مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی کشت تراریخته در استرالیا

کشت محصولات تراریخته در استرالیا علاوه بر ایجاد 1.37 میلیارد دلار ارزش افزوده، اثرات زیست‌محیطی کشاورزی را از طریق کاهش مصرف سموم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش نیاز به زمین کشاورزی کاهش داده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، با توجه به شرایط اقلیمی و کشاورزی استرالیا دو محصول کلزا و پنبه تراریخته در استرالیا کشت می‌شود. کشت سویا و کتان تراریخته طی بیست سال گذشته در استرالیا حدود 226 تن افزایش ثمردهی و بالغ بر 1.37 میلیارد دلار استرالیا ارزش افزوده برای این کشور ایجاد کرده است. از این طریق در تبدیل 51 هزار 400 هکتار از منابع طبیعی به زمین کشاورزی صرفه‌جویی و به تنوع زیستی و محیط زیست کمک شده است. زیرا در صورتی که قرار بود بازدهی مشابه از طریق رقم غیر تراریخته این دو محصول به دست آید نیازمند اختصاص 51 هزار 400 هکتار زمین بیشتر به کشاورزی بودیم (Brookes, 2016).

کشت سه محصول کلزای مقاوم به علف‌کش، پنبه مقاوم به علف‌کش و پنبه مقاوم به آفت در استرالیا به ترتیب موجب کاهش 3.5 درصدی، 14.7 درصدی و 33.4 درصدی در مصرف ماده مؤثره سموم شیمیایی شده است. به طور کلی در اثر کشت این دو محصول تراریخته در این مدت از مصرف 22 میلیون کیلوگرم ماده مؤثره سموم مختلف در استرالیا جلوگیری و موجب کاهش 26 درصدی اثرات زیست‌محیطی در کشت این دو محصول شده است. در نهایت در مصرف 27 میلیون لیتر سوخت صرفه جویی و از انتشار 71.5 میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن جلوگیری شده است. کاهش مصرف سوخت در اثر کاهش استفاده از سم، ماشین آلات کشاورزی و حذف یا کاهش خاک ورزی (شخم) رخ داده است (Brookes, 2016).

جدول: میزان کاهش در مصرف علف‌کش و آفت‌کش در اثر کشت محصولات مقاوم به علف‌کش و مقاوم به آفت در استرالیا

در سال‌های اخیر 90 درصد از کشاورزان پنبه در استرالیا به کشت پنبه تراریخته پرداخته‌اند که این امر موجب کاهش 60 درصدی مصرف سموم آفت کش در کشت این محصول شده است. همچنین گزارش شده است کشت پنبه تراریخته موجب بهبود قابل توجه کیفیت آب در رودخانه‌های منطقه شمال شرق استرالیا شده است (Kennedy, 2013).

شرایط مساعد آب و هوایی در استرالیا بعد از دو سال در سال 2016 اجازه افزایش سطح زیر کشت پنبه و کلزای تراریخته را داد. همچنین پنبه تراریخته دارای دو صفت مقاوم به علف کش و آفت با نام تجاری BollgardIII/ RR®Flex در اختیار کشاورزان قرار گرفت. در سال 2016 مجوز کشت محصولات تراریخته در استرالیای غربی نیز همانند دیگر مناطق این کشور صادر شد و انتظار می‌رود سطح زیر کشت محصولات ترایخته در سال‌های آینده افزایش قابل توجهی یابد. گندم تراریخته مقاوم به بیماری و مقاوم به خشکی که کیفیت و ترکیب دانه آن بهبود یافته است در حال گذراندن آزمایشات مزرعه در کشور استرالیا است و در آینده نزدیک و با اتمام این ارزیابی‌ها مجوز کشت برای آن صادر می‌شود (ISAAA, 2016). با کشت گندم متحمل به خشکی صرفه جویی در مصرف آب را نیز باید به مزایای کشت محصولات تراریخته در استرالیا افزود.

منابع:

– Brookes, Graham (2016). Adoption and Impact of Genetically Modified (GM) Crops in Australia: 20 Years’ Experience, PG Economics.

– Kennedy, I. et al (2013). Research and practice: environmental action for improving water quality in cotton catchments. Crop and Pasture Science 64.

– ISAAA (2016). Global Status of Commercialized Biotech/GM Crops: 2016. ISAAA Brief No. 52. ISAAA: Ithaca, New York.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.