دکتر کلانتری: دانشگاه علوم پزشکی یزد سلامت برنج تراریخته را تاییدکرد/ اجازه نمی دهیم محیط زیست را دور بزنند

نخستین نشست خبری عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد .

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری خود، با بیان اینکه طی سال های مختلف روسا و مدیران می آیند و می روند اما خبرنگاران سنگ کف جو هستند، گفت: همه سال هایی که در حاشیه محیط زیست بودم از غیرت و تعصب خبرنگاران این حوزه خوشم می آمد. زیرا دوست داران واقعی محیط زیست همین خبرنگاران هستند.

تاکید بر وظیفه سازمان محیط زیست برای تقویت علمی خبرنگاران

معاون رئیس جمهور افزود: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست هم این است که خبرنگاران را به لحاظ علمی تقویت کند و با تغییراتی که در آینده نزدیک به لحاظ تشکیلاتی در سازمان خواهیم داشت برای شما هم از نظر علمی جایگاه مهم‌تری پیش‌بینی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: می خواهیم با کمک شما محیط زیست را به داخل خانواده ها ببریم چون اگر محیط زیست به خانواده ها وارد نشود، کاری از پیش نخواهیم برد.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار محیط بان نمی‌توانند محیط زیست و حیات وحش را مدیریت کنند و مردم خودشان باید محیط بان منطقه خود باشند، خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع ژنتیکی بدون اینکه خود مردم پی به اهمیت آن ببرند، امکان‌پذیر نیست.

کلانتری گفت: بسیاری می‌گویند کار فرهنگی زمان‌بر است اما زمانش آن‌قدر زیاد نیست. به طور نمونه در شهر بیرجند شما هیچ زباله ای در سطح شهر نمی‌بینید در حالیکه شاید کمترین مامور تمیزکننده شهر را داشته باشد علتش این است که مردم شهر را کثیف نمی‌کنند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کشور را باید با آموزش و افزایش فرهنگ مردم به سمت حفظ محیط زیست برد و این نقش رسانه ها است که اگر خوب فعالیت کنند و ما هم آن ها را خوب پشتیبانی کنیم در حفظ محیط زیست موفق می شویم.

هیچ‌کس حق کوچک‌ترین بی‌احترامی به هیچ خبرنگاری ندارد

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به همکارانم گفتم هیچ‌کس حق کوچک‌ترین بی‌احترامی به هیچ خبرنگاری را ندارد. چرا که اگر شما درست مسائل را منعکس کنید و جامعه درست مسائل را دریافت کند، می‌توانیم مطمئن باشیم محیط زیست درستی را برای نسل بعد به جا می‌گذاریم اگر نه این نسل موجود با استفاده نادرست از فناوری همه چیز را برای نسل بعد از بین می‌برد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که سیاست سازمان، توسعه پایدار و توسعه متوازن است، گفت: ما در راستای توسعه متوازن و توسعه پایدار و با یک سری تغییرات تشکیلاتی می‌خواهیم نه مانع توسعه واقعی کشور باشیم و نه محیط زیست را نابود کنیم.

این مقام مسئول اشاره ای هم به معدن طلا ورزقان داشت و افزود: در حالیکه در این معدن برای استخراج طلا از سیانور استفاده می کنند و ضوابط محیط زیست را هم رعایت نمی کنند و منجر به از بین رفتن پرندگان و سایر گونه های منطقه شده اند، قاضی نخست حکم تعطیلی معدن را داده و بعد آن را بازگشایی کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که محیط زیست متعلق به نسل های بعد است و ما امانت دار هستیم.

کلانتری اظهار کرد: هر کشوری به یک موضوع در محیط زیست خود اولویت می دهد. در چین مساله مهم آلودگی هوا است زیرا روزهایی در پکن حتی امکان نفس کشیدن هم نیست.در کشور دیگری ممکن است مهم ترین مساله پسماند باشد.

