نگذاریم به نام دین منافع خود را پیش ببرند

وزیر بهداشت با انتقاد از نگاه‌های باندی و سیاسی به مسئله بهداشت، اظهار نظر اشخاص ناشایست در حوزه سلامت را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش بین‌المللی کودکان با بیان اینکه زیر سؤال بردن پزشکی و مراجع رسمی متولی سلامت موجب آسیب به سلامت مردم می‌شود، گفت: اگر نظام پزشکی، انجمن‌ها و دانشگاهی‌ها سكوت كنند اين ترس وجود دارد كه اين بلیه و سوء استفاده ها ادامه پيدا كند.

وی به برخی تبلیغات سوء در زمینه واکسن اشاره کرد و گفت: برخی افراد می‌گویند که واکسن کار صهیونیست‌هاست و سازمان بهداشت جهانی دست نشانده آنهاست و اگر این کار را انجام دهید به بچه تان آسیب می‌زند.

هاشمی خاطر نشان کرد: انسان حیرت می‌کند که در قرن 21 در کشوری که تمدن چند هزار ساله دارد [این سخنان رواج می‌یابد]. مگر مراجع و مقام معظم رهبری بچه‌ها و نوه‌هایشان را واکسن نمی‌زنند، چرا راحت از کنار این مسائل می‌گذریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: دیگری می‌گوید مسواک نزنید و جالب است که مسواک را هم کاری صهیونیستی می‌دانند و شاهد می‌آورند که حیوان‌ها مسواک نمی‌زنند و دندان‌هایشان سالم‌تر از انسان‌هاست و انسان از این حرف‌ها خجالت می‌کشد.

هاشمی گفت: آن یکی دیگر که لباس پیغمبر تنش است، هرچه می‌خواهد علیه پزشکی می‌گوید و هیچ‌کس صدایش در نمی‌آید؛ نه نظام پزشکی، نه انجمن‌ها و نه دانشگاهی‌های ما.

وی افزود: برخی سوء استفاده گران به اسم خدا، دين، پيغمبر و ائمه هر خواطيرى را رواج مى دهند. هيچ كس حرفى نمى زند، حوزه های علمیه، روحانیت و دستگاه قضا نيز در مواردى كه به سلامت مردم مربوط می شود، حرفى نمى زنند و حساسیت بیشتری نشان نمى دهند.

وی ادامه داد: حیرت من از همکاران شماست. حیرت من از دکتر ولایتی و مرندی است.

هاشمی گفت: در جامعه ما همه می‌خواهند محبوب باشند و برایشان صلوات بفرستند و کف بزنند و کسی نمی‌خواهد با کج‌رفتاری‌ها برخورد کند، به خصوص وقتی که به کج رفتاری‌ها یک صبغه دینی می‌دهند و هر خلاف و اشتباهی می‌خواهند تحت عنوان آن انجام می‌دهند.

هاشمی تاکید کرد: من فکر می‌کنم ما در این مسایل باید دقیق‌تر عمل کنیم. همه صحبت کنند همه روشنگری کنند و اجازه ندهند از کم اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده کنند.

وی گفت: برخی از افراد از عوامی عده‌ای استفاده می‌کنند. جهل خیلی چیز بدی است. جهل باعث بیچارگی بشر بوده و دستاویزی شده است برای کسانی که دنبال مطامع شخصی و گروهی یا طایفه‌ای خود بوده‌اند. یاد گرفته‌اند که سبقه دینی به آن بدهند و هر خلاف و اشتباهی را بخواهند تحت آن عنوان مطرح می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: به نظر می‌رسد جامعه پزشکی که با عزیزترین مردم [کودکان] سر و کار دارید یه تکلیف و وظیفه است وقتی عرصه را خالی کنید هر طور بخواهند جولان می‌دهند. آن بخشی که برای من خیلی خیلی خیلی تاسف آور است سواستفاده از دین است از ائمه است به اسم ائمه و دین و خدا صحبت می‌کنند و هیچ کس در کشور حرف نمی زند. اگر سکوت کنید ترس این است که متاسفانه این بلیه مثل بقیه مواردی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد ادامه پیدا کند.

