دکتر قانعی:

صنایع زیست‌فناوری در سال 97 توسعه خواهد یافت

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی گفت: یکی از مهم ترین اهداف تعیین شده برای ستاد در سال 97، توسعه صنایع مرتبط با حوزه زیست فناوری است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص برنامه های سال جاری ستاد، بیان کرد: توسعه صنعت تولید مواد شیمیایی زیست پایه یکی از اهداف اصلی ستاد در سال 97 است، در واقع طبق استاندارد ASTM مواد زیست پایه موادی هستند که محتوای کربن آنها در یک دوره زمانی کوتاه (چند ساله)، به وسیله یک فرایند زیستی و از منابع تجدیدپذیر تولید شده باشد. بر اساس این تعریف، چوب، ذرت، سویا، گندم و به طور کلی همه اجزای تشکیل دهنده گیاهان و جانوران را می توان جزء مواد زیست پایه به حساب آورد.

وی افزود: توسعه صنعت تولید جلبک را نیز در دستور کار قرار داده ایم و با توجه به اهمیت این حوزه تلاش می کنیم موفقیت های چشمگیری در این حوزه کسب کنیم.

به گفته قانعی، توسعه صنعت تولید واکسن را نیز در اولویت سال جاری قرار داده ایم و با توجه به اینکه  ارتقا سلامت و امید به زندگی، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان  و حفظ نخبگان، خلق ثروت و افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش قدرت چانه زنی علمی و فناورانه کشور جزء وظایف کارگروه واکسن ستاد تعریف شده است که تلاش می کنیم به این اهداف برسیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همچنین بیان کرد: ارائه خدمات مبتنی بر NGS است. با توسعه و پیشرفت روز افزون دانش بیوتکنولوژی، همچنین استفاده از تکنولوژیهای تشخیصی جدید در این رشته در زمینه ژنتیک پزشکی، و پیشرفت سریع دانش ژنتیک در زمینه روشهای جدید توالی‌یابی، درخواست برای توالی یابی رشد چشمگیری داشته است و این در حالی است که حجم یا مقدار DNA  ژنومی، نیاز به آنالیزهای سریعتر، ارزانتر و دقیق تری دارد. نسل جدید توالی یابی ژنومی یا  NGS توسط تکنیک های توالی یابی جدیدی که در مجموع  توالی‌یابی نسل جدید نامیده می شوند، این امکان را داد که کل ژنوم انسان فقط با چند هزار دلار و طی فقط چند روز توالی یابی شود.

وی همچنین در خصوص مهم ترین اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری در سال 96، گفت: «همکاری با دانش بنیان در تنظیم و پیگیری تفاهم نامه مالیاتی»، «تفاهم نامه تفاهم نامه همکاري با  هولدینگ دارویی  آستان قدس رضوی برای تولید واکسنهای دام، طیور وآبزیان»، «جذب سرمایه خارجی»، «جذب سرمایه پزشکان و  متخصصین ریه» و «کمک به حل چالشهای اساسی کشور در حوزه های آب، ریزگرد، کودهای شیمیایی» از مهم ترین اقدامات سال 96 بود.

قانعی حمایت از راه اندازی شتاب دهنده ها را از دیگر اقدامات سال گذشته عنوان کرد و گفت:  حمایت از راه اندازی استارت آپ های حوزه زیست فناوری از دیگر موفقیت هایی بود که ستاد توانست به نام خود ثبت کند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.