برگزاری کارگاه مشترک هم اندیشی بیوتکنولوژی ایران و هند

رایزن علمی ایران در شبه قاره هند با تاکید بر لزوم گسترش همکاری های علمی بین دو کشور گفت: ایران و هند قصد دارند در سال جاری 10 پروژه علمی و آموزشی اجرا کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، محمدرضا خلیلی رایزن علمی ایران در شبه قاره هند روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این پروژه ها با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و کشور هند به صورت مشترک اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این تعداد از همکاری های مشترک در تاریخ همکاری های علمی دو کشور بی سابقه بوده است.
دکتر خلیلی افزود: در طی دو سال گذشته، تفاهم نامه های خوبی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و دانشگاه های هند منعقد شده است که برخی اجرایی شده اند.
رایزن علمی ایران در شبه قاره هند افزود: اغلب این تفاهم نامه ها در زمینه انجام کارگاه های کارآموزی علمی و سمینارهای مشترک می باشد.
به گفته وی، موسسات برتر هند مانند انستیتوهای تکنولوژی و فناوری که از جایگاه خوبی در مجامع علمی جهان برخوردار هستند درحال همکاری با دانشگاه های صنعتی ایران هستند و طرح های مشترک متعددی در زمینه های علمی، پژوهشی و آموزشی انجام می دهند.
دکتر خلیلی همچنین گفت: ایران در زمینه های نانو فناوری، بیوتکنولوژی و علوم هسته ای از توانایی های زیادی برخوردار است درحالی که هند علاوه بر پیشرفت های چشمگیر در زمینه فناوری از تجارب خوبی در درآمدزایی از علم نیز برخوردار است که باعث تشویق همکاری های مشترک می شود.
به گفته وی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت علوم و فناوری هند اخیرا برای برگزاری یک کارگاه هم اندیشی بیوتکنولوژی تفاهم نامه امضا کرده اند.
وی افزود: تفاهم نامه دیگری هم برای برگزاری کارگاه هم اندیشی در زمینه ‘آی تی’ امضا شده است که فراخوان آن از اول ژانویه 2018 برای موسسات و دانشکده های مختلف دو کشور برای انجام پروژه های مشترک ارسال شده است.
دکتر خلیلی گفت: این فراخوان که تا 15 فوریه ادامه دارد از متخصصین و اندیشمندان و دانشمندان حوزه های بیوتکنولوژی و مدیریت منابع آبی دعوت می نماید تا پروژه های مشترک و مورد علاقه هر دو کشور را تعریف و برای تصویب و اجرا به دو وزارتخانه ارسال دارند. بعد از خاتمه زمان فراخوان، متخصصین از هر دو کشور جهت بررسی و تصویب پروژه ها جلسه ای در هند برگزار خواهند نمود و از بین پروژه های دریافتی، 10 عنوان پروژه اولویت دار تصویب و با حمایت های دو کشور اجرایی خواهند شد.
رایزن علمی ایران در شبه قاره هند همچنین اظهار امیدواری کرد این تفاهم نامه، نقطه آغاز مناسبی در روابط علمی و تحقیقاتی دو کشور ایران و هند باشد و در سالهای آتی نیز پروژه های مهم و اولویت دار برای ایران با همکاری کشور هند انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.