وی با بيان اينكه من به سهم خودم در خفا تلاش كردم تا با افرادى كه با لباس پيغمبر و به اسم دين به سلامت مردم آسيب مى زنند، مقابله شود، گفت: متاسفم كه قوه قضاییه در برخورد با سوء استفاده گران از دین و آسیب به سلامت مردم حساسیت كمترى دارد، ما فقط در بخش‌هايى كه به قدرت مربوط است شاخک هايمان خوب عمل مى كند، در حالى كه دين چيزى جز رفتار و اخلاق نيست.

اخیرا شخصی به نام حجت‌الاسلام علی کشوری که نظرات کارشناسی وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت محصولات تراریخته را زیر سؤال می‌برد نشستی با حضور حجت‌الاسلام تبریزیان در قم برگزار کرد. در این نشست علیه علوم تجربی، پزشکی، بیوتکنولوژی و سازمان جهانی بهداشت سخنانی مطرح شد. کشوری در این نشست صراحتا با بیوتکنولوژی به‌عنوان یک فناوری اعلام جنگ کرده و مدعی جایگزین دینی برای آن شد. وی مسئله زکات را به عنوان جایگزین اصلاح ژنتیک مثال زد و مدعی شد می‌توان از طریق آن به افزایش کیفیت محصول اقدام کرد و از فناوری‌های زیستی بی‌نیاز بود.

چندی پیش وزارت بهداشت بررسی سلامت برنج تراریخته ایرانی را به مرکز تحقیقان ایمنی و سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد سپرده بود که این مرکز پس از بیش از سه سال بررسی و انجام آزمایشات متعدد سلامت محصولات تراریخته را تایید کرد. (+،+،+،+،+،+،+)

با وجد این، علی کشوری به صراحت مخالفت خود با اصل مهندسی ژنتیک را اعلام کرده و در نشست اخیر خود گفت: «ما اگر می‌خواهیم میوه‌های با‌کیفیت‌تری در اختیار داشته باشیم، راه این قضیه، پرداخت زکات است… اگر سطح تسبیح در نظامات اجتماعی ارتقا پیدا کند، ما در فرایند تولید و خلقت موجودات با یک موجودات بی‌نقص‌تر و با‌ظرفیت‌تری روبه‌رو خواهیم بود… بیوتکنولوژی می‌گوید ژن بیان‌کننده خاصیت است ولی ما در فهم معارف روایی خودمان به این نتیجه رسیدیم که به‌دلیل اینکه خاصیت‌ها، ذیل قواعد تقدیر اعطا می‌شود؛ بنابراین نمی‌توانیم از ژن، تصرف در خاصیت‌ها را شروع کنیم و اگر دنبال تصرف در خاصیت‌ها هستیم باید از قواعد تسبیح شروع کنیم. این دعوای ما با بیوتکنولوژی است.» [۱]

کشوری تاکید کرد: باید پیش از پذیرش فناوری‌های نو «اثر تکنولوژی‌های جدید بر همه زیرساخت‌های هدایت مورد بررسی قرار گیرد.» وی البته با بلا‌اشکال‌خواندن تولید مقاله و فعالیت پژوهشی صرف تا زمانی که به فناوری و کاربرد نینجامد، افزود: «حالا چون ما اشکال داریم، به بیوتکنولوژی نپردازیم؟… این سؤال راجع به سایر حوزه‌های علمی جدید هم مطرح است… حرف ما به سمتی نمی‌رود که بیوتکنولوژی را تخطئه کنیم بلکه حرف ما به سمت منع تجاری‌سازی بیوتکنولوژی و تراریخته‌ها می‌رود.» [۱]

