گردهمایی آمادگی اجلاس متعاهدین کارتاهنا

گردهمایی آمادگی برای اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا صبح امروز با حضور نمایندگانی از کشورمان در کوالالامپور مالزی آغاز به کار کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، کارگاه “جنبه های نظارتی، علمی و ارتباطی اجرای توافقات بین المللی مربوط به زیست فناوری کشاورزی” صبح امروز با حضور نمایندگانی از کشورمان و دیگر کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی در کوالالامپور مالزی آغاز به کار کرد.

این کارگاه دو روزه در طول گردهمایی آمادگی برای برگزاری سیزدهمین اجلاس دوسالانه متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا (COP MOP) که سال آینده در کشور مصر برگزار خواهد شد تشکیل شده است.

کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل های آن، ملاحظات جهانی مطرح پیرامون زیست فناوری کشاورزی، ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و پروتکل ناگویا از مباحث مورد بررسی در این کارگاه خواهند بود.

پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که مافیای مخالف تولید ملی محصولات تراریخته برای نفی بهره‌مندی کشور از این فناوری به آن استناد می‌کند یک معاهده بین‌المللی است که چارچوب ایمنی زیستی مشخصی را با هدف نظارت بر نقل و انتقال فرامرزی موجودات «زنده» مهندسی ژنتیک شده تعیین کرده است. قلمرو موضوعی این پروتکل در ماده ۴ نظارت بر نقل و انتقالات برون مرزی عنوان شده است و از همین رو پروتکل مذکور خارج از این قلمرو درباره چگونگی وضع قوانین درون مرزی تکلیف الزامی مقرر نمی‌کند. این پروتکل همچنین در بند ۴ ماده ۲ ارائه هر گونه تفسیر از مقررات پروتکل به نحوی که موجب نفی حق اعضا برای بهره‌مندی از تنوع زیستی و فناوری‌های مرتبط باشد را منع کرده است. ضمیمه ۳ این پروتکل نیز چارچوب مشخصی را جهت ارزیابی ایمنی زیستی این موجودات جهت مبادلات بین‌المللی پیشنهاد می‌کند.

اخبار بعدی این گردهمایی را در پایگاه اطلاع‌رسانی بیوتکنولوژی ایران دنبال کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.