علمی نافع است که به محصول تبدیل شود

رئیس مرکز تحقیقات و توسعه دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از حجم بالای مقالات علمی تولید شده در کشور که به محصول تبدیل نشده اند، گفت: علمی نافع است که به محصول تبدیل شود در غیر این صورت به درد گنجه و کتابخانه می خورد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایرنا، دکتر محمدجواد رسائی روز دوشنبه در گرامیداشت روز زیست فناوری اظهار کرد: ما در علم درجا زده ایم، علم با مقاله کامل نمی شود بلکه با تبدیل شدن به محصول است که به تکامل می رسد.

وی افزود: افرادی که مقاله تولید می کنند، فقط 10 درصد کار تحقیقاتی را انجام داده اند و مابقی کار که بخش اصلی تولید علم مفید در جامعه است و شامل تبدیل شدن به محصول است، باقی می ماند. 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: سالانه 2 و نیم میلیون مقاله علمی در 26 هزار دانشگاه ایران تهیه و چاپ می شود؛ اگر این ها تبدیل به شرکت هایی مانند سیناژن، مایکروسافت و اپل نشوند، باید فاتحه همه آنها را خواند و جز کاغذ باطله چیز دیگری نیستند. 

رسائی خطاب به دانشجویان رشته زیست فناوری حاضر در مراسم گفت: اگر از بین شما تنها چند نفر و حتی یک نفر بتواند در این مسیر گام بردارد، می تواند منشا اثر در جامعه باشد و نباید در این مسیر سخت ناامید شوید؛ همانطور که با تلاش های دکتر فریدون مهبودی تاکنون 14 داروی نوترکیب در کشور تولید و وارد بازار شده است، وی در این مسیر مشکلات فراوان و کمرشکنی داشته است. 

وی درخصوص لزوم حمایت های لازم از محققان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند در حوزه زیست فناوری، هسته ای را تشکیل دهد و از فناوران کمک بگیرد؛ اکنون شرکت های زیادی هستند که نیاز به حمایت دارند و افرادی نیز هستند که از سطحی از فناوری عبور کرده اند و در صورت حمایت از آنها می توانند مثمرثمر باشند.

رسائی ادامه داد: اگر مقدار اندکی در حدود 10 درصد بودجه پژوهش وزارت صنعت وارد حوزه زیست فناوری شود، می توان از این افراد حمایت زیادی کرد. 

وی گفت: از 720 نفر عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس 102 نفر (حدود 20 درصد اعضای هیات علمی) زیست فناور هستند که سالانه 12 میلیارد تومان حقوق می گیرند، اگر در قالب یک برنامه حمایت های مالی مبلغی حدود چهار تا پنج میلیارد تومان به آنها داده شود، می توانند در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور بسیار تاثیرگذار باشند. 

مراسم گرامیداشت روز زیست فناوری امروز 27 آذرماه با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید این حوزه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. 

در پایان این مراسم از طرح های برگزیده در قالب دهمین دوره جایزه بزرگ زیست فناوری تقدیر به عمل آمد؛ از بین 42 طرح ارسال شده، 31 طرح مردود، 11 طرح به مرحله داوری راه یافته بود که در نهایت 2 طرح برنده جایزه سوم و 3 طرح شایسته تقدیر معرفی دانسته و ارائه دهندگان این طرح ها تقدیر شدند.

همزمان با هفته پژوهش، روز 27 آذرماه به عنوان روز زیست فناوری در دانشگاه تربیت مدرس نامگذاری شده است که امسال میزبان سه رویداد مهم در این حوزه بود.

به همت مرکز تحقیقات توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس، دهمین دوره جایزه بزرگ زیست فناوری، نخستین پندارنمای زیست فناوری و نمایشگاه فن بازار زیستی متشکل از محصولات تولید شده شرکت های داخلی عمدتا پارک علم و فناوری مدرس سه رویدادی هستند که امروز در سالن اجتماعات شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.