آب خطری برای تاریخ هفت هزارساله‌ ایران

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در کشور ما بدون اغراق بالای 70 درصد مشکل محیط زیست، آب است و از این رو نباید روند کنونی کشور ادامه پیدا کند زیرا مساله آب تنها یک خطر برای نظام نیست بلکه خطری برای تاریخ هفت هزارساله‌ این سرزمین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مساله آب را نباید با مساله جزیی‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم. آب را نباید قربانی یک گونه گیاهی کنیم. تهدید آب برای کشور مساله بود و نبود کشور است.

وی افزود: به طور مثال تراریخته اهمیتش در برابر آب خیلی خیلی جزیی است و ما نباید مساله اصلی کشور در محیط زیست را قربانی مسائل فرعی کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی یزد سلامت برنج تراریخته را تایید کرده است

این مقام مسئول ادامه داد: مساله محیط زیست ما آن‌قدر بزرگ است که تراریخته شاید یک در هزار آن اهمیت دارد و نباید وقت زیادی را به این موضوع اختصاص بدهیم اما بهتر است بدانید بر اساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، برنج تراریخته هیچ مشکلی برای سلامت انسان ها ندارد.

وی افزود: وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد را مامور کرده بود تا در خصوص سلامت برنج تراریخته تحقیق و بررسی و اظهارنظر کند و این دانشگاه هم بعد از سه سال و نیم بررسی و ارزیابی، چهارشنبه هفته گذشته رسما نتایج این بررسی‌ها مبنی بر تایید سلامت برنج تراریخته را منتشر کرد.

۷۵ درصد آب‌های شیرین فسیلی کشور از بین رفته است

به گفته کلانتری، الان بیش از ۷۵ درصد آب‌های شیرین فسیلی کشور را که حاصل صدها سال کار طبیعت در زیر زمین بوده، از دست داده ایم. اما اصلاً اهمیت نمی‌دهیم چرا که نمی‌توانیم اهمیت این موضوع را تشخیص بدهیم.

معاون رئیس جمهور با یادآوری این موضوع که زمانی دریاچه ارومیه ۳۰ میلیارد متر مکعب آب داشت و کارشناسان گفتند اگر تعادل آبی دریاچه از دست برود، خواهد خشکید، ادامه داد: آن زمان سمیناری در حاشیه دریاچه که همه‌ آن زیر آب بود گذاشتیم. و همه گفتند کلانتری ما را مسخره کرده، آب دریاچه، راه‌آهن را گرفته اما می‌گوید دریاچه به زودی خشک می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مسائل محیط زیستی در نقاط مختلف کشور فرق می‌کند. در شمال کشور مساله اول پسماند است اگرچه در دیگر نقاط کشور این موضوع اولویت چهارم و پنجم دارد. مساله آب در شمال کشور شاید از آخرین مسائل باشد و اولویت پنجم و ششم هم ندارد. اما در دیگر نقاط کشور اهمیت شماره یک است. در جایی مثل بیرجند پسماند اصلاً مشکل نیست و آنجا مساله اول آب است و جای دیگری مساله اول آلودگی هواست.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست در کلان وظیفه حکومت است اما الان دولت که تنها بخشی از حکومت است هم از پس آن بر نمی‌آیند، اظهار کرد: یکی از اهداف توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعد است. آیا نسل بعد آب و خاک و تنوع زیستی و حیات وحش جنگل نمی‌خواهد؟ چون ما فناوری حفاری و اره برقی و تفنگ ژ۳ داریم همه چیز را برای خوشبختی نسل موجود می‌خواهیم.

کلانتری ضمن تاکید بر این موضوع که اگر ما سیاست توسعه متوازن و پایدار را درست پیاده کنیم هیچ مشکلی نه با حفظ محیط زیست و نه با توسعه خواهیم داشت، تصریح کرد: اما اگر سیاست متوازن را در پیش نگیریم یکی قربانی دیگری خواهد شد. اگر حفظ محیط زیست را با توسعه همراه نکنیم مثل کشورهای آفریقای استوایی می‌شویم که جنگل و منابع طبیعی دارند اما مثل حیوان زندگی می‌کنند. برعکس آن هم می‌شود برخی کشورهای غربی که با خرج منابع طبیعی و هزینه کشورهای دیگر می‌خواهند خود را نجات دهند.

