سهم بالای کشورهای در حال توسعه از بازار بذر تراریخته جهان

بازار بذرهای تراریخته در طی دو دهه 164.6 میلیارد دلار نصیب کشورهای دارنده این فناوری کرده است که پیش‌بینی می‌شود ده برابر این میزان نیز درآمد حاصل از کشت این بذرها بوده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ماهنامه کراپ نوزیس، ارزش جهانی بازار بذر تراریخته سالانه 15.8 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این میزان در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن که بازار بذر تراریخته 15.3 میلیارد دلار برآورد شده بود 3 درصد افزایش داشته است.

بذرهای تراریخته مربوط به محصولاتی است که از طریق مهندسی ژنتیک صفاتی مانند تحمل به خشکی یا مقاومت به آفات به آنها افزوده می‌شود. ارزش جهانی بازار بذر تراریخته معادل 35 درصد از بازار 45 میلیارد دلاری بذور تجاری در جهان است که این میزان نشان‌دهنده اهمیت اقتصادی و پذیرش بالای بذر تراریخته در صنعت کشاورزی جهان است.

تخمین زده می‌شود درآمد حاصل از کشت بذور و محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک، بیش از ده برابر ارزش این بذرها یعنی 158 میلیارد دلار در سال باشد.

از مبلغ 15.8 میلیارد دلار ارزش بازار بذر تراریخته در سال 2016 مبلغ 4.8 میلیارد دلار آن در کشورها در حال توسعه و  11 میلیارد دلار آن متعلق به کشورهای صنعتی بوده است.

بازار بذرهای تراریخته در مجموع بین سال‌های 1996 تا 2016، مبلغ 164.6 میلیارد دلار نصیب کشورهای دارنده فناوری تولید بذر تراریخته کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 بازار بذر تراریخته سالانه 10 درصد رشد داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهای دارنده فناوری تولید بذرهای تراریخته در دهه 1370 بوده است. با وجود این، جریان ضد مهندسی ژنتیک که تحت تأثیر فعالیت گروه‌های استعماری ضد فناوری به ویژه بنیاد صهیونیستی صلح سبز قرار دارد، موجب سنگ‌اندازی و جلوگیری از بهره‌مندی کشور از این فناوری تا کنون شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.