با هدف حفاظت از زنبورها؛ سه حشره‌کش در اروپا ممنوع می‌شود

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ممنوعیت استفاده از سه حشره کش که باعث مرگ زنبورها می شدند، رای مثبت دادند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست‌فن، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا رای به ممنوعیت سه نوع آفت کش neonicotinoid دادند، که از مواد مضر برای زنبورهای عسل و وحشی به شمار می روند. گرده افشانی حدود ۹۰ درصد گیاهان زراعی توسط زنبورها انجام می شود، اما در سال های اخیر، این حشرات مفید به دلایلی هم چون حمله عوامل بیماری زا مثل ویروس ها و قارچ ها، یا استفاده از آفت کش ها، در حال از بین رفتن هستند.

 کمیته کشورهای عضو اتحادیه اروپا اذعان دارند که طرح پیشنهادی برای ممنوعیت این سه نوع آفت کش با نام های تیامتوکسام، ایمیداکلوپرید و کلوتیانیدین حاصل نتایج مطالعات علمی بوده و نشان از مضر بودن آن ها برای زنبورها دارد. ساختارهای شیمیایی این ترکیبات به گونه ای است که بر سیستم عصبی حشرات تاثیر منفی می گذارد.

 بروکسل در سال ۲۰۱۳ در اقدامی جهت حفاظت از زنبور ها، استفاده از این آفت کش ها را محدود کرده بود. گروه های فعال محیط زیستی نیز در حمایت از ممنوعیت استفاده از این ترکیبات تظاهراتی انجام داده اند. یکی از این فعالین در این خصوص می گوید: “این ممنوعیت جامع استفاده از neonicotinoid ها در تمامی مزارع نشان از پیروزی بزرگی برای زنبورها و به طور کلی برای کل محیط زیست است.” هم چنین این ممنوعیت ها همانند چراغ امیدی برای آینده زنبورهاست، که می تواند در حفظ هر چه بیشتر این موجودات ارزشمند مفید باشد.

 زمانی که گیاه در معرض این سموم قرار می گیرد، آن ها را جذب کرده، به برگ‏ ها، ریشه ها، ساقه و گل ها انتقال می دهد، و از این طریق گیاه در برابر برخی حشرات هم چون شته‏ ها و حشراتی که از ریشه تغذیه می کنند، مقاوم می شود. اما متاسفانه این سموم باعث می شود تا زنبورها نتوانند کندو را پیدا کنند و مقاومت آن ها به بیماری ها کاهش می یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.