ابداع روش اصلاح ژنتیکی سریع گیاهان در انگلستان

پژوهشگران انگلیسی با ابداع روش speed breeding به پیشرفت قابل ملاحظه ای در اصلاح گیاهان دست یافتند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست فناوری کشاورزی گروهی از دانشمندان مرکز تحقیقاتی جان اینس با همکاری دانشمندان استرالیایی در پی یافتن راه های سریع تر رشد نسل های حاصل از تلاقی محصولات زراعی به منظور سرعت بخشیدن به ایجاد انواع بهتر و مقاوم تر گیاهان هستند.

تلاقی دادن، رشد و انتخاب گیاهان فرآیندهایی زمانبر هستند و سال ها به طول می انجامد تا دانه هایی که دارای ویژگی های ژنتیکی مطلوب مانند عملکرد زیاد، کیفیت بالای تغذیه یا مقاومت در برابر بیماری ها هستند، تولید شوند. اما با رشد گیاهان در گلخانه های تحت نور LED، به منظور کمک به فتوسنتز، با طول دوره روشنایی 22 ساعت در روز، محققان می گویند که می توانند به  شش نسل گندم در سال برسند که سه برابر سریعتراز روش های موجود است.

دکتر براند ولف، پژوهشگر مرکز تحقیقاتی جان اینس می گوید: “ما برای تولید محصولاتی با عملکرد بیشتر و مقاوم تر در سطح جهانی، چالش بزرگی را پیش رو داریم. توانایی ایجاد نسل های بیشتر در زمان کمتر به ما کمک می کند تا سریعتر ترکیبات ژنتیکی مختلف را آزمایش و بهترین ترکیب ها را برای محیط های مختلف پیدا کنیم. این تکنولوژی جدید گیاهانی را ایجاد می کند که بهتر و سالم تر ازانواعی هستند که توسط روش های معمول ایجاد می شوند.”

دکتر ولف می گوید: چندین محصول اساسی در سال های اخیر با این روش اصلاح شده اند و با توجه به نیاز به تغذیه جمعیت جهانی رو به رشد، تأثیراین روش جدید در نهایت می تواند در کنار تکنیک های shuttle-breeding درانقلاب سبز بعد از جنگ جهانی دوم معرفی گردد.”

با این روش اصلاحی می توان نسل های بیشتری از ترکیبات ژنتیکی اصلاحی و جدید را در زمان کوتاهتری بررسی کرد. تا کنون دانشمندان موفق شده اند در قالب این پروژه تحقیقاتی به شش نسل گندم، جو، نخود و چهار نسل کلزا در سال دست یابند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.