از رنگ ­آمیزی حقیقت با پرتقال تا اظهار دلواپسی برای سلامت مردم!

پشت پرده جنجال ها و وحشت آفرینی ها علیه فناوری مهندسی ژنتیک کشاورزی چه خبر است؟ آنها که هر روز با دروغی تازه علیه محصولات تراریخته، نگرانی و اضطراب را به سفره مردم می کشانند به راستی چه هدفی را دنبال می کنند؟ صحنه گردانان پشت پرده فناوری هراسی و ترس از هیولای تراریخته ها، تنها سلامت روانی مردم را هدف گرفته اند یا …. ؟

«رنگ کردن مرکبات با مواد شیمیایی و جا زدن میوه های کال آغشته به ترکیبات شیمیایی به جای میوه تازه» به کسب و کار پشت پرده دلواپسان سلامت مردم تبدیل شده است.

«سال هاست که دانشمندان و اهل علم کشور می کوشند، برای نرسیدن ایران به روزهای سخت،ازعلم روز جهان بهره بگیرند. آن­ها به درستی دریافته ­اند که راه حل اصلی مساله­ کمبود منابع در آینده، افزایش تولید از طریق به کارگیری یافته­ های علوم جدید از جمله زیست­ فناوری است. اما چنانچه همواره در کشور باب بوده، اگر راهی از سوی گروهی پی گرفته شود که نتیجه ­اش “منافع جمعی” باشد، به “تضاد منافع” با کسانی کم­ شمار بر می­خورد.

هدف این افراد از زندگی، در اساس کنش ­ها و دویدن و دواندن­ های حریصانه برای کسب هر چه انبوه­تر “منفعت فردی” است. اینان به طور معمول دست در دست نهادن “قدرت” غیر­مسئول و “ثروت” خاکستری را به عنوان سلاح خویش بر می‌گزینند تا در برابر تحولات علمی برنده جنگی اعلام نشده باشند.

برای تحقق این هدف نامشروع، این گونه منفعت طلبان در تناقضاتی آشکار و برملا، تمام سعی­شان را معطوف به وارونه جلوه دادن حقیقت می­کنند. این قبیل افراد با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار دارند به نبرد منفعت  ­طلبانه با سیاست منطقی و علمی دانشمندان و حامیان با وجدان و دور­اندیش آن­ها می‌پردازند. متاسفانه رسانه­ های معدودی که وظیفه ­آن­ها به صورت اصیل باید آگاهی بخشی به مردم در جهت ارتقای سطح دانش و کیفیت زندگی آن‌ها باشد، به ابزاری جهت تحقق منافع این منفعت طلبان جاعل بدل می­شود. چنانچه در ارتباط با محصولات تراریخته، شاهد هستیم که تصمیم برخی رسانه‌ها تزریق ترس، نا­آگاهی و خرافه و مطالب فاقد اساس علمی به مردم است.

این رسانه‌های فناوری‌هراس از شیوه نخ­ نمای هیولاسازی استفاده می‌کنند. روش کار به این صورت است که شایعات و داستان­های غیر علمی در مورد محصولات تراریخته را همراه با تصاویر دهشتناک “جعلی” منتشر کرده و به تخریب چهره­ محصولات سالم تراریخته می­پردازند. متاسفانه همین رسانه ­ها ارتباط دانشمندان و متخصصین اهل فن را با مردم قطع کرده ­اند.

رسانه ­هایی که به تریبون کسانی تبدیل می­شوند که در حالی که داعیه‌ سلامت مردم را دارند؛ خود وارد کننده‌ و توزیع کننده موادی خطرناک و سمی هستند.

اخیرا معلوم شده که یکی از برجسته­ ترین سلسله جنبانان مخالفت با محصولات تراریخته، خود یکی از تاجران و واردکنندگان مواد سمی و خطرناک در کشور است. این مواد تحت عنوان کاهش خسارات پس از برداشت با عنوان “واکس انباری” جهت نگهداری مرکبات یا مواد شیمیایی برای رنگ­ افزایی و سبزی­ زدایی پرتقال و نارنگی نارس و فروش اول فصل آن به نام مرکبات رسیده توزیع می­ شوند.

