دکتر نوبخت: اقدامات پژوهشگاه بیوتکنولوژی در سطح کشور شناخته شده است

دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری عصر شنبه، 4 آذرماه 96 از غرفه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در نمایشگاه هفته پژوهش استان البرز بازدید و از خدمات، فناوری ها و محصولات این پژوهشگاه تقدیر کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فن بازار استان البرز که به مناسبت هفته پژوهش از 4 تا 10 آذرماه در دانشگاه پیام نور این استان برگزار می شود، با حضور در غرفه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، با دستاوردها و فناوری های تجاری شده و در حال تجاری سازی این پژوهشگاه آشنا شد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اقدامات پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حوزه فناوری های زیستی کشاورزی در سطح کشور شناخته شده است، بر لزوم تداوم فعالیت ها و پیشرفت های این پژوهشگاه در حوزه فناوری های زیستی بر مبنای تحقیقات کاربردی تاکید کرد.

در این بازدید که دکتر پژمان آزادی، قائم مقام فناوری و دکتر شهره آریایی نژاد مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حضور داشتند، آزادی، با تشریح برخی از دستاوردها و محصولات تجاری شده پژوهشگاه اظهار داشت: طرح جامع هالوفیت مبنا و گیاه سالیکورنیا یکی از محصولات تجاری شده پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است که قابلیت کشت در زمین های غیر زراعی و امکان آبیاری با آب های شور، غیرمتعارف و آب دریا از جمله دریاچه ارومیه را داراست و همچنین به عنوان غذایی فراسودمند مورد توجه است.

قائم مقام فناوری پژوهشگاه تصریح کرد: تهیه ارقام برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه خوار از دیگر اقدامات پژوهشگاه محسوب می شود. اهمیت این دستاورد از آن جهت است که بهره گیری از مهندسی ژنتیک، دسترسی به لاین های تراریخته برنج مقاوم در برابر آفت کرم ساقه خوار را در کشور میسر ساخته است و تهیه ارقام تجاری از این لاین ها در راستای این پروژه صورت می گیرد.

آزادی با ارائه توضیحاتی درباره سایر محصولات و فناوری های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خطاب به معاون رئیس جمهوری گفت: دانش فنی سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های درختان باغی مهم کشور، دانش فنی تولید شیر تخمیری فراسودمند پروبیوتیک، دانش فنی تولید کود زیستی بر پایه استرپتومایسیس و دانش فنی تولید سریع بیوکمپوست های غنی شده از پسماندهای شهری و کشاورزی از دیگر محصولات و دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است که تاثیرات ارزشمندی در زمینه کاهش آلودگی های زیست محیطی و تامین و امنیت مواد غذایی داشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.