70 درصد وقتم را صرف مسئله آب می کنم

معاون رئیس جمهور گفت: من 70 درصد نیرو و وقتم را صرف آب خواهم کرد چرا که می‌دانم با این روند مصرف آب، این کشور سرنگون می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حالیکه اگر مصرف آب در کشور کم نشود این کشور نابود خواهد شد اما در سازمان حفاظت محیط زیست، بخش هوا و نیروی انسانی ۲۰ برابر آب بودجه دارد یا بخش فنی دیگری توان و قدرتش ده‌ها برابر مساله آب است یعنی آب در این سازمان جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که امروز بیش از ۷۰ درصد مشکل کشور آب است. تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۱۰ درصد آب تجدیدپذیرمان را استفاده می‌کنیم و حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه هم بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده نمی‌کند.

کلانتری با بیان اینکه مهم نیست چه چیزی می‌خواهیم تولید کنیم، مهم این است که برگردیم و فشار بیاوریم و آگاهی ایجاد کنیم که پتانسیل تولیدات کشاورزی این کشور محدود است، گفت: کشاورزی فرع بر بودن یا نبودن کشور است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همانطور که امروز به دلیل قیمت گذاری درست و دور ریز کمتر، مصرف گندم یا نان کشور با جمعیت ۸۰ میلیونی ۴ میلیون تن کمتر از ۱۰ سال پیش است که ۷2 میلیون جمعیت داشتیم باید بتوانیم مصرف آب را نیز کمتر کنیم و البته در کنارش بهره وری را نیز افزایش دهیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: هیچ یک از وزرای نیرو بعد انقلاب به اندازه چیت‌چیان وزیر نیرو در دولت یازدهم، فهم آبی نداشتند. در دوره او تخصیص حق‌آبه محیط زیست مشخص شد و قرار شد ۱۱.۷ میلیارد متر مکعب حق‌آبه به تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها داده شود. در همین دوره حق‌آبه کارون، دریاچه ارومیه و گاوخونی داده شد و تالاب گاوخونی ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب دریافت کرد.

با سد سازی در شمال کشور موافق هستم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سدسازی هم خوب است و هم بد، گفت: در دریاچه ارومیه، جلوی سد نازلو را با ۶۷ درصد پیشرفت، سد سیمینه رود را با بیش از ۸۰ میلیارد سرمایه‌گذاری گرفتم اما در شمال کشور با سدسازی موافق هستم.

کلانتری گفت: من در سد شفارود حَکم بودم و رای به ساخت سد دادم. حدود ۲۵ تا ۳۰ سال قبل دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در شمال ایران داشتیم که امروز این رقم به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است. از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل مخروبه است. می‌توانیم در شمال سد بسازیم و به جای آن ۱۰ برابر در مناطق مخروبه درخت بکاریم. وظیفه نگهداری از درختان هم به عهده وزارت نیرو باشد. یا بودجه‌اش از وزارت نیرو به دستگاه مربوطه منتقل شود.

وی با بیان اینکه با کف بری در جنگل مخالفم ولی با تک برداشت درختان موافق هستم، ادامه داد: در شمال، شاخص سطح برگ جنگل به زمین مهم است. اگر این شاخص امروز ۵ است، بعد از انجام فعالیت‌های مدیریتی باید شاخص به ۵,۱ برسد نه اینکه این شاخص روند نزولی طی کند.

معاون رئیس جمهور افزود: بنابراین جنگل طبیعی باشد یا دست کاشت فرقی ندارد و مهم ترین شاخص، سطح برگ جنگل به زمین است.

