کسب رتبه 14 کشور در جهان در زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: جایگاه ایران در انتشار مقالات علمی زیست فناوری در میان کشورهای جهان به 14 ارتقاء یافته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در خصوص جایگاه ایران در انتشار مقالات علمی زیست فناوری، گفت: جایگاه ایران در انتشار مقالات علمی زیست فناوری در سال2005، رتبه 36 جهان بود که در حال حاضر این رتبه به 14 رسیده است.

در حال حاضر هزاران دانشجو در کشور در حوزه های مرتبط با زیست فناوری مشغول به تحصیل هستند که نیروی انسانی مورد نیاز برای زیست فناوری را برای آینده تامین خواهند کرد و مردم انتظار دارند از زیست فناوری ثروت آفرینی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد نیروی تحصیل کرده حوزه زیست فناوری در کشور بالا است باید از این نیروهای متخصص برای توسعه زیست فناوری در کشور استفاده کنیم.

زیست‌فناوری به معنای دانش استفاده از فرایندهای زیستی و ارگانیسم‌های زنده در جهت رفع نیازهای انسان است.

انسان از گذشته‌های دور آموخت چگونه برای بهبود زندگی و رفع نیازهای خود از موجودات زنده و فرایندهای زیستی بهره ببرد. این بهره‌برداری سنتی در قرون اخیر در ترکیب با فناوری‌های روز در حوزه غذایی و داروسازی و در دهه‌های اخیر از طریق مهندسی ژنتیک مورد استفاده قرار گرفت. تحولات اخیر در زیست‌فناوری بسیار سریع‌تر از دیگر حوزه‌های فناوری در حال رخ‌دادن است و چشم‌انداز پرباری را در قرنی که با نام قرن زیست‌فناوری شناخته شده است نشان می‌دهد. زیست فناوری جزو پاک‌ترین و اقتصادی‌ترین فناوری‌های سده حاضر، شناخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.