همکاری علمی ایران و کوبا در زیست‌فناوری و نانو / تاسیس دانشگاه مشترک

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در دیدار وزیر بهداشت کوبا از تقویت همکاری‌های علمی دو کشور در زیست‌فناوری و نانوتکنولوژی خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در دیدار با هیات کوبایی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه علم و فناوری به خصوص نانوتکنولوژی، گفت: به زودی یک آزمایشگاه مجهز ایرانی در حوزه نانوتکنولوژی در کشور کوبا مستقر خواهد شد که امیدواریم این آزمایشگاه فصل جدیدی از همکاری های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور باز کند.

ستاری همچنین بیان کرد: امیدواریم با حضور هیات کوبایی در ایران، دید درست و خوبی از توانایی‌های فناوری ایران در اختیار کشور کوبا قرار گیرد و در حوزه نانو و بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی همکاری‌های خوب و موثری بین دو کشور آغاز شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌های علمی و فناورانه با کشور کوبا، گفت: امیدواریم مانند گذشته و با سرعت بیشتری تعاملات و تبادلات فناورانه بین دو کشور ادامه و گسترش یابد.

تولید مشترک واکسن‌های 5 و 6 گانه توسط ایران و کوبا

در ادامه این مراسم، “روبرتو توماس مورالس اوهدا” وزیر بهداشت کوبا در ابتدا با اظهار همدردی با مردم ایران از حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: ایران و کوبا فصل مشترک سیاسی و همکاری‌های دو جانبه زیادی با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به سفر رییس جمهوری ایران به کوبا، از نتایج خوب و دستاوردهای این سفر برای هر دو کشور خبر داد و افزود: امیدواریم فصل جدیدی از تبادل هیات های ایرانی و کوبایی و همکاری های فناورانه بین دو کشور باز شود و پیشرفت تفاهم‌نامه‌های مشترک دو کشور سرعت یابد.

وی همچنین تصریح کرد: هدف از سفر ما به ایران، گسترش مفاد تفاهم‌نامه‌های مشترک در حوزه سلامت و بهداشت است تا برنامه‌های عملیاتی برای تسریع بخشیدن به آنها در نظر گرفته شود.

اوهدا با اشاره به اینکه پیوند برادری و دوستی ایران و کوبا ناگسستنی است، بیان کرد: ایران و کوبا مواضع مشترک سیاسی زیادی دارند که باید همکاری‌های این دو کشور در زمینه‌های مختلف علمی و فناورانه توسعه یابد.

وزیر بهداشت کوبا در ادامه عنوان کرد: یکی از زمینه‌های همکاری بین ایران و کوبا تولید واکسن‌های 5 و 6 گانه توسط انستیتو پاستور ایران و موسسه بیوفارمای کوبا است که این پروژه مشترک آغاز شده، ولی روند پیشرفت آن کمی کند است که امیدواریم سرعت آن بیشتر شود.

وی همچنین از رفع مشکل ثبت مجدد داروهای تولیدی کوبا در ایران خبر داد و گفت: در اوایل سال 2018، هیاتی از کشور کوبا به ایران سفر می‌کنند تا مقدمات رفع مشکل ثبت مجدد داروهای ثبت شده کوبایی در ایران را رفع کنند.

وزیر بهداشت کوبا در ادامه اظهار کرد: در کشور کوبا داروهایی تولید می‌شود که مناسب بیماران ایرانی است و در ایران نیز داروهای خوبی تولید می‌شود که کوبا به آنها نیاز دارد، به همین دلیل می‌توانیم نیازهای دارویی دو کشور را به جای کشور ثالث از تولیدات دو کشور تامین کنیم.

دانشگاه مشترک ایران و کوبا راه‌اندازی می‌شود

اوهدا با اشاره به پیشنهاد وزیر بهداشت ایران مبنی بر ایجاد دانشگاهی مشترک بین ایران و کوبا، گفت: این دانشگاه با هدف کمک به کشورهای منطقه راه‌اندازی خواهد شد و از امکانات و تجربیات ایران و کوبا بهره گرفته می‌شود.

وی، پیشرفت‌های کشور کوبا در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را مطلوب دانست و گفت: کوبا تجربیات خوبی در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دارد که ایران می‌تواند از این تجربیات بهره ببرد و کوبا نیز با آغوش باز پذیرای توانمندی‌ها و تجربیات ایران در این حوزه است.

وزیر بهداشت کوبا در ادامه خواهان توسعه روابط و همکاری‌های پزشکی ایران و کوبا شد و افزود: امیدواریم سرعت اقدامات برای عملیاتی شدن توافقات و تحقق اهداف تعیین شده در روابط دو کشور بیشتر شود.

وی همچنین ادامه داد: کوبا دارویی با 70 درصد تاثیر مثبت در کاهش بروز قطع عضو در بیماران دیابتی تولید کرده است که ایران می‌تواند از این تجربیات استفاده کند.

تولید داروهای بیوتکنولوژی مشترک بین ایران و کوبا

در ادامه این دیدار، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و کوبا در زمینه تبادل داروهای بیوتکنولوژی در 4 سال اخیر رشد خوبی داشته است، گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور منعقد شده و همکاری‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی افزود: در یکی از توافقات بین ایران و کوبا قرار شد به کمک صندوق توسعه زیست فناوری، شرکت‌های ایرانی و کوبایی بر روی تولید داروهای بیوتکنولوژی با هزینه صندوق توسعه زیست فناوری همکاری کنند و طرح‌ها را پیش ببرند.

به گفته قانعی، در این طرح مقرر شد به ازای تولید هر دارو یک شرکت مشخص شود و فاز عملیاتی پروژه کلید بخورد؛ اما هنوز این طرح به مرحله نهایی نرسیده است که از وزیر بهداشت کوبا می‌خواهیم اجرای این طرح‌ها را تسریع بخشند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از تولید 20 داروی جدید بیوتکنولوژی تا سه سال دیگر در کشور خبر داد.

فعالیت  16 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در ایران

همچنین امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز گفت: آینده پزشکی جهان در گرو توسعه سلول‌های بنیادی و به کارگیری پزشکی بازساختی است و دو کشور ایران و کوبا در این زمینه می‌توانند همکاری‌های خوبی داشته باشند.

وی افزود: تاکنون بیشتر همکاری‌های دو کشور در زمینه بیوتکنولوژی و تولید واکسن بوده، ولی در دو دهه گذشته ایران در حوزه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی اقدامات خوبی داشته است.

به گفته حمیدیه، در حال حاضر توسعه سلول‌های بنیادی در ایران به مرحله استفاده بالینی برای بیماران رسیده است و امروز بیش از 16 مرکز پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در ایران فعالیت می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: بیش از 50 مرکز تحقیقات دانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت تحقیق می‌کنند و بیش از 60 شرکت دانش‌بنیان نیز محصولات مختلفی از مرحله محیط کشت تا تولید سلول را تولید می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دریچه جدیدی از روابط پزشکی ایران و کوبا باز شده است و ایران آمادگی کامل دارد تا در زمینه سلول‌های بنیادی با کوبا همکاری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.