وی در خصوص سدهای احداث شده و پروژه های انتقال آب بدون ارزیابی و پیوست محیط زیستی، خاطرنشان کرد: خلاف قانون نمی‌توانیم رفتار کنیم. خیلی خوب است که مطالبات مردمی و خبرنگاران از سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌تر است. قطعا باید یک مؤسسه آینده‌پژوهی در حوزه محیط زیست داشته باشیم. من همه چیز را بلد نیستم اما می‌توانم شما را به کار بگیرم چرا که این افکار شما خیلی خوب است. شما واقعاً سختگیرانه برخورد کنید اما ۸۰ میلیون جمعیت می‌خواهد در این کشور زندگی کند. کمک کنید راه حل ارائه بدهیم. نمی‌توانیم فقط «نه» بگوییم.

کلانتری ادامه داد: سازمان محیط زیست برای پاسخگویی به هر طرحی سه ماه فرصت دارد اگر نه دستگاه اجرایی حق دارد کار خودش را می کند. اگر به دنبال ۱۰۰ برویم ۸۰ درصد در دسترس است هم از دست می‌دهیم. خبرنگاران باید ایدآل‌گرا باشند اما واقعیت مدیریتی این نیست. کمکی که شما می‌کنید این است که من نمره‌ام را بالاتر بیاورم و مدیری که می‌خواهد هیچ چیزی را رعایت نکند حداقل ۸۰ درصد مطالبات را رعایت کند اما باید واقع‌بینی هم داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور افزود: رشد 8 درصدی اقتصاد کشور در متن قانون است و مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید داشتند. اگر در این میان دستگاه‌های مختلف اعلام کنند که محیط زیست مانع دستیابی به این رشد است، محیط زیست کشور به طور کلی حذف می‌شود بنابراین باید ضمن اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تخریب محیط زیست را به حداقل برسانیم، در این راستا موظف هستیم تا توسعه انجام شود و خسارت‌های محیط زیست به حداقل برسد.

دولت نمی تواند بی توجه به آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار سیاست گذاری کند

وی اظهار کرد: در حالیکه کشور نزدیک به چهار و نیم میلیون فارغ ‌التحصیل دانشگاهی بیکار دارد، دولت نمی‌تواند بی توجه به این موضوع سیاست‌گذاری کند.

کلانتری ضمن بیان این موضوع که شکارچی نیستم و تا امروز حتی یک گنجشک هم شکار نکرده ام اما متخصصان شکار می‌گویند اگر شکار حساب شده نباشد گله از بین می‌رود، گفت: متخصصان می گویند اگر شکار انجام نشود تعداد نر و ماده‌ها یکی می‌شود، نرها بیشتر از ماده‌ها غذا می‌خورند و کل گله از بین می‌رود.

معاون رئیس جمهور افزود: متخصص حیات وحش نیستم اما تصمیم دارم سعید نمکی را از سازمان برنامه و بودجه به سازمان محیط زیست بیاورم و مسئولیت محیط طبیعی را با اختیارات کامل به وی بدهم. البته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای موافقت با انتقال نمکی دو ماه وقت خواسته تا بودجه را تکمیل کنند و چه بسا در این مدت بودجه محیط زیست را هم تقویت کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در محیط زیست هر تخصصی را به خودش واگذار می‌کنیم. مطمئنم نمکی در حوزه حیات وحش صاحب ‌نظر است تا جایی که فرهاد دبیری معاون سابق محیط زیست طبیعی می‌گوید نمکی گزارش‌هایی درباره حیات وحش نوشته که در تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر است.

وی با اشاره به روند رو به رشد حیات وحش در منطقه منصورآباد رفسنجان، گفت: این منطقه با ۱۲ محیط‌بان بسیار چالش داشت اما از وقتی به چهار نفر متخصص سپرده شد، ۷۰ حیوان منطقه را به ۸۰۰ حیوان رسانده‌اند.

