حمایت متخصصین پدافند غیرعامل از دستاوردهای مهندسی ژنتیک گیاهی

دوره آموزشی آشنایی با پدافند غیرعامل در حوزه زیستی سی ام مرداد ماه با همکاری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

برادر پاسدار علیرضا امیراحمدی، مدیر دوره های توانمدساز (عرضی) دانشکده پدافند غیر عامل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، در حاشیه این دوره بیان کرد بیوتکنولوژی در سه دهه گذشته جزء پنج علم برتر جهان بوده است و این خود اهمیت این علم را می رساند.

 وی افزود در راستای محافظت از ذخایر ژنتیکی، نیروی انسانی مجرب و مطالعات بدست آمده نیاز مبرم به کار پدافند غیر عامل در پژوهشکده بیوتکنولوژی است.

برادر پاسدار امیراحمدی ادامه داد دانشکده پدافند غیر عامل دانشگاه امام حسین (ع) تمام سعی خود را برای ارتباط بیشتر با محققین و دانشمندان پژوهشکده بیوتکنولوژی خواهد داشت.

وی در پایان گفت متاسفانه بعضی از خبرگزاری ها واژه های ناشایست برای روسای پژوهشکده بیوتکنولوژی بکار برده اند که وظیفه ما را نسبت به محافظت از سرمایه های نیروی انسانی آن پژوهشکده بیشتر می کند که خود این، یک کار پدافند غیر عامل است.

همچنین دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی، طی سخنانی در این کارگاه اظهار داشت: مفهوم اصلی تروریسم هراس افکنی و ایجاد وحشت است و با این که در بسیاری موارد در جریان ترور با اهداف سیاسی قتلی هم صورت می گیرد ولی هدف اصلی تروریست‌ها بیش از حذف فیزیکی دشمن، ایجاد رعب و وحشت و ناامنی روانی است. استفاده داعش از شیوه های وحشیانه اعدام مثل سر بریدن یا سوزاندن و انعکاس رسانه ای جهانی تصاویر این جنایات نشان می دهد هدف اصلی این گروه های تروریستی از کاربرد شیوه های نامتعارف برای اعدام ایجاد رعب و وحشت در مردم است.

وی تصریح کرد: منظور از بیوتروریسم هرگونه عملیاتی است که در آن از عوامل زیستی برای ایجاد وحشت استفاده می شود. در بیوتروریسم ممکن است از عوامل زیستی طبیعی یا مهندسی شده استفاده شود.

این متخصص مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی خاطرنشان کرد: از جمله علل توجه تروریست‌ها به استفاده از عوامل بیولوژیک، سهولت و ارزانی تولید و استفاده از آنها، هراس افکنی زیاد، عدم امکان ردیابی ساده و نداشتن عوامل مشهود، بعضا تا چند روز پس از انتشار، و در نتیجه قربانی گرفتن تدریجی و در ادامه سریع آن هاست.

قره یاضی با بیان این که کاربرد عوامل زیستی در بیوتروریسم بیش از آن که جنبه نظامی داشته باشد با هدف ایجاد اضطراب و تشویش عمومی و تهدید امنیت ملی صورت می گیرد اظهار داشت: امروزه با پیشرفت های مهندسی ژنتیک امکانات فزاینده ای برای تروریست‌ها فراهم شده که استفاده از مهندسی ژنتیک در بی اثر کردن واکسن ها و مقاوم سازی عوامل بیماری زا به آنتی بیوتیک ها و عوامل ضد ویروس، تبدیل عوامل غیربیماری زا به بیماری زا، گسترش دامنه بیماری و سخت کردن شناسایی آن ها از جمله روش های مورد استفاده در بیوتروریسم است.

وی تصریح کرد: آموزش مفاهیم و تربیت کارشناسان متبحر، مهارت در شناسایی و ردیابی سریع و خودکار (سه تا شش ساعت)، شناسایی ویژگی ها و مبدا عامل، شناسایی مناطق دارای قابلیت تهاجم و اتخاذ تدابیر لازم مانند تامین واکسن و سرم به میزان کافی و آمادگی برای رفع آلودگی، تقلیل و بلکه به صفر رساندن آثار تهاجم زیستی از جمله اقدامات پدافندی در مقابل تهدیدات بیوتروریستی است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید بر هشدار حکیمانه رهبر معظم انقلاب که فرمودند “ملتی که دستش از علم تهی باشد باید خودش را آماده کند که دیگران بر او فرمانروایی کنند” بر ضرورت شناخت علمی دقیق تهدیدات زیستی و راهکارهای مقابله با آنها تاکید کرد و گفت: با این همه امکان استفاده جنایتکارانه از عوامل زیستی نباید باعث شود که از پیشرفت در حوزه علوم و فناوری های زیستی غافل شویم زیرا هرگونه محدودیت و عقب ماندگی در این حوزه آسیب پذیری ما را در برابر تهدیدات و عملیات بیوتروریستی افزایش می دهد.

قره یاضی مخالفت با تولید محصولات کشاورزی حاصل از مهندسی ژنتیک به رغم واردات گسترده این محصولات از خارج را تهدیدی برای ایمنی و امنیت غذایی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: عوام فریبی و ایجاد نگران و ترس بی دلیل از فناوری های زیستی، تحریف مفاهیم در حوزه بیوتروریسم و دامن زدن به شایعات و ادعاهای غیرواقعی در خصوص سلامت محصولات غذایی که باعث میشود مردم دیگر تهدیدات واقعی را هم جدی نگیرند از مصادیق تهدیدات بالقوه بیوتروریسم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.