پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در بین مراکز تحقیقاتی پراستناد جهان

بر اساس آخرین رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور بر حسب تعداد استنادهای دریافتی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی دارای مقالات پراستناد معرفی شد.

بر اساس آخرین رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور بر حسب تعداد استنادهای دریافتی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی دارای مقالات پراستناد معرفی شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دکتر محمدجواد دهقانی گفت: مقالات یک درصد برتر شامل تنها یک درصد از مقالاتی است که در مجلات ISI منتشر می شود. تعداد استنادهای دریافتی مقالات جایگاه آنها را در شبکه علم در سطح بین المللی مشخص می کند.

دهقانی افزود: پایگاه استنادی ISI در یک تقسیم بندی علوم را به ۲۲ رشته موضوعی کلی تقسیم می کند. سپس مقالات هر رشته در ۱۰ سال اخیر را بر حسب سال های مختلف تفکیک می کند. در هر رشته و سال مقالات بر حسب تعداد استنادهای دریافتی رتبه بندی می شود. در گام بعدی یک درصد از مقالات برتر بر حسب تعداد استنادهای دریافتی مرتب سازی شده و انتخاب می شود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور دانشگاه های تهران، مشهد و شهید بهشتی به ترتیب بیشترین میزان مقالات برتر را تولید کرده اند.

سرپرست ISC ادامه داد: بررسی پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور نشان می دهد که پژوهشگاه دانش های بنیادی، انیستیتو پاستور ایران و پژوهشگاه صنعت نفت بیشترین تعداد مقالات یک درصد برتر را تولید کرده اند. در بین دانشگاه های جامع سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و مشهد دارای بیشترین مقالات یک درصد برتر کشور بوده اند. در بین دانشگاه های صنعتی کشور، دانشگاه صنعتی اصفهان، شریف و نوشیروانی بابل بیش سایر دانشگاه های صنعتی کشور مقاله برتر تولید کرده اند.

وی افزود: تعداد استنادهای دریافتی مقالات یک دانشگاه تاثیر بسزایی در رتبه یک دانشگاه دارد. در حال حاضر یکی از شاخص های مهم در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی شاخص استناد است. استنادها به معنی میزان استفاده از آثار علمی هستند. هر چقدر استنادهای یک مقاله بیشتر باشد این بدان مفهوم است که آن مقاله بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

سرپرست ISC ادامه داد: در اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به مرجعیت علم و فناوری در سطح بین الملل به عنوان هدف اشاره شده است. مرجعیت علمی به مفهوم استفاده از علم تولید شده است. مقالات یکی از مهمترین اشکال تولید علم در سطح بین المللی محسوب می شود.

وی گفت: مقالات از این خاصیت برخوردارند که به طور منظم منتشر شده، بنابراین در یک شریان روزآمد امکان دسترسی به آخرین یافته های علمی در حوزه های مختلف را فراهم می آورند. انتشار آخرین یافته های علمی محققان در مجلات علمی دنیا نظامی را ایجاد کرده است که در آن علاوه بر داوری یافته های علمی، اطلاع از آخرین تحولات رشته های علمی امکان پذیر شده است.

بر اساس رتبه‌بندی اعلام شده در بین پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور پژوهشگاه دانشهای بنیادی، انستیتو پاستور ایران، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، جهاد دانشگاهی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه دارای بیشترین مقالات پر استناد یک درصد جهان بوده‌اند.

ردیف

نام پژوهشگاه/مرکز تحقیقاتی

تعداد مقالات یک درصد

1

پژوهشگاه دانشهای بنیادی

۵۶

2

انستیتو پاستور ایران

۱۳

3

پژوهشگاه صنعت نفت

۹

4

پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای

۷

5

جهاد دانشگاهی

۶

6

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

۴

7

مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه

۳

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.