نخستین بازی زیست‌فناوری تولید شد

اولین بازی زیست‌فناوری برای ترویج مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری تولید شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولین بازی زیست‌فناوری با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری تولید شد.

داستان این بازی در زمان آینده اتفاق می افتد، زمانی که مخازن و منابع به حداقل رسیده اما انسان به تکنولوژی قدرتمندی دست یافته است. در واقع تنها یک نفر در کره زمین باقی مانده است و تمامی امکانات و دستاوردهای بشری به مقابله با انسان می پردازند.

شخصیت اصلی به دنبال گریز از این شرایط، در پی دستیابی به مکانی امن در زمین است. این شخصیت سعی دارد با حداقل امکاناتی که حفظ و به سفینه ی زنده اش منتقل کرده است، به حیات خود ادامه دهد.

این دانشمند (زی) با استفاده از موجودات زنده برای خود امکاناتی فراهم آورده تا با ربات ها بجنگد. زی در این بازی با کمک زیست فناوری «از محصولات کشاورزی خود محافظت می کند»، «سوخت گیاهی تولید می کند»، «با جمع آوری آمینو اسید و ساخت پروئتین خود را قوی می کند» و «سفینه خود را با اصلاحات ژنتیکی از آسیب های دشمنان حفظ می‌کند».

این بازی که برای طیف سنی بالای ۷ سال طراحی شده از چهار بازی کوچکتر تشکیل شده است و سعی دارد از یک ژانر موفق برای جلب مخاطب استفاده کند.

امروزه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و بازی های رایانه ای رو به فزونی است. از طرفی آموزش مفاهیم علمی در قالب بازی نه تنها موجب پر شدن اوقات فراغت دانش آموزان با مطالب آموزنده خواهد بود بلکه یادگیری این مفاهیم را نیز بسیار ساده‌تر و قابل فهم‌تر خواهد کرد.

از این رو برنامه‌ریزی برای تولید و جریان سازی بازی های رایانه ای مرتبط با علوم زیستی، توسط گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد صورت گرفت. 

بدین منظور در وهله اول بازی های مشابه خارجی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و پس از آن، برای ایجاد جریان در داخل کشور، از شرکت‌های بازی‌ساز دعوت شد تا زیرساخت‌ها و بازیگران موجود حوزه تولید نرم‌افزار و بازی داخلی؛ شناسایی کنند تا مدل ارائه شده بیشترین تطبیق را با شرایط کشور داشته باشد.

سناریوی این بازی با توجه به بحران‌های کنونی در حوزه امنیت غذایی و ظرفیت‌های مهندسی ژنتیک و فناوری تولید محصولات تراریخته برای حل بحران‌های آینده طراحی شده است. با وجود همه پیشرفت‌هایی که به افزایش تولید محصولات غذایی و کاهش فقر و گرسنگی در سده اخیر منجر شد، بر اساس آخرین آمارها ۸۷۰ میلیون نفر از مردم جهان گرسنه هستند (FAO, 2012) و با توجه به افزایش جمعیت، کاهش منابع و تغییرات اقلیمی این میزان افزایش خواهد یافت. به طوری که پیش‌بینی می‌شود افزایش ۷۰ درصدی تولید غذا به طور میانگین و تولید دو برابری برای کشورهای در حال توسعه برای سیر کردن جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ ضروری است که این امر باید در زمین کشاورزی کمتر، آب کمتر و تحت شرایط اقلیمی چالش‌برانگیز محقق شود (FAO, 2009). یکی از ابزارهای بالقوه برای مقابله با این چالش‌ها بهره‌گیری از زیست‌فناوری کشاورزی و افزایش کمیت و کیفیت ارقام زراعی یا تولید محصولات مقاوم به آفت، متحمل به خشکی و شوری و مانند آن از طریق مهندسی ژنتیک (محصولات تراریخته) است. 

ساخت این بازی از جمله در برابر جریان جهانی و قدرتمند زیست‌فناوری هراس که به دنبال محروم کردن کشورها از این فناوری است یک ضرورت محسوب می‌شود. این جریان با استفاده از برخی چهره‌های مذهبی گاه مهندسی ژنتیک را دخالت در کار خدا و حرام عنوان کرده و گاه بر خلاف همه مطالعات علمی موجود تولید محصولات آن را زیانبار اعلام می‌کند. انجمن‌های علمی و مراجع متولی امر در وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند.

مطالب مرتبط
2 نظر
  1. ولایتمدار می‌گوید

    خوشبختانه رهبر فهیم و هوشمند انقلاب بطور صریح و روشن از این فناوری بسیار مهم که می تواند دست های استعمارگران را قطع کند حمایت کرده و این جریان های فناوری هراسی که در خدمت دشمنان ایران و اسلام هستند مثل همیشه ناکام خواهند بود. انشاالله.

  2. مهارت آموزی می‌گوید

    بازی های رایانه ای می توانند مانند استادانی با تجربه و کار آزموده برای آموزش مهارت های علمی مفید باشند. بویژه برای آشنایی و آموزش فناوری مهمی مثل مهندسی ژنتیک که نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.