تدوین سند اجرایی علم و فناوری در حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف از تدوین سند اجرایی علم و فناوری در این حوزه و بررسی نهایی آن در همایشی با حضور نخبگان دستگاه های مختلف خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران بهزاد قره یاضی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا، با اشاره به بیستمین جلسه شورای عالی عتف گفت: در این جلسه دبیرخانه شورا موظف شد با همکاری دستگاه های اجرایی برنامه های ملی علم و فناوری و اقتصادهای دانش بنیان را در حوزه های مرتبط کمیسیون های تخصصی تدوین و برای تصویب به شورای عالی ارائه کند.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به عنوان نهاد فرابخشی سیاستگذار علوم، تحقیقات و فناوری کشور براساس ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه و ماده 3 و 4 قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 88 تشکیل شد.

شورای عالی عتف از نظر ساختار اجرایی متشکل از یک کمیسیون دائم بر اساس ماده 9 آیین نامه داخلی، 11 کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون تدوین و هماهنگی است که کمیسیون دائم برای استمرار و تسریع به فرایند تصمیم گیری و کارشناسی اولیه دستور کارهای شورای عالی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شورای عالی عتف 11 کمیسیون تخصصی دارد که یکی از کمیسیون ها کشاورزی، آب و منابع طبیعی با حضور نخبگان دانشگاهی، نمایندگان دستگاه ها و معرفی شدگان انجمن های علمی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران تاکید کرد: بر اساس مصوبات کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی، مقرر شد این برنامه ها در سیاست های اجرایی به نام سند اجرایی علم و فناوری در حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی تدوین شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور بر اساس یک مطالعه متا (فراتحلیل با گردآوری پژوهش های مختلف و بررسی داده های آنها) آنچه در دستگاه های مختلف پیش از این انجام شده است؛ از جمله در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جلسات کمیسیون تخصصی مطرح و نتیجه آن در کمیسیون دائم شورای عالی عتف ارائه و برای اعمال اصلاحات بار دیگر به کمیسیون ارجاع شد.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به همکاری نهادهای مختلف در تدوین این سند افزود: نتیجه نهایی روز پنجشنبه 10 اسفند جاری در همایشی یک روزه در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حضور همه نخبگان و خبرگان این حوزه از سراسر کشور بررسی و بازبینی می شود و در نهایت در قالب یک سند تدوین خواهد شد.

وی گفت: سند بعد از این همایش برای شورای عالی عتف ارسال می شود و پس از تصویب در این شورا برای کلیه دستگاه ها الزام آور و نقشه راه و سند بالادستی این حوزه خواهد بود.

قره یاضی تاکید کرد: مزیت این سند به اسناد دیگر این است که به روز است و حاصل تعامل بخش کشاورزی، محیط زیست و آب و انرژی به شمار می آید.

وی با اشاره به فعالیت های جزیره ای در این حوزه افزود: در گذشته هر بخشی برای خود کار کرده بود؛ ولی این سند حاصل تعامل همه بخش ها با یکدیگر شامل وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن های علمی ذیربط و غیره است که دست به دست هم داده اند تا آن را نهایی کنند.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: دکتر ارژنگ جوادی دبیر علمی و دکتر آرش رزمی دبیر اجرایی این همایش یک روزه هستند.

شورای عالی عتف با ریاست رییس جمهوری یا معاون اول و حضور 7 وزیر، روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگان روسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحبنظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی تشکیل می شود و وظایف دبیرخانه‌ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم محول شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.