سرپرست وزارت علوم: حتی اگر کشوری پرآب بودیم هم الگوی مصرف آب فعلی ما غیر قابل قبول می بود.

دکتر هاشمی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز  گفت: نفس تشکیل این جلسه بسیار امیدوار کننده است اینکه ما نسبت به یک موضوع و یک دغدغه مشترک یک حس مشترک و کنش مشترک داشته باشیم بسیار جای امیدواری و خوشحالی است و اینکه دانشگاه‌های ما در موضوعی پیشقدم هستند که بخواهیم یا نخواهیم با سرنوشت کشور پیوند خورده است.

دکتر هاشمی اظهار داشت رییس جمهور محترم تاکیداتی داشتند بر وظایف دانشگاه‌ها در خصوص ضرورت‌های موجود، حقیقتاً دوام دانشگاه و دوام رشد کشور به هم گره خورده است. امروز دانشگاه نمی‌تواند جدا از سرنوشت کشور برنامه‌های خودش را پیش ببرد کما اینکه بالعکس پیشرفت و اعتلای جامعه هم بدون نقش‌آفرینی دانشگاه‌ یعنی نهاد علم میسر نیست. این حرف‌ها و استراتژی‌های کلان که گفتیم وقتی با واقعیت‌های عینی می‌خواهیم بحث کنیم با چند موضوع مواجه می‌شود این موضوع یکی از آن موضوعاتی است که دانشگاه نشان داده آمادگی نقش‌آفرینی دارد یعنی دانشگاه دیگر نمی‌خواهد کار  خود را به آموزش و پژوهش منحصر کند به پرورش نسل جدید و تحویل گرفتن جوانان دانشجو و تحویل دادن جوانان دانش آموخته اکتفا نمی‌کند به دریافت سفارش برای کار پژوهشی و تولید مقاله و کتاب و پایان‌نامه اکتفا نمی‌کند یعنی اینکه دانشگاه به عنوان یک نهاد هوشمند نسبت به خودش و رسالت خودش و جامعه و محیط آگاهی و خودآگاهی دارد و نسبت به مسئولیت اجتماعی خودش توجه دارد اقدامی که ما الان در معرض آن هستیم یعنی برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز نماد و نشانه‌ای از این نقش‌آفرینی در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی است آن هم نه فقط در بعد علمی که باید باشد حتی در عرصه اجرایی و مدیریتی، یعنی اینکه دانشگاه‌های ما پذیرفتند که نمونه‌های عینی از اقدامات ضروری برای کشور عرضه کنند. ضرورت‌هایی مطرح شد که ما با آنها مواجه هستیم در مصرف آب، در مصرف آبی که ما جزو کشورهای کم آب دنیا هستیم و اگر آب خیلی زیادی هم داشتیم این الگوی مصرف قابل دفاع نبود حال آنکه الان آب بسیار کمی داریم و خشکسالی ما این سال‌ها ورد زبان همه است.

مردم ما همواره از گذشته به مساله آب و هوا اهمیت می‌دادند آب و هوای امروز ما هم موضوع بحث همگانی است و مصرف نامناسب و الگوی غلط مصرف در این حوزه امر تاریکی است. در حوزه انرژی که این روزها خیلی به آن پرداخته می‌شود هم همین طور است بحث مصرف 80 میلیون لیتر روزانه بنزین اصلاً هنری نیست که ما به آن افتخار کنیم ولی می‌کنیم در حوزه نان و محصولات دیگر ما در الگوی مصرف خود ضعف‌های جدی داریم. در حوزه محیط زیست اینگونه مواجه شدن با محیط زیست قطعاً ایرادات جدی دارد که به شاخص‌های آن دوستان اشاره کردند ولی واکنش لازم از کجا باید شروع شود. مایه خرسندی است که دانشگاه‌های ما پذیرفتند که نه تنها در تولید علم، نه تنها در طرح سئوال و پاسخگویی به سئوال بلکه در حل مساله در مرحله مدیریت و اجرا پیشگام شوند و از این جهت تلاش دوستان قابل تقدیر است مطمئناً تداوم تلاش در این حوزه مستلزم عناصری است که در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم ضروری است. اگر قرار است که دانشگاه در این حوزه وارد شود حتماً نیازمند این است که دانشگاهی خلاق باشد البته در ذات دانشگاه خلاقیت نهفته است ولی خلاقیت امروز قدری متفاوت و فراتر از آن چیزی است که تا کنون بوده.

در کنار خلاقیت باید نوآوری و خطرپذیری وجود داشته باشد همانطور که برای یک سازمان کارآفرین خلاقیت و شجاعت و مخاطره‌پذیری ضرورت دارد دانشگاه هم نمی‌تواند بدون شجاعت ورود به عرصه‌هایی که ممکن است نتیجه موفق نداشته باشد موفق شود. باید در یک عرصه‌ایی وارد شود و آمادگی پرداخت هزینه آن را هم داشته باشد. الان می‌بینیم که دانشگاه‌ وارد این حوزه شده است و با سازمان‌های مختلف در این مسیر همکاری می‌کند و تلاش می‌کند من لازم می‌دانم ز طرف وزارت علوم، نه تنها از دانشگاه‌ها و مجموعه همکاران از مجموعه تمام همکاران در دولت که نسبت به این موضوع اهتمام ورزیدند قدردانی کنم چون قطعاً بدون هم‌ا‌فزایی این پرو‍ژه‌ها و فعالیت‌ها به نتیجه نخواهند رسید. اینکه این نمایشگاه و این جلسه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌شود نشان می‌دهد که سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه اعتماد کرده و دانشگاه‌ها هم به سازمان برنامه اتکا کرده تا یک کار مشترک را با هم پیش ببرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.