نظر رئیس انجمن ژنتیک ایران درباره محصولات تراریخته / رتبه ایران در علم ژنتیک

رئیس پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران گفت: در محصولات تراریخته صرفاً ژن‌های عامل برای تولید محصول باکیفیت جداسازی می‌شود و هیچ‌گونه تغییری در خاصیت و کاهش کیفیت آن انجام نمی‌شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرآنلاین، دکتر محمود تولایی با بیان اینکه محصولات تراریخته مناسب سلامت مردم و اقتصاد کشور است،گفت: تولید محصولات تراریخته سبب افزایش محصولات کشاورزی باکیفیت می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده مصرف محصولات تراریخته نه‌تنها برای سلامت مردم مضر نیست بلکه موجب می‌شود انسان محصولات باکیفیت‌تر مصرف کند. برای مثال برنج‌هایی در کشور وجود دارد که عطر و طعم مناسب و مطبوعی دارد اما راندمان تولید محصول بالایی ندارد و برنج‌هایی نیز موجود است که عطر و طعمی ندارد اما راندمان تولید بالا به ازای هر هکتارکشت در مزرعه دارد که با فرایندهای مهندسی ژنتیک، امکان تلفیق ژن‌های مؤثر عطر و طعم با برنج پربازده وجود داشته و ماحصل آن دستیابی به برنج معطر پربازده خواهد بود.

رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود محصول حاصل از مهندسی ژنتیک که ژن به آن منتقل شده است ترانس‌ژنیک یا تراریخته نامیده می شود. وی ادامه داد کلمه «تراریخته» نگرانی‌ها را در افراد ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که برخی با شنیدن آن تصور می‌کنند محصول دچار دست‌کاری ژنتیک شده و مصرف آن عوارضی را برای سلامتی به همراه دارد.

گفتنی است محصولات تراریخته حاصل فناوری مهندسی ژنتیک نوین هستند که برای تامین غذای سالم و با انجام دقیق ترین بررسی های علمی تولید می شوند. این محصولات بیش از بیست سال است که در بازار جهانی موجودند و همه مردم جهان از آن تغذیه می کنند. محصولات تراریخته عمدتا با هدف مقاومت به آفات و بیماری ها تولید شده اند. این صفات برتر منجر به تسهیل مدیریت کشت و در نیتجه افزایش عملکرد محصول شده است. نسل سوم محصولات تراریخته شامل ارقامی است که غنی از عناصر غذایی و ترکیبات ضروری برای انسان هستند. انواع محصولات غنی از ویتامین، روی و آهن نمونه هایی از محصولات تراریخته نسل سوم هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.