تولید سویای تراریخته با ارزش غذایی بالا

مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا بر روغن‌های بازار نشان داد روغن سویای تراریخته دارای اسید اولئیک بالا موجب کاهش عوارضی چون چاقی، بیماری‌های قلبی و بروز مقاومت به انسولین در مقایسه با روغن سویای غیر تراریخته شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، مطالعات محققان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا (UCR) بر روی نوعی روغن سویای تراریخته در بازار نشان می‌دهد این روغن توانسته است موجب کاهش عوارضی چون چاقی و بروز مقاومت به انسولین در مقایسه با روغن سویای غیر تراریخته گردد.

ابن روغن که Plenish نام دارد و توسط پژوهشگران مورد آزمایش قرار گرفته، در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت دوپونت به بازار عرضه شده است.

روغن سویای فوق به‌گونه‌ای مهندسی شده تا اسید لینولئیک بسیار کمتری داشته و درنتیجه به لحاظ ترکیب، شبیه روغن زیتون شود که اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای بوده و روغن سالمی محسوب می‌گردد. این امر همچنین موجب افزایش ماندگاری روغن در محصولاتی می‌شود که با این روغن سرخ می‌شوند.

نمودار ۱: خط سبز نشان‌دهنده افزایش ماندگاری روغن سویای تراریخته جدید است

روغن سویا که ازجمله روغن‌های نباتی پرمصرف در ایالات‌متحده محسوب می‌شود، در سطح جهان نیز محبوبیت روزافزونی دارد.

این تیم تحقیقاتی همچنین پلنیش را با روغن‌زیتون مورد مقایسه قرار داده‌اند. بر اساس نتایج، هر دو نوع این روغن‌ها حاوی مقادیر بالای اسید اولئیک هستند که ازجمله اسیدهای چربی است که به نظر می‌رسد موجب کاهش فشارخون شده و به کاهش وزن و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

نمودار ۲: نوار سبز در ردیف اول در مقایسه با ردیف دوم نشان‌دهنده میزان افزایش اسید اولئیک در روغن سویای تراریخته جدید است

این محققین، دریافته‌اند روغن‌زیتون اثراتی مشابه با پلنیش ایجاد می‌کند که شامل ایجاد چاقی بیشتر نسبت به روغن نارگیل و درعین‌حال کمتر نسبت به روغن سویای معمولی است و همچنین ایجاد کبد چرب است. به گفته محققین، این یافته، تعجب‌برانگیز است، زیرا روغن‌زیتون معمولا به‌عنوان سالم‌ترین روغن گیاهی محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.