استقبال روزافزون کشاورزان بنگلادشی از فناوری تراریخته

کشاورزان بنگلادش امسال تولید سیب زمینی تراریخته را آغاز می کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مینه سوتادیلی محققان دانشگاه مینه سوتا به همراه تیمی از کارشناسان از ایالات متحده آمریکا ، اندونزی و بنگلادش در حال تولید سیب زمینی تراریخته مقاوم به بیماری بادزدگی هستند. این پژوهشگران موفق شدند با هدف افزایش امنیت غذایی، با استفاده از روش مهندسی ژنتیک یک نوع سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفت بلایت را تولید کنند.

جیم برادین، مشاور علمی دانشگاه مینه سوتا در پروژه تولید سیب زمینی تراریخته، گفت: شرایط برای شیوع آفت بلایت دیر رس در کشور بنگلادش فراهم است و این بیماری محدودیت شماره یک در تولید سیب زمینی در این کشور است.

برادین گفت: محققان در تلاش هستند با استفاده از سه ژن مقاوم به این بیماری سیب زمینی های تراریخته مقاوم به بادزدگی را تولید کنند.

وی اظهار امیدواری کرد سیب زمینی تراریخته طی شش ماه تا یک سال آینده در بنگلادش تولید شود.

کارن هوکانسون، یکی از متخصصان ارشد این پروژه در دانشکده علوم باغبانی دانشگاه مینه سوتا، گفت: کشاورزان در کشورهای در حال توسعه مانند بنگلادش اغلب اطلاعات یا سرمایه کافی برای مدیریت کنترل آفات و بیماری ها را ندارند. این امر می تواند منجر به استفاده سمومی شود که برای محصولات کشاورزی، مردم و محیط زیست زیانبار است. تولید محصولات تراریخته یک جایگزین ایمن برای سموم است.

هوکانسون گفت: کشت سیب زمینی تراریخته مقاوم به بیماری بلایت به  کشاورزان اجازه می دهد از سموم کمتری استفاده کنند. این امر همچنین باعث تقویت اقتصاد بنگلادش و بهبود کلی سلامت مردم خواهد شد.

بیماری بادزدگی سیب زمینی یا سفیدک داخلی سیب زمینی، مشهور ترین و مهم ترین بیماری سیب زمینی در جهان است که در قرن نوزدهم موجب قحطی این محصول در ایرلند شد. قحطی سیب زمینی در اثر بیماری بادزدگی مرگ یک میلیون ایرلندی را در سال های ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۷ در پی داشت. این قحطی ۲ میلیون نفر را وادار به مهاجرت کرد. بیماری بلایت سیب زمینی ، امروزه همچنان برای کشاورزان سراسر جهان به عنوان یک مشکل عمده مطرح است. این مسئله به ویژه در کشور فقیری مانند بنگلادش که مردم آن از گرسنگی رنج می برند، اهمیت بیشتری دارد. بنگلادش در حال حاضر بادمجان تراریخته مقاوم به آفت را تولید می کند.

بیماری بلایت در ایران علاوه بر سیب زمینی در گوجه فرنگی و بادمجان نیز شیوع دارد. مناطق انتشار آن شامل سواحل دریای خزر، دزفول، خوی، اردبیل و همدان بوده است.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.