همه تخصص‌های کشور باید در خدمت محیط زیست و توسعه پایدار در بیاید

کلانتری خاطرنشان کرد: موظفم متخصصان را به کار بگیرم و همه تخصص‌های کشور باید در خدمت محیط زیست و توسعه پایدار در بیاید. دانشگاهی‌های هر استان باید در خدمت محیط زیست باشد. باید خدمات از آن‌ها بخریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از لحاظ نیروی انسانی به شدت دچار ضعف است، گفت: سازمان به متخصصان در حوزه‌های متعدد نیاز دارد. در شهریورماه سال ۹۳، ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح انتقال آب از حوضه شماره ۱ به شماره ۲ را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد تا این سازمان نظر خود را در مورد این طرح ارائه دهد. سه سال از آن زمان گذشته ولی سازمان هنوز نتوانسته یک برگه اظهارنظر در مورد این طرح به ستاد احیای دریاچه ارومیه عرضه کند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست، متخصص کافی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بنابراین باید توان علمی و تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست را افزایش دهیم یا باید از دانشگاه‌های کشور خرید خدمت کنیم. چون سازمان نیروی انسانی کافی برای پاسخگویی و ارزیابی پروژه‌ها را ندارد.

وی افزود: قرار شده است تا با کمک سازمان برنامه و بودجه بخشی از وظایف حاکمیتی این سازمان را به دانشگاه‌های بزرگ کشور واگذار کنیم و از دانشگاه‌هایی همچون تهران، امیرکبیر، شریف به عنوان ناظر بر روند تولید خودرو و موتورسیکلت استفاده خواهد شد. همچنین در پالایشگاه‌ها نماینده دائمی سازمان محیط زیست به منظور اطمینان از تولید سوخت استاندارد مستقر می‌شود.

سهم 51 درصدی تردد شبانه کامیون ها در آلودگی هوای تهران

کلانتری با تاکید بر اینکه بیش از 51 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق باید در این زمینه داشته باشیم تا کامیون‌های ۳۰ ساله و ۵۰ ساله وارد شهر تهران نشوند و حتی با اتخاذ تدابیری مانع ورود کامیون های بالای 10 سال عمر به تهران شویم. همچنین باید به نوسازی این دستگاه‌ها توجه کنیم.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌ها باید از دانشگاه‌های هر استان استفاده کند و همه دانشگاه‌ها باید در خدمت محیط زیست استان خود باشند و باید خرید خدمت از دانشگاه‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کمک بلاعوض دولت به دو منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کمتر است، گفت: بودجه این سازمان بسیار ناچیز است.

کلانتری با ابراز خرسندی از انتخاب شهردار جدید تهران، اظهار کرد: با توجه به شناختی که از او دارم هماهنگی خوبی بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام خواهد شد. در حال حاضر آلودگی هوا مشکل بزرگ کلان‌شهرها است و راه‌حل آن در صنعت خودرو، موتورسیکلت و نیروگاه‌ها است و این بخش‌ها را باید مدیریت کنیم.

قول وزیر نفت برای تامین سوخت گاز نیروگاه شهیدرجایی در زمستان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به آلودگی ناشی از نیروگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: نیروگاه شهید رجایی در دو ماه از فصل زمستان گاز ندارد و بیش از ۲۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به زمانی است که این نیروگاه‌ها با مازوت کار می‌کرد که با زنگنه وزیر نفت صحبت و رایزنی شده و او قول داده است که در فصل زمستان گاز نیروگاه شهید رجایی قطع نشود.

سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران کل استان‌ها اختیار تام می‌دهد

وی در ادامه با اشاره جلسه خود با مدیران کل استانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بیشتر مدیران کل استان‌ها از ۲۰ سال پیش مدیر هستند. در این جلسات آنان گفتند که ۹۰ درصد مشکلشان سازمان حفاظت محیط زیست است چون مانع تصمیم‌گیریشان در استان می‌شود.