طرفه اینکه این عده هیچ پروایی از تناقضات گفتاری خود ندارند. البته این بی پروایی توهین به شعور مردمی است که هم اینک بیشتر آن­ها جوانان دانش ­آموخته­ دانشگاه­ ها هستند. مدعیان سینه­ چاک سلامت مردم در حالی محصولات سالم تراریخته را سرطان­زا معرفی می­کنند که مشغول تبلیغ محلول­ های شیمیایی زیان­بار برای رنگ کردن میوه­ های نارس هستند. محلول­ ها و مواد شیمیایی که نه تنها تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شوند بلکه برای فریب مصرف کنندگانی به کار می­روند که میوه‌‌های نارس را به خیال میوه‌های نوبرانه با قیمت چند برابر به خانه می­برند.

به گفته کارشناسان ویژگی‌های شیمیایی و بهداشتی اغلب این مواد شناخته‌ شده نیست و تولیدکنندگان از دُزهای بالا در مدت زمان تعریف‌نشده‌ای استفاده می‌کنند این موضوع نفوذ بیش از حد رنگ به پوست و سپس گوشت میوه را در پی دارد که با ورود به بدن موجب مسمومیت و حتی سرطان‌زایی خواهد شد.

از سوی دیگر، مرکبات نارس به دلیل آن که مدت زمان لازم برای ایجاد مواد مغذی در بافت خود را طی نکرده است، ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد (پایگاه خبری تحلیلی وارش/ کد خبر: ۲۳۷۵۰/ تاریخ: ۱۲/۸/۱۳۹۴).

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم با آمدن فصل پاییز تقاضای خرید مرکبات افزایش‌ می‌یابد که این موضوع سبب گرم شدن بازار دلالانی شده که تنها برای کسب سود بیشتر اقدام به رنگ زدن میوه نارس و فروش آن به عنوان میوه رسیده خوشرنگ می­کنند (شناسه خبر: /۹۰۴۸۶۹ تاریخ: ۱۱ آبان ۹۴).

در چند سال اخیر دلالان و سودجویان با خرید نارنگی و پرتقال به صورت نارس و با قیمتی اندک از باغداران و سپس رنگ کردن آن­ها با رنگ­های شیمیایی سرطان­زا و خطرناکی که در آمریکا تولید می‌شوند ولی در خود آمریکا اجازه مصرف ندارد سود هنگفتی به جیب زده‌اند.

این شبه تجار برای پرت کردن حواس دستگاه‌های نظارتی، خود مدعی محصولات تراریخته شده‌اند. اینان با ابراز نگرانی کاذب در مورد سلامت مردم، محصولاتی مانند مرکبات را که در اصل بایستی در جهت سلامت جامعه مورد استفاده باشد تبدیل به محصولاتی پر خطر کرده‌اند (پایگاه خبری تحلیلی وارش/ شناسه خبر: ۲۳۷۵۰).

روند افزایشی ورود میوه ­های رنگ­ آوری و نقاشی شده با مواد و گازهای شیمیایی به بازار آن چنان زیاد شده که برخی از مسئولان صنفی مجبور به هشدار دادن در ای نزمینهه شده و نسبت به سلامتی مصرف­کنندگان ابراز نگرانی کرده ­اند. برای مثال، شهرام میراخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان  در گفت و گو با ایسنا با ابراز نگرانی از برداشت زودهنگام پرتقال، گفت: افراد متخلف با سوءاستفاده از تقاضای مصرف­کننده با برداشت پرتقال نارس اقدام به رنگ‌آوری یا رنگ ­آمیزی در مراکز سورتینگ کرده و آن را به عنوان محصول نوبرانه وارد بازار کرده‌اند (خبرگزاری ایسنا/ کد خبر: (۹۶۰۷۲۶۱۵۰۰۸٫)

وی با بیان اینکه این عمل مصداق فریب مصرف­ کننده بوده و عملاً محصول نارس به عنوان محصول رسیده عرضه می­ شود، اظهار کرد: نگرانی از مصرف مواد شیمیایی غیرخوراکی و فاقد سلامت بهداشتی در این فرآیند وجود دارد.

