قطب علمی ارگانیک در انتظار حمایت

مدیر قطب علمی ارگانیک با تأکید بر ضرورت بسط مطالعات و ارائه راهکار درباره تأمین امنیت غذایی خواستار کمک ویژه به قطب علمی ارگانیک در این راستا شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، محمدرضا رضاپناه دانشیار مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی و مدیر قطب علمی ارگانیک در نشست «فرآورده‌های غذایی تراریخته با منشأ دامی» که در سالن کنفرانس فرهنگستان علوم برگزار شد، بحث از محصولات تراریخته را مهم ارزیابی کرد و گفت: گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم به درستی به بحث مهم تراریخته وارد شده است؛ زیرا بخشی از محصولات تراریخته در کشورهای مختلف جهان به مصرف دام می‌رسد و امیدوارم حاصل این جلسات نتایج خوبی را برای ارشاد رسانه‌ها و مراکز علمی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئله تراریخته و ارگانیک یک معادله چندگانه است و نباید آن را سیاه و سفید دید، تشریح کرد: گفته شد که به میزان 10 میلیون تن با ارزش 3 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود این مقدار تقریبا معادل حدود 10 درصد تولیدات کشور است که جزء محصولات با ارزش افزوده هم هست. در سوی دیگر این معادله، حدود یک دهم درصد محصولات ارگانیک در کشور تولید می‌شود.

وی گفت: محصولات ارگانیک حدود یک درصد از کل سطح زیر کشت زمین های کشاورزی را به خود اختصاص داده اند در حالی که در داخل کشور این رقم یک دهم درصد است. برای تولید محصول سالم در داخل کشور می توان تولید محصولات ارگانیک را افزایش داد.

رضاپناه ادامه داد: اخیرا با سه کشاورز در نوزدهمین کنگره بین‌المللی ارگانیک شرکت کردیم. دنیا تا کنون نوزده کنگره بین‌المللی علمی با موضوع کشت ارگانیک برگزار کرده است و کشاورزان هم در این کنگره به تبادل اطلاعات راجع به تولیدات ارگانیک می پردازند.

وی با تأکید بر ضرورت بسط مطالعات و ارائه راهکار درباره تأمین امنیت غذایی خواستار کمک ویژه به قطب علمی ارگانیک در این راستا شد.

گفتنی است مهندسی ژنتیک و کشت محصولات تراریخته توانسته است با کاهش و گاه حذف مصرف سم، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل خروج 12 میلیون خودرو از جاده‌ها و کاهش نیاز به تبدیل 174 میلیون هکتار از منابع طبیعی به زمین کشاورزی به سلامت محیط زیست و مصرف‌کننده که از اهداف صنعت ارگانیک هستند کمک کند.

بنابراین، کشاورزی ارگانیک و مهندسی ژنتیک از روش های مطرح برای تولید غذای سالم و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست هستند. در هیاهوی جریان های رسانه ای که عموما از سوی قدرت های جهانی و با هدف عقب ماندگی کشورها در دستیابی به فناوری های نوین طراحی شده اند تلاش شده کشت ارگانیک و تولید محصولات تراریخته را در تقابل با هم نشان دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عماد می گوید

    با سلام ، توجه مدیر محترم قطب ارگانیک را به این موضوع جلب می کنم که یکی از اولین شروط برای تولید یک محصول ارگانیک آن است که رقم گیاه و یا دام مورد بهره برداری از روشهای دستکاری ژنتیکی (GM) اصلاح نشده باشد . جناب آقای دکتر رضا پناه اصولا از مبحث “اصلاح ارگانیک” اطلاعی دارید که در آن صراحتا انتقال ژن به کلی ممنوع است؟ بنابر این چگونه از سفید و سیاه نبودن پدیده تراریخت در تولیدات ارگانیک سخن می گوئید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.