کلانتری افزود: مدیران کل استان‌ها معتقد هستند شناخت بیشتری از استان خود نسبت به مدیران مستقر در سازمان دارند بنابراین می‌توانند تصمیم‌ساز استان تحت مدیریت خود باشند. از بین ۳۱ مدیرکل، ۲۸ مدیرکل سازمان را مشکل اساسی در راه خود می‌بیند و معتقد است سازمان مانع تصمیم‌سازی درون استان می‌شود بنابراین تصمیم‌گرفتیم به مدیران کل اختیار کامل بدهیم و از سوی دیگر از آن ها مسئولیت‌پذیری بخواهیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه محیط زیست نمی‌تواند ماشین «نه» باشد، گفت: باید برای پروژه‌هایی که مشکل زیست محیطی ایجاد می‌کنند راهکار ارائه دهیم تا ضمن اجرای طرح توسعه‌ای، محیط زیست نیز حفظ شود. در موارد استثنایی برخی طرح‌ها باید به طور کلی تعطیل شود اما نمی‌توان جلوی همه طرح‌های توسعه‌ای را گرفت بنابراین باید ضمن ارائه راهکار و راه‌حل سعی کنیم در کنار اجرای پروژه‌ها حفظ محیط زیست را نیز داشته باشیم.

کلانتری با اشاره به اینکه حق‌آبه تالاب‌ها باید تا بهمن‌ماه و در زمان پرآبی تامین شود، گفت: آب‌های جریانی از اردیبهشت‌ماه به بعد به دریاچه و تالاب نمی‌رسد. همچنین آب‌های سیلابی با احداث سدها تنظیم شده است و به تالاب‌ها نمی‌رسد.

چهار کانون داخلی گرد و غبار در جنوب معادل 10 کانون خارجی آلودگی تولید می کنند

معاون رئیس جمهور درباره برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده گرد و غبار، اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات ستاد مقابله با گرد و غبار ۲8 کانون گرد و غبار وجود دارد که چهار کانون داخلی و ۲۴ کانون خارج از ایران یعنی در عراق و سوریه است. چهار کانون داخلی به اندازه 10 کانون خارجی گرد و غبار تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: ایجاد کانون‌های داخلی ناشی از خشک شدن تالاب‌های خوزستان است همچنین بخشی از کانون‌ها از نواحی رملی و اراضی شخم‌خرده‌ای که کشاورزی نمی‌شوند نشات می‌گیرد. امسال حدود ۱۹۰ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار تخصیص داده شده است.

کلانتری افزود: برخی کانون‌های گرد و غبار عراق تحت تصرف داعش بود. خوشبختانه در حال حاضر با آزادسازی این مناطق انتظار می‌رود دولت عراق اقدامات جدی برای مهار کانون‌های گرد و غبار بکند. افزون بر این یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی با مشارکت ایران و عراق در این کشور ایجاد شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها در زمینه بیابان‌زدایی و مقابله با گرد و غبار تخصص زیادی دارند بنابراین باید با تامین امکانات و رعایت حق‌آبه‌های زیست محیطی قابلیت مهار کانون‌ها به گرد و غبار ایجاد شود. این موضوع یک شبه حل نمی‌شود و حداقل دو، سه سال طول می‌کشد.

احیای دریاچه ارومیه در گرو تامین به ‌موقع بودجه

وی در مورد آخرین وضعیت این دریاچه اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه بستگی به تامین بودجه دارد. راه‌حل‌های اجرایی مشخص و نسخه خوبی برای این دریاچه نوشته شده است اما اگر منابع مالی به‌ موقع تامین نشود، احیای دریاچه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

