برنج تراریخته در بازار استرالیا و نیوزیلند

مجوز استفاده از محصولات حاوی برنج طلایی تراریخته که با هدف مهار کمبود ویتامین آ تولید شده است در استرالیا و نیوزیلند صادر شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از food navigator مجوز مصرف برنج طلایی تراریخته در استرالیا و نیوزیلند در پی تقاضای موسسه بین المللی تحقیقات برنج به اداره استانداردهای غذایی استرالیا نیوزیلند (FSANZ) صادر شده است.

برنج طلایی یکی از ارقام برنج است که توسط مهندسی ژنتیک برای تولید بتاکاروتن، پیش ماده ویتامین A، در دانه برنج تولید شده است. بتاکاروتن در برگ های برنج غیرتراریخته برای انجام فتوسنتز تولید می شود اما در دانه برنج وجود ندارد. برنج طلائی با انتقال یک ژن از گل نرگس و یک ژن از یک باکتری به برنج تولید شده است.

برنج طلایی با هدف کمک به رفع کمبود ویتامین آ طراحی و تولید شد. فیلیپین، اندونزی و بنگلادش از جمله کشورهایی هستند که احتمال ابتلا به کمبود ویتامین A در آن ها بسیار بالاست. با توجه به اینکه 60 تا 70 درصد از انرژی مردم در این کشورها از برنج تامین می شود، مصرف برنج طلایی می تواند برای مقابله با این کمبود بسیار امیدوار کننده باشد.

آمریکا و کانادا نیز در حال بررسی درخواست های مشابه برای صدور مجوز مصرف برنج طلایی تراریخته هستند.  

نتايج بررسي کشوري سلامت و بيماري که در سال 1378 انجام شد، نشان داده است که 2.5 درصد جمعيت 2 سال به بالا در ایران مبتلا به کمبود ویتامین A هستند. بر اساس معيار پيشنهادي سازمان جهاني بهداشت، کمبود ویتامین آ در جامعه اي که 1 درصد کودکان 2 تا 6 ساله از آن نقص رنج ببرند، به عنوان يک مشکل بهداشتي در آن جامعه محسوب مي شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.