تولید سه محصول تراریخته خوراکی در پاکستان

پروفسور محمد اقبال چاودری گفت: پاکستان به زودی برنج، گندم و نیشکر تراریخته تولید خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران پروفسور چاودری، استاد برجسته مرکز بین المللی علوم زیستی و شیمی دانشگاه کراچی، در نشستی علمی که در حاشیه دومین دوره جایزه مصطفی برگزار شد در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: پاکستان از سال 2009 با اجرای قانون ملی ایمنی زیستی، به تولید کننده محصولات تراریخته تبدیل شد. در حال حاضر تقریبا سه میلیون هکتار از زمین های کشاورزی پاکستان زیر کشت محصولات تراریخته رفته است و نود درصد پنبه تولید شده در پاکستان تراریخته است.

پروفسور چاودری تشریح کرد: پیش از بهره مندی از فناوری تولید محصولات تراریخته، کشور پاکستان تمام پنبه مورد نیاز خود را وارد می کرد اما با تولید پنبه تراریخته، پاکستان علاوه بر تامین نیاز داخل تبدیل به صادر کننده پنبه شده است.

وی افزود: علاوه بر پنبه محصولات دیگر زراعی و باغی هم در پاکستان کشت می شوند که تراریخته هستند. ذرت یکی از محصولات تراریخته است که به تازگی مجوز کشت تجاری دریافت کرده است.

رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی پاکستان با بیان اینکه دولت و مردم پاکستان رویکرد مثبتی به استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته دارند اظهار داشت: کمیته ملی ایمنی زیستی پاکستان تا کنون به 240 محصول تراریخته مجوز داده است و مجوز کشت بسیاری از محصولات تراریخته را هم در این کشور صادر کرده است. کمیته ملی ایمنی زیستی پاکستان هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد و روند صدور مجوزها ادامه دارد.

این دانشمند مسلمان که به مناسبت برگزاری دومین دوره جایزه مصطفی به ایران سفر کرده است بیان کرد: روند صدور مجوز در کشور پاکستان سه تا چهار سال به طول می انجامد.

وی ادامه داد در حال حاضر برنج، گندم و نیشکر تراریخته در حال گذراندن مراحل کشت مزرعه ای برای دریافت مجوز کشت تجاری هستند. وی تاکید کرد با توجه به سرعت صدور مجوز توسط کمیته ملی ایمنی زیستی پاکستان، تمایل کشاورزان و محدودیت منابع طبیعی پیش بینی می شود این سه محصول به زودی مجوز کشت تجاری را دریافت کنند.

دکتر چاودری گفت: استفاده از فناوری در کشاورزی برای کشوری مانند پاکستان که با کمبود منابع طبیعی و بحران آب رو به رو است ضروری و بسیار مهم است. جمعیت پاکستان در حال حاضر دویست میلیون نفر است و منابع موجود برای تولید هم نسبت به گذشته محدود شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.