رئیس سازمان غذا و دارو: امکان تولید محصول تراریخته ایرانی وجود دارد

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر توانمندی ایران در تولید محصولات تراریخته گفت تاکنون واردات محصولات تراریخته داشته ایم و تولید محصول تراریخته در کشور نداریم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو دکتر غلامرضا اصغرى رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به روند تولید محصولات با منشا تراریخته در کشور گفت: در حال حاضر محصولات تراریخته دارای مجوز در کشور شامل برخی دانه هاى روغنى و پنبه است که وارداتی هستند.

وی تشریح کرد دانه های روغنی تراریخته براى روغن کشى استفاده مى شوند و پنبه هم بیشتر در صنایع نساجى مصرف مى شود.

دکتر اصغرى تاکید کرد: در حال حاضر محصول تراریخته در داخل کشور تولید نمی شود. اما از لحاظ قانونى به شرط تایید ایمنی زیستی و سلامت محصولات تراریخته مشکلى براى تولید این محصولات در داخل کشور وجود ندارد و وفق مقررات، فرآورده هاى تراریخته ایرانی هم مى توانند با احراز شرایط ایمنى زیستی و سلامت در آینده مجوز کشت و تولید بگیرند. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو یکى از ارکان تایید ایمنى و سلامت به خصوص در زمینه محصولات و فرآورده های غذایى تراریخته محسوب مى شود، اما ارگان هاى دیگرى، چون سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی نیز در تایید ایمنی زیستی آن قانونا نقش خواهند داشت.

اصغرى گفت: هیچ محصول تراریخته مجوز گرفته ایرانی براى تولید در بازارهای کشور وجود ندارد.

وى ادامه داد: نمونه هاى آزمایشگاهى و تحقیقاتی محصولات تراریخته ایرانى ممکن است وجود داشته باشد، اما این محصولات مجوز کشت و تولید تجاری نگرفته اند.

وی تاکید کرد در کشور حسب مقررات، امکان تولید محصولات تراریخته وجود دارد و این باب با حفظ شرایط و رعایت مقررات و تایید سازمان‌های مسئول و احراز ایمنی زیستی و سلامت، مفتوح است.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: درج برچسب بر روى محصولات با منشا تراریخته الزامى است.

دکتر اصغرى در پاسخ به اینکه روغن هاى با برچسب تراریخته کمتر در فروشگاهها به چشم مى خورد، گفت: برخى محصولات که تولید قبلی هستند براى آنکه به صنعت برای بسته بندی جدید بار مضاعفی تحمیل نشود، تراریخته بودن با برچسب الصاقی یا جت پرینت روى محصول باید مشخص شده باشد، اما در محصولات تولید جدید عبارت تراریخته با شکل و فرمت ابلاغی سازمان غذا و دارو، بدون استثنا باید بر روى بسته بندی آن‌ها درج شده باشد. وى با تاکید بر برخورد با متخلفان در زمینه برچسب گذارى محصولات تراریخته گفت: هر تولید کننده که در سال ٩٧ به محصول با منشا تراریخته خود برچسب تراریخته نزده باشد تخلف کرده است و با آن قاطعانه برخورد مى شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.