مهمان دیگر این نشست نیز با تقدیر از سخنان کشوری درباره جایگزینی زکات به جای زیست‌فناوری صراحتا از کفایت روایات در برابر علوم تجربی سخن گفته و به‌عنوان مثال به جایگزینی وسایل زمان صدر اسلام مانند الاغ با فناوری‌های حمل‌و‌نقل امروزی اشاره می‌کند: «چیزی که الان غربی‌ها درست کردند مانند ماشین، هواپیما و موشک، چشمان ما را خیره کرده و فکر کردیم همه کار‌های آنها خوب است… یک روزی خواهد آمد که این اروپا به ما یاد بدهد و بگوید که بیایید سوار قاطر و الاغ شوید که هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌زند… اگر ما این تفکر را داریم که با قاشق غذا‌خوردن چیز خوبی است ولی پیامبر(ص) با قاشق غذا نخوردند و فکر می‌کنیم در زمان پیامبر‌(ص) قاشق نبوده و اگر قاشق نبود پیامبر(ص)  با قاشق غذا می‌خورد؛ این اشتباه است. ساختن قاشق برای پیامبر(ص)  چیزی نیست. پیامبری با این همه معجزات، نمی‌توانست قاشق بسازد؟» [۳]

کانال تلگرام اقای تبریزیان پس از هشدارهای جدی وزیر بهداشت در این باره با انتشار بخشی از سخنان تبریزیان درباره مسواک و واکسن آورد: به عینه دیدیم هر چه مردم به استفاده از مسواک مقیدتر میشوند دندانهایشان خرابتر و کار دندان پزشکان بیشتر میشود ، روز به روز تعداد دندان پزشکان بیشتر و مطبهایشان هم شلوغتر امیشود… خود اربابان مطلق شما اروپا و آمریکا مبتکران واکسن اعتراف میکنند که واکسن ضرر دارد و هم لباسهای شما نیز اقرار دارند که واکسن ضرر دارد ونازایی می آورد . باید جواب بدهید چرا این همه نازایی ؟!

وی در پاسخ به این سخنان وزیر بهداشت که کودکان مقام معظم رهبری و مراجع تقلید واکسن می‌زنند گفت: علما فرزندانشان واکسن زدند، بله صدها سال سیاه طب در دست شما بوده و هر چه گفتید اطاعت کردند و الان شاهد هستند چه بلایی سر مردم آورده اید! همه ی مردم را با این کارهایتان بیمار کردید ، آمار بیماریها به حد اعلا رساندید به همین جهت طب اسلامی دغدغه ی قلبی آنها شده است! تمام مرد و مسولینی که سرطان گرفتند یا میگیرند سببش شما هستید، تمام اینهایی که نازا میشوند سببش شما هستید ، تمام ام اس و انواع تحلیل عضلات سببش شمایی که دارو و درمان و غذا در دست شماست! چقدر باید بگوییم تا این افراد لایعقل سر عقل بیایند.[۴]

برخی مدعیان طب سنتی همچون دکتر روازاده نیز پیش از این با بهانه‌هایی چون توطئه صهیونیست‌ها بودن واکسن علیه واکسیناسیون سخن گفته بودند.

 

منابع:

[۱] متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام علی کشوری در نشست بررسی ابعاد مختلف تراریخته در قم، به آدرس <https: //nro-di. blog. ir/1396/05/30-2>

[۲] دانشگاه علوم پزشکی یزد سلامت برنج تراریخته را تاییدکرد، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، به آدرس < https://irbic.ir/8077>.

 [۳] متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام تبریزیان در نشست بررسی ابعاد مختلف تراریخته در قم، به آدرس <https: //nro-di. blog. ir/1396/05/30-1>

[۴] کانال دفتر آقای تبریزیان، ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷، به آدرس <https://t.me/DaftareAyatollahTabrizian>.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.