استاد علوم زیستی دانشگاه الزهرا تاکید کرد؛

استفاده از زیست‌فناوری برای حل مشکلات کم آبی، مصرف سموم و کاهش سرطان

دکتر علی محمدی استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به ظرفیت‌های مهندسی ژنتیک برای رفع معضلاتی چون بحران آب، مصرف بی‌رویه سم و بیماری‌های مرتبط با غذا گفت: در مسیر خوبی در بخش های زیست فناوری و نانو قرار داریم و رتبه های خوبی هم در این عرصه ها کسب شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر علی محمدی استاد دانشکده علوم زیستی دانشگاه الزهرا در حاشیه بازدید دانشجویان این دانشگاه از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که ما از دولت بودجه بگیریم تا دانشجو پذیرش نماییم بلکه صنعت باید بودجه را بدهد و تا زمانی که منتظر بودجه های دولتی هستیم، کار به جایی نمی رسد.

وی چشم انداز بیوتکنولوژی را در سال های آینده، خصوصا در حوزه کشاورزی، روشن توصیف کرد و گفت: الان در مسیر خوبی در بخش های زیست فناوری و نانو قرار داریم و رتبه های خوبی هم در این عرصه ها کسب شده است. ضمن اینکه با توجه به مشکلات کم آبی، مصرف سموم بالا و رتبه بالای سرطان خصوصا معده و روده که به بخش کشاورزی هم ارتباط پیدا می کند، یکی از نیازهای اساسی کشور بهبود وضعیت کشاورزی است و افرادی که دغدغه و دردمندی در این زمینه دارند، قطعا در این بخش ورود جدی دارند.

دکتر محمدی با اشاره به ارتباط دانشگاه و پژوهشگاه تصریح کرد: متاسفانه هنوز دانشگاه ها چندان از اولویت های پژوهشی کشور مطلع نیستند. در حالی که وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی باید نیازهای خود را به دانشگاه ها ارائه و در وب سایت خود اطلاع رسانی نمایند تا شکاف ارتباطی بین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی به تدریج کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی جزء اولویت های نخست کشور است، اظهار داشت: تا کنون دانشجویان در بازدیدها درباره برنج، آب، آفات، سموم شیمیایی و… اطلاعات خوبی کسب کرده اند اما با توجه به رشته تحصیلی شان، بخش مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و بخش بیوتکنولوژی میکروبی کاربرد بیشتری برای آنها دارد.

در این بازدید که دانشجویان دانشکده علوم زیستی دانشگاه الزهرا در رشته های بیوتکنولوژی و میکروبی حضور داشتند، از چهار بخش تحقیقاتی فیزیولوژی مولکولی، کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی میکروبی بازدید صورت گرفت و اعضای هیات علمی یا کارشناسان هر بخش، توضیحات لازم را درباره اقدامات و فعالیت های پژوهشگاه ارائه کردند که بخش مهندسی ژنتیک با توضیحات مشروح دکتر مطهره محسن پور، دبیر کمیته انتقال ژن و سوالات متعدد دانشجویان، زمان بیشتری را به خود اختصاص داد.

دکتر محمدی درباره هدف این بازدید گفت: هدف اصلی بازدید، آشنایی دانشجویان با جنبه های مختلف رشته تخصصی خود است. ضمن اینکه برخی مواقع بازدیدها، می تواند آینده شغلی دانشجویان را شکل دهد.

دانشجویان دانشگاه الزهرا، سه شنبه، 25 اردیبهشت ماه 97، از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کردند و با دستاوردها و یافته های تحقیقاتی حوزه زیست فناوری کشاورزی آشنا شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.