اتمام بررسی سلامت برنج تراریخته در وزارت بهداشت

رئیس مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا از اتمام فاز دوم آزمایش‌های سلامت برنج تراریخته ایرانی و ارائه نتایج به وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، دکتر حاجی محمدی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد، در مصاحبه با رادیو با معرفی محصولات تراریخته گفت: این محصولات با هدف بهبود ویژگی های گیاه و ایجاد صفات برتر مانند مقاومت به آفت و کاهش استفاده از سموم شیمیایی تولید می شوند.

دکتر حاجی محمدی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا سه سال و نیم پیش با حضور معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد و ارزیابی ایمنی مواد غذایی از جمله تراریخته و ارگانیک در دستور کار این مرکز قرار گرفت. 

وی در ادامه از انجام ارزیابی‌های متعدد برای سنجش سلامت برنج تراریخته خبرداد و گفت: ایران به عنوان اولین کشور دارنده دانش فنی تولید برنج تراریخته طارم مولایی شناخته شده و انشاالله صدور مجوز تولید این برنج با احراز سلامت این محصول در مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذا انجام خواهد شد.

حاجی محمدی افزود: برای بررسی سلامت این محصول آزمایشات مختلفی در قالب یک طرح تحقیقاتی جامع انجام شده است. فاز اول این طرح به اتمام رسیده و گزارش آن در اختیار مراجع مربوطه از جمله وزارت بهداشت قرار گرفته است.

دکتر حاجی محمدی از وزارت بهداشت به عنوان مرجع صدور مجوز تولید محصولات غذایی تراریخته نام برد و گفت: برای تولید ملی محصولات تراریخته طبق قانون ملی ایمنی زیستی شورای ملی ایمنی زیستی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست باید پس از جمع بندی مستندات لازم مجوز تولید و کشت محصول را صادر کند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت مسئول بررسی سلامت این محصولات هستند و در حال حاضر هم این آزمایشات بر روی برنج تراریخته به عنوان یکی از محصولات آماده تولید انجام شده است.

وی گفت: فاز دوم این طرح پژوهشی نیز به اتمام رسیده و نتایج آن در حال تدوین برای ارسال به مراجع ذی ربط هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا در پایان تاکید کرد: برای تولید غذای سالم لازم است از تمام فناوری های موجود بهره ببریم.

وی افزود: همه فناوری‌ها یک هدف مشترک دارند  و آن تامین غذای سالم در راستای ارتقا سلامت مردم است.

گفتنی است پیش از این دکتر کلانتری معاون رئیس جمهور از تایید سلامت برنج تراریخته ایرانی توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات سلامت ایمنی و غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داده بود. خبری که به مذاق سوداگران ضد این فناوری خوش نیامد به طوری که با جنجال‌سازی تلاش کردند این خبر را به حاشیه ببرند.

برنج تراریخته طارم مولایی از دستاوردهای دانشمندان مهندسی ژنتیک کشور است که با هدف تولید غذای سالم و کاهش استفاده از سموم شیمیایی خطرناک طراحی شده و در انتظار صدور مجوز کشت است. با کشت این برنج علاوه بر افزایش ثمردهی شاهد حذف مصرف سموم زیانبار از مزارع برنج خواهیم بود. این در حالی است که بخش زیادی از سم مصرفی کشور در شالیزارهای شمال کشور مصرف می‌شود و این امر تا کنون به سلامت کشاورزان و محیط زیست آسیب‌های زیادی وارد کرده است.

برنج تراریخته برای اولین بار در سطح جهان در سال 83 در ایران تولید و به دست معاون اول رئیس جمهور برداشت شد. اما با تغییر دولت و آغاز واردات محصولات تراریخته از تولید بومی این محصولات ممانعت به عمل آمد. با تصویب قانون ملی ایمنی زیستی این محصول مجددا در انتظار صدور مجوز قرار گرفت و امید آن می‌رود مردم به عنوان ذینفعان اصلی این فناوری از مزایای آن بهره مند شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] چندی پیش وزارت بهداشت بررسی سلامت برنج تراریخته ایرانی را به مرکز تحقیقان ایمنی و سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی یزد سپرده بود که این مرکز پس از بیش از سه سال بررسی و انجام آزمایشات متعدد سلامت محصولات تراریخته را تایید کرد. (+،+،+،+،+،+،+) […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.