کلانتری افزود: اگر منابع مالی احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت تامین شود، قول می‌دهم دریاچه در حد اکولوژیک احیا شود. در شرایط حاضر خطر عدم احیا از بین رفته است ولی دیرکرد در تامین منابع مالی احیا را به تعویق می‌اندازد. بودجه مورد نیاز ستاد دریاچه ارومیه ۲۰۰۰ میلیارد تومان در هر سال است که سال قبل از این مبلغ تنها ۷۰۰ میلیارد تومان داده شد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: بخش عمده‌ای از گرد و غبارهای نمکی دریاچه ارومیه مهار شده است. گرد و غبار نمکی بر افزایش خون شهروندان تبریز تاثیر گذاشته بود. سازمان جنگل‌ها در سه سال گذشته بسیار خوب عمل کرده و مهار غبارهای حاشیه دریاچه ارومیه را به خوبی پیش برده است. در شرایط حاضر غیر از طرح انتقال آب‌های مرزی، بقیه طرح‌ها به دلیل عدم تخصیص بودجه یا متوقف شده یا در حال توقف است. در حال حاضر دریاچه ارومیه از خطر خشکیدگی کامل عبور کرده ولی مشکلات پابرجا است. خوشبختانه دریاچه ارومیه ارتباطی با آبخوان‌های اطراف ندارد. اگر منابع مالی به موقع تامین شود، دریاچه ارومیه احیا می‌شود. تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است.

وی در مورد ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: طبق تفاهم‌ها ۱۲ تا ۱۷ درصد وسعت هر کشوری باید در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست تحت مدیریت قرار گیرد. بالاتر از همه این‌ها اصل توسعه متوازن است. اگر کل کشور این سیاست را بپذیرند فرقی ندارد تقسیم ‌بندی دستگاه‌ ها به چه شکلی باشد. اگر اعتقاد به سیاست توسعه متوازن باشد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، به‌ طوری که در برخی کشورها مثل آمریکا همه عرصه ‌های جنگلی تحت مدیریت محیط زیست نیست.

وجبی در کشور برنج تراریخته کاشته نشده است

در ادامه این نشست نیره خوش خلق سیما مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بیوتکنولوژی با اظهار خوشحالی از حضور فعال خبرنگاران محیط زیست و رصد مسائل زیست محیطی از سوی آن ها در کشور گفت: تراریخته به خودی خود بد نیست.

وی تصریح کرد: وقتی یک گیاه تراریخته درست می‌کنیم باید ثابت کنیم این گیاه با مادر خود شباهات کامل داشته باشد که این مسائل را ارزیابی خطر مشخص می‌کند. مهندسی ژنتیک همان کار طبیعت در اصلاح نباتات را انجام می‌دهد و البته اصلاح نباتات از سوی این علم به صورت هدفمند صورت می‌گیرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بیوتکنولوژی با بیان اینکه نباید مسائل علمی را وارد سیاست کنیم، گفت: از همه خبرنگاران دعوت می‌کنم به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشور بیایند و روند تحقیقات را ببینند.

وی در خصوص تولید برنج تراریخته در کشور گفت: وجبی برنج تراریخته در کشور تولید نمی‌شود، ما حتی گیاه تراریخته در کشور نداریم البته مجوز تولید پنبه تراریخته از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که در حال بررسی ریسک آن هستیم البته اگر وزارت بهداشت برای تولید پنبه تراریخته مجوز ندهد کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی هم مجوزهای لازم را صادر نمی‌کند پس در نتیجه ما باید به توافق علمی کامل برسیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] جنجال‌آفرینی از سوی یک رسانه خاص در برابر موضع رسمی وزارت بهداشت پس از آن کلید زده شد که عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ۱۳ شهریورماه اعلام کرد: وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد را مامور کرده بود تا در خصوص سلامت برنج تراریخته تحقیق و بررسی و اظهارنظر کند و این دانشگاه هم بعد از سه سال و نیم بررسی و ارزیابی، چهارشنبه هفته گذشته رسما نتایج این بررسی‌ها مبنی بر تایید سلامت برنج تراریخته را منتشر کرد. (+) […]

  2. […] چندی پیش وزارت بهداشت بررسی سلامت برنج تراریخته ایرانی را به مرکز تحقیقان ایمنی و سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد سپرده بود که این مرکز پس از بیش از سه سال بررسی و انجام آزمایشات متعدد سلامت محصولات تراریخته را تایید کرد. (+،+،+،+،+،+،+) […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.