کشورها از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت بهره مندی از محصولات تراریخته تاکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه ایران جمعیتی رو به افزایش دارد و نیاز بالایی دارد گفت: بسیاری از کشورها از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش مهم وزارتخانه هایی، چون وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، وزارت کشور و همچنین وزارت امور خارجه خواستار ریل گذاری این نهادها برای تولید و مصرف محصولات تراریخته در قالب یک برنام منسجم، علمی و کارشناسی شد.

وی که در گفت‌وگو با خبرگزار‌ی میزان سخن می‌گفت، با اشاره به اظهار نگرانی برخی درباره این فناوری و بررسی موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه بحث محصولات تراریخته در ایران به صورت نامطلوبی رسانه‌ای شد.

هاشمی با اشاره به فواید برخی محصولات تراریخته در بخش کشاورزی افزود: در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، اما در این زمینه مراقبت‌های لازم را هم دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: معتقدم استفاده از محصولات تراریخته در کشور باید با ظرافت، دقت و مسئولیت همراه شود که متاسفانه درحال حاضر این انسجام در درون بخش‌ها وجود ندارد البته دستگاه‌هایی هم هستند که در گوشه و کنار فعالیت‌هایی می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اظهار داشت: البته با توجه به اینکه ایران جمعیتی رو به افزایش دارد و مصرف محصولات زیاد است، پیشنهاد می‌شود وزارتخانه هایی، چون بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی دفاتری را در سطح مدیر کل در وزارتخانه‌های خود تحت همین عنون (محصولات تراریخته) تشکیل دهند تا این موضوع در سطوح اجرایی هم مورد پیگیری قرار گیرد.

خاطرنشان می‌شود جریانی ضد فناوری به ویژه فناوری مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در کشور علیه محصولات تراریخته به انتشار مطالب کذب می‌پردازد که یکی از این مطالب خلاف واقع ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته در کشورهای پیشرفته جهان است. این در حالی است که کشورهایی مانند امریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی تولید کننده این محصولات هستند و در برخی موارد صد در صد محصول تولیدی آنها از نوع تراریخته است. همچنین کشورهای اتحادیه اروپا سالانه 33 میلیون تن سویای مصرفی خود را از امریکا و آرژانتین وارد می‌کنند که از نوع تراریخته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.