انجمن محصولات ارگانیک واقعا چه‌كار می‌کند؟

نام آقای آ. ع  بیش از آنکه به عنوان عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک در رسانه‌ها شناخته شده باشد، به دلیل مخالفت‌های احساسی و مستمر با محصولات تراریخته مطرح است.

شاید چنین سبک و سیاقی از فردی که بر کرسی ریاست «انجمن ارگانیک محصولات کشاورزی» نشسته، این فرض را در ذهن متبادر کند که پس این انجمن خودش به چه فعالیتی مشغول است؟ اگر تصور کنیم فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در زمینه محصولات تراریخته در دنیا متوقف شود، در این حالت باید از مسئولان انجمن ارگانيك درخواست كرد توضيح دهند از این به بعد برای پروسه فعالیت‌های انجمن موسوم به ارگانیگ، چیزی برای ارائه دارند؟ درواقع نباید تحت تابلوي جذاب ارگانیک، همیشه در سایه وحشت از یک کابوس مانند سموم و کودهای شیمیایی و نیز محصولات تراریخته، تابلوي خود را به اهتزاز درآوریم. آقای آ.ع مطابق معمول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ( کیهان- سوم تیر 97 ) از واردات ذرت و سویای تراریخته ابراز ناراحتی و نگرانی كرده و گفتند که اسامی کسانی که واردات محصولات تراریخته را انجام می‌دهند، منتشر شده است اما ای کاش جناب ایشان حداقل به این پرسش پاسخ دهند شما که در هر کوی و برزن و نیز دراین مصاحبه خطر محصولات تراریخته را هشدار می‌دهید، چرا حاضر نیستید به چگونگی واردات و هویت وارد کننده این محصولات مرگ‌زا به زعم خودتان ورود پیدا کنید؟ ایشان در این مصاحبه که به عنوان مقام مسئول خوانده می‌شود (عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک كه درواقع جایگاهی غیر رسمی است) اشاره مي‌كند در شرایطی که ایران بیشترین آسیب را از سیاست‌های خصمانه آمریکا می‌بیند، جای تعجب است که درموضوع محصولات تراریخته از این کشور تبعیت كنيم.

به نظر می رسد باید شگفتی بیشتری را از این سخنان داشت. تلفیق شتاب‌زده حساسیت‌های سیاسی با مبانی علمی در این ابراز نظر چه بسا دیگر دعاوی وي را مورد تردید قرار دهد. باید پرسید اگر شما به خطرناک بودن هر محصول تراریخته‌ای باور دارید، اگر به فرض دولت آمریکا هم از در مصالحه و همزیستی با کشورمان درآید، آیا این خطرات از بین می‌رود؟ آیا چنین شیوه استدلالی نشان از آن ندارد که انگیزه بسیاری از مخالفان شناخته شده با محصولات تراریخته، سیاسی است؟ مگر شما تا کنون سوار هواپیمای بویینگ یا ایرباس نشده اید؟ چگونه و با این غلظت احساس ضد آمریکایی، تن به تکنولوژی هوایی آنان داده اید؟ جالب‌تر از انبوه این نکات، فراز آخر این مصاحبه است که مي‌گويد وزارت بهداشت وارد کنندگان را ملزم كرده گواهی و اظهارت در خصوص محصولات تراریخته وارداتی را اعلام كنند که در این صورت آمار واردات آن مشخص می‌شود. در اینجا از او می پرسیم پس با وجود مرجعی به نام وزارت بهداشت و درمان و معاونتی به نام غذا و دارو چرا باید افراد غیرمتخصص در مورد عوارض ادعایی این محصولات نظر بدهند؟ حالا که قرار است این وزارت نظارت بر برچسب‌زنی را به عهده بگیرد، جای عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک در این مواضع مکرر نسبت به فرآورده‌های بیو تکنولوژی گیاهی کجاست؟ امثال بنده به عنوان کنشگران بخش کشاورزی در خصوص تولید محصولات ارگانیک پرسش‌های زیادی دارند.

آیا این انجمن برای طبقه بندی اولویت محصولات در تولید ارگانیک کار خاصی انجام داده یا خیر؟ انجمن در جهت آسیب شناسی فرآیند نظارت و مکانیسم صدور مجوز برای تولید تا عرضه محصولات ارگانیک تا کنون چه خبرهايي برای آگاهی رسانی عمومی داشته است؟ تولید محصولات ارگانیک (بر فرض بی‌عیب و نقص بودن پروسه تولید) تا چه حد در سطح تولید ملی قابل اجراست؟ اگر در حال حاضر نیست كه قطعا هم نیست؛ پس اصرار ایشان و همفکران‌شان برای قرار گرفتن در برابر تولید احتمالی محصولات بهداشتی تراریخته (که نگاه به تولید ملی دارد) به چه منظوری است؟ ای کاش یک بار و برای همیشه این انجمن تصمیم بگیرد که در گام اول و قبل از تابو سازی نسبت به محصولات تراریخته، از چگونگی فعالیت‌های خودش و از برندسازی‌های پرسش آمیز کالای لوکسی به نام ارگانیک بگوید. کالایی که در صورت تولید درستش، تنها مخصوص قشر مرفه خاصی و نه مصرف ملی است.

عبدالحسین طوطیایی-پژوهشگر کشاورزی

روزنامه قانون

توضیح مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: در منبع اصلی یادداشت از آقای آ.ع به اشتباه به عنوان رئیس انجمن ارگانیک یاد شده است. وی طبق اطلاعات ارائه شده در سایت انجمن صنفی ارگانیک عضو هیئت مدیره این انجمن است؛ و در مجامع مختلف از عنوان “عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک” برای معرفی خود استفاده می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.