کارشناس فضای مجازی: اینترنت هم فرصت و هم تهدید است

کارشناس رسانه و حوزه فناوری اطلاعات در کارگاه پدافند غیرعامل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: با توجه به ویژگی های فضای سایبر با یک سری تهدیدات و فرصت ها روبه رو هستیم که در برابر این تهدیدات باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، هومان قاسمی خواه صبح امروز در دومین دوره کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل که در محل پژوهشگاه برگزار شد، به بررسی تهدیدات و فرصت های فضای مجازی پرداخت. وی تاکید کرد تعریف تهدید و فرصت مطلق نیست و میزان آمادگی افراد است که تعیین می کند یک موضوع تهدید است یا فرصت. همچنین فرصت یا تهدید  بودن یک موضوع بسته به میزان دانایی و توانایی افراد می تواند تغییر کند.

وی اینترنت را مهمترین جزء درفضای سایبر برشمرد و گفت:  اینترنت در ابتدا یک پروژه حوزه دفاعی در  وزرات دفاع آمریکا بود و به مرور استفاده آن در دنیا جنبه عمومی پیدا کرد.

قاسمی خواه ادامه داد: در سال 1371 در ایران برای اولین بار برخی از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه گيلان، توسط مرکز تحقيقات فيزيک نظري به اينترنت وصل شدند تا با دنياي خارج ايميل رد و بدل کنند و اینترنت به صورت عمومی از حدود سال‌ ۱۳۷۲ برای استفاده‌های دانشگاهی وارد ایران شد.

وی برخی از ویژگی های فصای مجازی را تعداد زیاد کاربران، تنوع افکار و فرهنگ ها، کم هزینه بودن و گمنامی دانست و گفت: با توجه به این ویژگی ها با یک سری تهدیدات و فرصت ها روبه رو هستیم که در برابر این تهدیدات باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

این کارشناس ارشد فضای مجازی افزود: لازمه این کار تشخیص این تهدیدات است که در برخی مواقع و به خصوص در حوزه تهدیدات نرم کار ساده ای نیست و نیاز به بصیرت و ابزار پیشرفته دارد.

وی چالش ها و تهدیدات فضای مجازی را در چهار دسته هکرها، بدافزارها، جنگ های سایبری و تهدیدات نرم تقسیم کرد و در ادامه به بررسی هر کدام و بیان مصادیق کاربردی و راهکاری پیشنهادی در مواجه با آنها پرداخت.

قاسمی خواه با اشاره به لزوم دور نگه داشتن کودکان ازاینترنت تا سن سال۱۲ و ترجیحاً تا ۱۶ سال گفت: خطر جستجو توسط کودکان در موتور جستجوی گوگل به دلیل امکان مواجه با سایت های نامناسب در حین جستجو و این­که سرویس جستجوی  image در google فیلتر نمی شود قابل توجه و اهمیت است توصیه کرد بهتر است در صورت لزوم فرزندان خود را به سمت جستجو با موتورهای جستجو گر ایرانی yooz.ir  و parsijoo.ir هدایت کنیم.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صبح امروز دومین دوره کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل را با همکاری دانشگاه امام حسین(ع) برگزار کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.