کارگاه ایمنی زیستی و اصحاب رسانه

کارگاه ایمنی زیستی و اصحاب رسانه با هدف آگاهی بخشی عمومی با هدف توسعه دستاوردهای مهندسی ژنتیک گیاهی و محصولات تراریخته به همت انجمن ایمنی زیستی برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در راستای پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی، کارگاه “ایمنی زیستی و اصحاب رسانه” با حضور دکتر بهزاد قره یاضی، رییس انجمن ایمنی زیستی ایران، دکتر مطهره محسن پور، عضو هیات علمی و استادیار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندس فهیمدخت مختاری، عضو هیات علمی سازمان استاندارد، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سازمان تحقیات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

دکتر بهزاد قره یاضی، با رونمایی از آخرین وضعیت محصولات تراریخته در جهان، به تشریح گزارش سالیانه سرویس بین المللی دستیابی و استفاده از کاربرد بیوتکنولوژی کشاورزی (آیسا) پرداخت.

کشت بیشتر از 13000 هکتار محصول تراریخته در قلب اروپا

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران عنوان کرد: بر اساس گزارش آیسا، در سال 2017 تولید محصولات تراریخته در جهان به مرز 190 میلیون هکتار رسید. وی افزود: این میزان از استقبال و پذیرش یک فناوری در بین همه فناوری های دنیا در طول تاریخ کشاورزی بی سابقه بوده است.

دکتر قره یاضی، با بیان اینکه کشورهایی که محصولات تراریخته را تولید می کنند به سطح اشباع رسیده اند، تشریح کرد این بدین معنا است که مثلا در کشور برزیل 94 درصد ذرت کشت شده از نوع تراریخته است. وی ادامه داد: در آمریکا و آرژانتین به ترتیب 94.5 درصد و 100 درصد سطح زیر کشت محصولاتی که ارقام تراریخته آنها وجود دارد، تراریخته است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران در ادامه افزود: در پاکستان تقریبا صد درصد سطح زیر کشت پنبه و در هندوستان ۹۳ درصد سطح زیر کشت این محصول از نوع تراریخته است. با توجه به اینکه کشت محصولات تراریخته در این کشورها اشباع شده است، تنها در صورتی سطح زیر کشت محصولات تراریخته درآنها افزایش می یابد که محصولات تراریخته جدیدی را ارائه کنند.

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، در ادامه‌ خبر داد: این روند در آمریکا شروع شده است. در این کشور سیب زمینی تراریخته ای تولید شده است که در اثر سرخ کردن نمی سوزد و ماده ی سرطان زای آکریلامید در آن تولید نمی شود.

دکتر بهزاد قره یاضی با بیان اینکه دو کشور پرتغال و اسپانیا بیشتر از 130 هزار هکتار محصول تراریخته را در قلب اروپا کشت می کند، خاطر نشان کرد این ادعا که محصولات تراریخته در اروپا مصرف نمی شود کذب محض است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه ارزش بذر تراریخته در سال 2017 بیش از 17 میلیار دلار بوده است اظهار تاسف کرد که سهم ایران فقط واردات پنج میلیارد دلاری این محصولات بوده است. وی اظهار داشت: در حالی مجبور به واردات این محصولات هستیم که توانمندی پژوهشگران ما برای تولید محصولات تراریخته در طراز بین المللی و فراتر از کشورهای منطقه قرار دارد.

دکتر قره یاضی با بیان اینکه جامعه علمی از ابتدا طرفدار تولید ملی محصولات تراریخته بوده است، خبر داد تولید محصولات تراریخته در کشور امسال با پنبه تراریخته آغاز خواهد شد. وی اظهار کرد: در سال جاری پنبه تراریخته مجوز کشت و مصرف را از سوی سه نهاد سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی دریافت خواهد کرد.

سازمان خوار و بار جهانی بر گسترش استفاده از مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی مدرن برای تامین غذا تاکید دارد

در ادامه کارگاه “ایمنی زیستی و اصحاب رسانه”، عضو هیات علمی سازمان استاندارد مهندس فهیمدخت مختاری، وضعیت ایمنی زیستی در جهان را تشریح کرد.

مهندس مختاری عنوان کرد: دانشمندان و محققان ایمنی زیستی از اولین روزهای تولید محصولات تراریخته تمهیدات لازم را برای استفاده ایمن از محصولات تراریخته اندیشیده اندو آنچه آنها در ایمنی زیستی مد نظر دارند به کارگیری تمهیدات لازم برای برای استفاده از بیوتکنولوژی مدرن است.

عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی و مدیر اجرایی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی ادامه داد: ایمنی زیستی و محصولات تراریخته در سازمان های بهداشت جهانی، خوار و بار جهانی، سازمان بین المللی استاندارد، کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل کارتاهنا بررسی شده اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه استاندارد افزود: در پروتکل کارتاهنا ساختاری به نام اتاق تهاتر ایمنی زیستی (BCH) وجود دارد و همه اطلاعات مربوط به محصولات تراریخته ای که در جهان تولید می شوند در پایگاه الکترونیکی اتاق تهاتر ایمنی زیستی موجود و در دسترس است. بنابراین برای اطمینان از سلامت یک محصول تراریخته می توان به این بخش رجوع کرد.

مهندس مختاری خاطر نشان کرد: سازمان خوارو بار و جهانی بر استفاده از روش های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی برای تامین غذای کشورها تاکید دارد و در این راستا اقدامات گسترده ای را برای ارزیابی سلامت این محصولات انجام داده است.

افزایش 15 برابری سطح زیر کشت ذرت تراریخته طی دو سال

دکتر مطهره محسن پور، عضو هیات علمی و استادیار پژوهشگاه بیوتکولوژی کشاورزی، در ادامه این نشست بر ضرورت تولید محصولات تراریخته برای تامین امنیت غذایی تاکید کرد. وی با بیان اینکه مهندسی ژنتیک یکی از راه های مقابله با تغییرات اقلیمی جهان و کمبود منابع آب و خشکسالی های پی در پی است، افزود: یکی از محصولاتی که امروز در دنیا برای مقابله با خشکی تولید می شود ذرت تراریخته است.

دکتر محسن پور ادامه داد پس از تولید ذرت تراریخته در سال 2013 این محصول با اقبال عمومی گسترده ای مواجه شد. به طوری که تنها پس از دو سال سطح زیر کشت این محصول 15 برابر شده و از 50 هزار هکتار در سال 2013 به 810 هزار هکتار در سال 2015 رسید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: در ایران نیز دانشمندان در حال تلاش برای تولید محصولات تراریخته مقاوم به خشکی هستند. در حال حاضر تحقیقاتی بر روی ساختار ریشه گیاهان در حال انجام است به گونه ای که با استفاده از مهندسی ژنتیک بتوانیم گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند تولید کنیم.

استادیار پژوهشگاه بیوتکنولوژی افزود: مهندسی ژنتیک از طبیعت الهام گرفته شده است. برای مثال در طبیعت ارقامی از برنج های وحشی وجود دارد که ریشه های آن بسیار قوی است و بنابراین مقاوم به خشکی است. دانشمندان با انتقال ژن های متحمل خشکی از این گیاهان به گیاه برنج زراعی می توانند محصول برنج با کیفیت تری تولید کنند که در عین حال به خشکی نیز مقاوم است.

کارگاه ایمنی زیستی و اصحاب رسانه با حضور جمعی از فعالان رسانه ای در حوزه های زیست فناوری، کشاورزی، علم و محیط زیست عصر روز چهارشنبه 13 تیر در سالن دانش سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به همت انجمن علمی ایمنی زیستی برگزار شد.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.