کشف باکتری‌های موثر در مهار 3 بیماری‌ مشترک انسان و طیور

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به جداسازی و ارزیابی توانایی باکتری‌های پروبیوتیک‌های اسید لاکتیکی جداشده از دستگاه گوارش طیور بومی گیلان در مهار سه بیماری مشترک انسان و طیور شدند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایسنا، دکتر مریم رویان، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری رشت وابسته به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به مطالعات انجام شده در این زمینه، گفت: در این مطالعات موفق شدیم باکتری‌های پروبیوتیک‌های اسیدلاکتیکی را از دستگاه گوارش طیور بومی گیلان جداسازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باکتری‌های جداسازی شده در مهار سه بیماری مشترک انسان و طیور موثر هستند، اضافه کرد: ما موفق شدیم از بین باکتری‌های ارزیابی شده، 6 سویه لاکتوباسیلوس بی‌خطر پیدا کنیم که ارزیابی‌های ایمنی زیستی را پشت سر گذاشته بودند.

رویان، این دستاورد را راهکاری در برابر معضل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها دانست و یادآور شد: مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک امروزه در حال گسترش است و درصورتی که از این عامل پیشگیری نشود، این پدیده روز به روز بدتر خواهد شد؛ به گونه‌ای که طبق برآوردها تا سال 2050 زندگی حدود 10 میلیون نفر به خطر خواهد افتاد.

این محقق خاطرنشان کرد: مقاومت آنتی‌بیوتیکی حدود 100 تریلیون دلار خسارت جهانی در پی خواهد داشت.

یافته‌های این تحقیق در قالب مقاله‌ای در سی‌وسومین کنگره جهانی دامپزشکی در “اینچئون” کره جنوبی ارائه شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.