پژوهشگران بیوتکنولوژی به دنبال منافع ملی هستند

استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشست “جنبه های اخلاقی تولید و مصرف محصولات تراریخته” گفت: نسبت دادن مسائل ناشی از توهم و فاقد ادله تکرار پذیر به دانشمندان و فناوری غیراخلاقی است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر حسین عسگری اظهار داشت: یکی از الزامات اخلاقی در تبیین مفاهیم تخصصی به عموم مردم، گفتگوی متخصصین با یکدیگر، و سپس آگاهی بخشی عمومی است. الان یک مشکل این است که متخصص، بدون اینکه عموم مردم با مفاهیم تخصصی آشنا شده باشند با آن ها گفتگو می کند و مردم را در مقام انتخاب قرار می دهد. در یک رویکرد اخلاقمدارانه نظرات موافق و مخالف به درستی بیان می شود و فناوری با اشراف به همه ملاحظات آن پیشرفت می کند.

دکتر عسگری افزود: کشاورزی بر مبنای اصلاح نژاد شکل گرفته است و برای استفاده بهتر از منابع و برداشت بهترین محصول گیاهان باید با شرایط کشاورزی موجود سازگار باشند.

وی در تشریح رویکرد اخلاقمدارانه در رعایت حقوق مصرف کننده گفت مردم حق دارند بدانند چه محصولی مصرف می کنند. به همین دلیل لازم است همه محصولات اعم از تراریخته و غیر تراریخته برچسب گذاری و به درستی معرفی شوند.

این استاد دانشکده فناوری های نو دانشگاه شهید بهشتی از برخی ادعاها علیه متخصصین مهندسی ژنتیک کشور گلایه کرد و گفت مطرح کردن ادعاهایی که تنها بر اساس توهم صورت گرفته است اخلاقی نیست. در حال حاضر در میان دانشمندان بیوتکنولوژی کشور کسی نیست که از تولید ملی محصولات تراریخته نفع شخصی ببرد و اگر کسی چنین ادعایی را مطرح کند باید مستنداتی برای ادعای خود ارائه کند.

نشست جنبه های اخلاقی در تولید و مصرف محصولات تراریخته صبح امروز، در آخرین روز کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری به همت انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.