ممانعت از کشت محصولات تراریخته اخلاقی نیست

نایب رییس کمیته اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو در نشست تخصصی نقش ادیان در تبیین ارزش های اخلاقی با تاکید بر تایید فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته توسط مراجع عظام و علمای سایر ادیان الهی تاکید کرد محروم کردن کشور از فناوری های نوین عملی غیر اخلاقی است.

نشست تخصصی نقش ادیان در تبیین ارزش های اخلاقی صبح امروز در محل همایش های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد. دکتر بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی و نایب رییس کمیته اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو، در این نشست ضمن معرفی محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک اظهار داشت بهره مندی از فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته به حکم علمای همه ادیان الهی جایز شمرده شده است.

وی در تعریف علمی محصولات تراریخته گفت: ساختار ژنتیک محصولات تراریخته با هدف بهبود صفات یا حذف صفات نامطلوب مانند مهندسی شده اند و افزود  بهبود کیفیت غذایی، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و یا افزایش کمیت محصول از اهداف تولید محصولات تراریخته بوده است.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: در حال حاضر با گذشت بیش از بیست سال از کشت محصولات تراریخته 185 میلیون هکتار از اراضی جهان زیر کشت این محصولات رفته اند و سویا، ذرت، کلزا و پنبه چهار محصول عمده تراریخته در بازار تجارت جهانی هستند. مرجع ملی ایمنی زیستی گفت حداقل دویست کشور از 210 کشور جهان از این محصولات مصرف می کنند. دکتر قره یاضی با گلایه از شایعات بی اساسی که پیرامون تولید و مصرف این محصولات توسط برخی محافل در سطح جامعه منتشر می شود گفت در حال حاضر اروپا سالانه 33 میلیون تن واردات سویا از قاره آمریکا دارد که تماما تراریخته است. این در حالی است که گفته می شود کشورهای اروپایی مصرف محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند.

دکتر قره یاضی در رابطه با لزوم کشت برنج تراریخته مقاوم به آفت کرم ساقه خوار برنج گفت: 88 درصد سموم مورد استفاده در کشور برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج مصرف می شود و شالیکاران هنگام کشت آن مستقیما در معرض سم قرار می گیرند و به همین دلیل به انواع بیماری ها دچار می شوند. وی اظهار داشت محروم کردن شالیکاران و مردم از محصولی که عاری از سموم شیمیایی است غیر اخلاقی است نه بهره برداری از آن. وی تشریح کرد در حالی که مطالعات متعدد در سراسر جهان سلامت این محصولات را تایید کرده و فواید متعددی برای این محصولات در حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان بر شمرده اند ممانعت ازبهره برداری از این فناوری و استفاده از محصولات تراریخته امری غیر اخلاقی است.

نشست تخصصی نقش ادیان در تبیین ارزش های اخلاقی امروز یازدهم مهر ماه با همکاری انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی، فرهنگستان علوم، سازمان آیسسکو، دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، دانشگاه ادیان و مذاهب قم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور تنی چند از مسئولین، پژوهشگران و نمایندگان مجلسدر حال برگزاری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.