تولید پوست آزمایشگاهی با قابلیت رشد مو

محققان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند با استفاده از سلولهای بنیادی موش پوست طبیعی حاوی فولیکول‌های مو را در محیط آزمایشگاه بسازند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در آمریکا در این آزمایش موفق شدند، هر دو لایه بالایی و پایینی پوست را که فولیکول های مو در آنها پرورش می یابند، بسازند.

این بافت پوستی پرورش یافته در آزمایشگاه نسبت به الگوهایی که پیش از این پرورش یافتند، بیشتر به موی طبیعی شباهت دارد و می تواند در آزمایش داروهای درمان طاسی مورد استفاده قرار گیرد.

سال هاست که درمان با سلول های بنیادی به عنوان یک درمان احتمالی برای ریزش مو در آینده تلقی شده است.

هر چند در حال حاضر روش های مختلفی برای تولید بافت پوست ابداع شده است اما توانایی چندانی برای برابری با نمونه های واقعی ندارند زیرا پوست حاوی 20 نوع و یا شمار بیشتری از انواع سلول است و این الگوها اغلب حاوی پنج یا شش نوع سلول هستند و هیچ کدام قادر به رشد مو نیستند.

پروفسور ‘کارل کوهلر’ از دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در اصل تصمیم داشت که با استفاده از سلول های بنیادی نسخه های ریزی از ارگان های واقعی را موسوم به ‘اورگانویید’ بسازد.

سلول های بنیادی پرتوان القایی که وی مورد استفاده قرار داد، از لحاظ تئوری می توانند به هر ارگانی تبدیل شوند اما محققان می خواستند از آنها برای ساخت نسخه های ریزی از گوش داخلی به منظور درمان ناشنوایی استفاده کنند.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که این سلول ها علاوه بر بافت گوش داخلی، سلول های پوستی نیز تولید می کنند بنابراین تصمیم گرفتند تا آنها را برای رشد فولیکول های مو نیز تحریک کنند.

محققان در این تحقیق که در نشریه Cell Reports منتشر شده است، متوجه شدند یک ‘جوانه’ پوستی که در محیط کشت به دست می آید، می تواند به هر دو لایه بالایی و پایینی پوست که به ترتیب اپیدرم و درم خوانده می شوند، تبدیل شود.

فولیکول های مو نیز درست به همان صورتی که در بدن موش ها تشکیل می شوند، در لایه های اپیدرم و درم پوست تشکیل می شوند.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.