این نگرانی در حدی است که حتی شاه مهره مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته، در سایت مربوط به تجارتکده خود در مورد عدم مناسب بودن این نوع میوه‌های رنگ آمیزی شده برای آبگیری و فراوری هشدار داده است!

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز در واکنش به وجود پرتقال‌های نارس در بازار به مهر گفت: “ای کاش با حرارت رسیده بشوند، متاسفانه از موادی استفاده می‌شود که برای سلامت مصرف کنندگان مضر و خطرناک است”. وی با ابزار گلایه از سودجویانی که برای درآمد بیشتر سلامت مردم را به خطر می اندازند، افزود: “این افراد برای اینکه پرتقال رنگ رسیده به خود بگیرد، از موادی استفاده می‌کنند که شاید الان مشکل ساز نباشد، اما عوارض آن بعدها مشخص خواهد شد” (خبرگزاری مهر/ شناسه خبر: ۴۱۱۸۲۰۱/ تاریخ: ۲۹ مهر۱۳۹۶).

اگرچه، با توجه به اینکه تا کنون هیچ گونه برچسب هشدار دهنده‌ای در مورد مصنوعی بودن رنگ مرکبات وجود نداشته است، معلوم نیست وزارت بهداشت یا سایر دستگاه‌های نظارتی و به ویژه مردم چگونه باید مرکبات رسیده و سالم را از این نوع مرکبات رنگ شده توسط این مدعی ارگانیک تشخیص دهند؟

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار نیز در مصاحبه با رادیو در خصوص عرضه پرتقال‌های نارس در بازار گفت: “حدود شش، هفت سال است که در شرق مازندران کارخانه­ هایی تاسیس شده اند که پرتقال­ها را رنگ ­آمیزی می­کنند”. وی هشدار داد: “وقتی پرتقال حرارت می­بیند، اسید موجود در آن بالا می­رود و ممکن است برای سلامت مردم ضرر داشته باشد. از مصرف کننده­ ها می­خواهم که این میوه­ ها را مصرف نکنند و مسئولین این موضوع را پیگیری کنند” (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۶۲۹۴۶۸۸).

اینکه رنگ شدن پرتقال­ها برای سودجویی بیشتر و بدون در نظر گرفتن سلامت جامعه عملی مجرمانه است بدیهی است. در واقع در این­باره دو نوع تخلف اتفاق افتاده است. دسته اول تخلف بهداشتی و دسته دوم تقلب و جابجا فروشی است که در نهایت هر دو حقوق مردم را نشانه رفته است. اما این رنگ­ها از کجا به سمت پرتقال­ های نارس شمال و جنوب پاشیده می­شود؟

با اندکی جست و جو در اداره­ ثبت شرکت­ها، چیستی رنگ­ها و مبادی واردات در می­یابیم که رهبران روی صحنه­ جنگ نابرابر علیه تلاش علمی و مسئولانه خادمان فداکار و فقیر جامعه، ثروت ­اندوزان و طرارانی­ اند که اموال خاکستری و حساب­های خاکستری­تر بانکی­شان بوی خوبی نمی­دهد.

نبردی نابرابر بین دغدغه‌مندان دروغین نگرانی برای سلامت جامعه و پژوهشگران پیش کسوت بدون انگیزه مادی در جریان است. آنچه البته قربانی سکوت رسانه‌ای یا همراهی رسانه‌های خاص با منفعت طلبان فناوری هراس می‌شود، “امنیت غذایی” و در پی آن “امنیت اجتماعی و روانی” مردم کشور است. البته رجای واثق دارد که دیری نخواهد شد که مسئولان نهادهای نظارتی بیدار خواهند شد؛ چرا که حافظ صدها سال پیش چنین وعده کرده است:

«بازی چرخ بشکندش بیضه در کلاه / آن را که عرض شعبده با اهل راز کرد»

شقایق فکوری- کارشناس ارشد بیوتکنولوژی

منبع: دیده بان علم ایران

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    چقدر قشنگ سم رو قالب میکنید و میخواید به خورد مردم بدید! خجالت بکشید
    کسانی که از محصولات تراریخته نفع میبرن شما هستید نه اونهایی که این محصولات رو منع میکنن. اونهایی که این محصولات رو منع میکنن ما رو به طبیعت خودمون برمیگردونن اما شما چطور؟ خیانت هم حدی داره. کاش یکی بود واقعا پیگیری میکرد و تو دهن شما میزد که اینطوری مظلوم نمایی نکنید

