تولید ذرت تراریخته در کلمبیا

تولید گیاهان تراریخته غنی از عناصر غذایی ضروری برای انسان از توانمندی های مهندسی ژنتیک است که مورد توجه دانشمندان قرار دارد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از سیمیت ذرت تراریخته غنی از روی برای اولین بار در کلمبیا، با هدف مبارزه با سوء تغذیه در آمریکای جنوبی به تولید تجاری رسید.

این رقم جدید ذرت (BIO-MZN01) توسط مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم تهیه شده است.

حدود 22 درصد مردم کلمبیا از کمبود روی رنج می برند. اما در مناطق خاصی مثل اموزونیا بیشتر از 65 درصد جمعیت مبتلا به کمبود روی هستند. بر اساس گزارش مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم، این ذرت تراریخته حاوی سی و شش درصد روی ببیشترنسبت به ارقام غیر تراریخته است. به بیان دیگر ذرت تراریخته و فراورده های غذایی حاوی این رقم تراریخته ذرت می توانند پنج برابر بیش از ذرت غیر تراریخته روی در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

عملکرد این ذرت تراریخته بین 6 تا 8 تن در هکتار است که تقریبا دو برابر عملکرد ذرت غیر تراریخته در کلمبیا است. میانگین عملکرد ذرت غیر تراریخته در این کشور 3.7 تن در هکتار است.

رقم تراریخته BIO-MZN01 علاوه بر اینکه غنی از روی است به بیماری های متداول گیاهی در منطقه از جمله زنگ ذرت و بلایت برگ ذرت مقاوم است.

بذر ذرت تراریخته غنی از روی از ماه آگوست با قیمتی مشابه سایر ارقام موجود در بازار در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم پیش از این گندم غنی از روی و ذرت حاوی پیش ماده ویتامین آ را که به جلوگیری از نابینایی در کودکان کمک می کند تولید کرده است.

روی یک ماده معدنی ضروری است که نقش حیاتی در رشد انسان دارد اما به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید نمی شود. کمبود روی کاهش رشد، ضعیف شدن سیستم ایمنی و عفونت سیستم تنفسی را به دنبال دارد. كمبود روي يكي از عوامل مهم بيماري، اختلال رشد و مرگ و مير به ويژه در كودكان در كشورهاي در حال توسعه است. حدود يك چهارم خانواده های ايراني نیز دچار كمبود”روي” هستند.[1]

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

[1] مجله علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران – سال هفتم، شماره 5، ويژه نامه زمستان 1391 ، صفحات409-420

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.