دلیلی برای محرومیت ایران از فناوری تراریخته وجود ندارد

دکتر عیسی کلانتری در برنامه تیتر امشب در ارتباط با موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد محصولات تراریخته اظهار داشت: این محصولات در کشورهای دیگر دنیا تولید می شود. حدود 15 سال است که کشور از تولید محصولات تراریخته و این مسئله محروم است و باید دلیل علمی در این رابطه مطرح شود.

عیسی کلانتری در برنامه تیتر امشب در ارتباط با موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد محصولات تراریخته اظهار داشت: این محصولات در کشورهای دیگر دنیا تولید می شود. پژوهش های بسیاری برای بررسی سلامت محصولات تراریخته انجام شده است و تاکنون نتیجه هیچ پژوهش علمی مضر بودن این محصولات برای انسان را ثابت نکرده است. وی از پژوهشی که با مشارکت 70 دانشگاه دنیا با حدود 500 میلیون دلار بودجه انجام شده است به عنوان نمونه ای از این مطالعات نام برد و گفت در این مورد هم ضرری از جانب محصولات تراریخته ثابت نشد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت بخش عمده ای واردات ما محصولات تراریخته است. بخش عمده سویا و ذرت و روغن مصرفی مردم و خوراک دام و طیور تراریخته است. ما با محصولات تراریخته مخالفتی نداریم اما گروه مخالف، هیچ دلیل علمی هم ندارد مخالفت با این فناوری نیاز به استدلال منطقی و دلیل علمی دارد.

رئیس سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: مسئله علمی را نمی‌توان با شعار و تهمت پاسخ داد؛ اصلا موضوع تراریخته برای محیط زیست است و هیچ دلیلی برای مخالفت وجود ندارد. وی گفت در برخی سایت‌ها می‌گویند موضوع تراریخته مربوط به بنیاد راکفلر است، در حالی که تا به حال آنهایی که مخالف تراریخته هستند یک استدلال منطقی و علمی نداشته اند و حرف‌های سیاسی و شعاری مطرح می‌کنند. منتقدان تراریخته، یک منطق علمی که ثابت کند این محصولات موجب بیماری در دنیا می‌شوند را ندارند و اگر چنین چیزی باشد یک مورد را ارائه دهند.

دکتر کلانتری افزود امروزه 185 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به تولید محصولات تراریخته اختصاص داده شده است. این رقم بیش از 20 برابر کل ظرفیت کشاورزی ایران است.

وی تصریح کرد: حدود 15 سال است که کشور از تولید محصولات تراریخته و این مسئله محروم است و باید دلیل علمی در این رابطه مطرح شود.

ایران در حالی از تولید داخلی محصولات تراریخته محروم است که در سال 83 برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار با حضور معاون اول رئیس جمهور در رشت برداشت شد و نام ایران در سطح جهان به عنوان اولین کشور تولید کننده برنج تراریخته مقاوم به آفت کرم ساقه خوار برنج و اولین کشور اسلامی که به فناوری تراریخته دست یافته است مطرح شد. از آن تاریخ به بعد و با نفوذ هراس افکنان در مراجع کلیدی سیاست گذاری، این فناوری و بهره برداری از آن به محاق رفت. اظهارات اخیر عیسی کلانتری در مورد فناوری تراریخته امید تازه ای را در میان جامعه علمی و دوستداران فناوری ایجاد کرده است. حمایت قاطعانه وی در به کارگیری ظرفیت های عظیم فناوری در بخشیدن جان تازه به محیط زیست بیمار ایران، در هم تنیده شدن برنامه های شوم هدایت کننده های جریان جهانی فناوری هراسی همچون صلح سبز را نوید می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.