    1. آنزان می گوید

      ایران با کمک مهندسی ژنتیک می تواند گیاهانی تولید کند که مقاوم به آفت و بیماری باشند و در نتیجه ی این کار مصرف سموم کشاورزی کاهش یابد و در نتیجه بیمارهایی که در نتیجه مصرف سموم شیمیایی ایجاد می شوند کاهش یابد.
      چرا نباید از مهندسی ژنتیک برای مقابله با چالش های کشاورزی ایران استفاده کنیم؟ یکی از این چالش ها مصرف بالای سموم شیمیایی است.
      آیا مصرف بالای سموم کشاورزی بازگشت به طبیعت است؟!

      مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات بزرگترین خدمت را به محیط زیست انجام داده اند. با رقم های مقاوم که سموم شیمیایی را کاهش می دهند. و همچنین تولید رقم هایی که در واحد سطح عملکرد بالایی دارند یعنی اینکه دیگر نیازی نیست مراتع و جنگل ها را برای بدست آوردن محصول بیشتر به زمین کشاورزی تبدیل کرد و در نتیجه با مهندسی ژنتیک می توان به حفظ محیط زیست کمک کرد.
      کشور هند تا سال ۲۰۰۰ محصول پنبه رو وارد می کرد اما توانست با تولید گیاه پنبه مقاوم به کرم قوزه از طریق مهندسی ژنتیک نه تنها نیازهای خود را برآورده کند بلکه توانست خود را با کمک این فناوری نوین به یک کشور صادرکننده این محصول تبدیل کند.
      به نظر می رسد که شما تحت تاثیر دروغ پراکنی های عده ای که به دنبال محروم کردن ایران از فناوری های نوین هستند قرار گرفته اید.

    2. مهدی می گوید

      کسانی که از این فناوری ضروری پاک و تحول افرین دفاع میکنند کل جامعه علمی بیوتکنولوژی هستن که حاضر نشدن خودشون رو به منافع جریانها بفروشن سعی کنید فریب وارونه نمایی های رسانه ای را نخورید. هیچ نفعی در تولید تراریخته برای کسایی که ازش دفاع میکنند متصور نیست لطفا بیشتر دقت بفرمایید.

    3. مهدی می گوید

      عزیز من خیلی هم به طبیعت تون برگردید خوب نیست ها ممکنه به جریانهای طبیعت گرا بپیوندید زشت میشه!

    4. مهدی می گوید

      اولا نفع رو کسایی می برند که هزینه های میلیاردی برای زمین زدن این فناوری در حوزه رسانه انجام دادند. ثانیا ظاهرا شما نمی دانید که محصولات زراعی طبیعی در بازار پیدا نمی کنید. همه محصولات از طریق تشعشعات رادیو اکتیو یا اصلاح کلاسیک اصلاح شدن.

    5. یک شهروند می گوید

      خب معلومه اونایی که تراریخته رو منع میکنند ازش نفع نمیبرن چشم بسته غیب گفتید. اونایی که شما رو به طبیعت خودتون دعوت میکنند به واقع میدونند که امکان پذیر نیست ولی با ترفندهای مختلف شما را قانع میکنند چون نفعشان در جای دیگری است و تراریخته باعث ضررشان میشود. چطور ممکنه در عصر تکنولوژی و سرعت به دوران حجر بازگشت تا با طبیعت خودتون زندگی کنید. کلا تعریف شما از طبیعت خودتون چی هست اصلا.
      نکنه مثل پروفرسوری هستید که با دوچرخه میره بیرون بعد برای برگشت وانت میگیره و بعد که مجری ازش میپرسه که چرا دوچرخه دنده ای استفاده نمیکنی میگه موافق نیستم. این به اصطلاح پروفسور فناوری رو چی تعریف میکنه؟ ایشون از اول باید با الاغ بره بیرون چون طبیعیه. وانت و دوچرخه معمولی هر دو با پیشرفت فناوری تولید شدن حالا چون قدیمی شدن دلیل بر طبیعی بودنشون نیست که.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.