جنجال آفرینی “فارس” علیه سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر اجرای قانون و عدم تمکین در مقابل متقلبین ارگانیک

سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان مجری پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی مکلف به برگزاری رویدادهای آموزشی برای آگاهی بخشی عمومی در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته به آحاد جامعه است.

سیاست‌های کلی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران ابلاغی ۳/۱۱/۱۳۷۹، سند ملی زیست فناوری (۱۳۸۴) و راهبردهای اجرایی آن (۱۳۸۶) مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی و قانون ملی ایمنی زیستی (ماده ۲) تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی و تراریخته را ضمن تعیین فرایندهای نظارتی تکلیف کرده‌اند.

شورای ملی ایمنی زیستی هم در جلسه روز ۱۵ آبان ماه سال 96 به استناد بند الف ماده ۳ قانون ایمنی زیستی کشور مصوب سال ۸۸، سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی را تصویب کرد.

این سیاست‌ها و راهبردها با هدف اجرایی کردن اسناد بالادستی و قوانین رسمی کشور تدوین شده است که استفاده و به کارگیری زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک ارقام زراعی را برای توسعه کشاورزی تکلیف کرده‌اند. در بند ۴ بخش منابع طبیعی سیاست‌های کلی و بلند مدت جمهوری اسلامی ایران ابلاغی ۱۳۷۹ بر «گسترش‌ تحقیقات‌ کاربردی‌ و فناوری‌های زیست‌ محیطی‌ و ژنتیکی‌ و اصلاح‌ گونه‌های‌ گیاهی‌ و حیوانی‌ متناسب‌ با شرایط محیطی‌ ایران» تأکید شده است. پس از آن در بند ۶ اهداف میان‌مدت سند ملی زیست‌فناوری مصوب ۱۳۸۵ شورای انقلاب فرهنگی نیز بهره‌مندی از مهندسی‌ژنتیک و تولید دست‌کم سه محصول تراریخته در میان‌مدت تکلیف شد. در بخش «نتایج برنامه‌های راهبردی» این سند نیز «کاشت گیاهان تراریخته در کشور به‌میزان 0.5 درصد از سطح زیرکشت این قبیل گیاهان تا پایان برنامه بلندمدت» به عنوان اهداف سند تکلیف شده است. ماده ۲ قانون ایمنی زیستی مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی به همین‌صورت تولید ملی محصولات تراریخته را تکلیف کرده است.

در بند ت سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی با عنوان  افزایش سطح آگاهی و مشارکت عمومی به منظور استفاده از فناوری زیستی جدید آمده است:

۱ – ترغیب و افزایش آگاهی و مشارکت افراد جامعه، مسئولان و متخصصین در خصوص فواید تولید و استفاده از محصولات و فرآورده های حاصل از موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی
۲ – فرهنگ سازی و ترویج دانش فناوری زیستی جدید در سطح جامعه
۳ – توسعه نظام مند فناوری اطلاعات برای بهره برداری از فناوری زیستی جدید

طی سال های گذشته مراجع غیر علمی و دارای منافع سوداگرانه همچون انجمن غیر علمی ارگانیک و طرفداران بنام صلح سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست خیمه زده بودند، در تقابل آشکار با تکالیف قانونی فوق به مقابله با تولید محصولات تراریخته در داخل کشور پرداخته اند. مدیریت پیشین سازمان حفاظت محیط زیست نیز در اقدامی خلاف قانون و در تقابل کامل با جامعه علمی کشور، همواره پشتیبان این مراجع غیر علمی بود. جالب اینکه در همین مدت خبرگزاری فارس هرگز واکنشی علیه این رویکرد غیر قانونی سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان بخشی از بدنه دولت، و رویکرد مخرب مراجع غیر علمی نشان نداد؛ اما امروز که مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست رویکردی کاملا منطبق با قانون و سیاست های نظام را در پیش گرفته است و برای افزایش سطح آگاهی و مشارکت عمومی به منظور استفاده از فناوری زیستی جدید (بند ت سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی) اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی کرده است؛ این اقدام را مورد تخطئه قرار می دهد. از خبرگزاری وزینی همچون فارس انتظار نمی‎رود که در چنبره سوداگران ارگانیک تقلبی و افراد خصلتی یاوه سرا در سال حمایت از کالای داخلی در اردوگاه مخالفین تولید ملی قلم بزنند. متن کامل خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس در پایین آمده است.

 

دفاعیه تمام قد طرفداران محصولات تراریخته در سازمان محیط زیست

 

نگاه یک‌جانبه موافقان محصولات تراریخته در کارگاه «ایمنی زیستی» سازمان محیط زیست فریاد کارشناسان این سازمان را بلند کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ این هفته کارگاهی با نام «ایمنی زیستی محصولات تراریخته» در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به غیر از عنوان کارگاه و یک سخنرانی که با نگاهی علمی به مبحث ارزیابی مخاطرات این محصولات پرداخته بود، دیگر سخنرانان کارگاه به دفاع جانانه از این محصولات پرداخته و با نهایت هیجان و عصبیت که معمولا شایسته مباحث علمی نیست و شائبه ذینفع بودن افراد را به ذهن متبادر می‌کند، با توهین و بی‌احترامی و درشت‌گویی به سوال کنندگان (سوال کنندگان نه منتقدان و یا مخالفان و یا به قول یکی از سخنرانان ضد این محصولات!) برخورد کردند.

کارشناسان این کارگاه با نگاه یک‌جانبه‌نگر و بدون حضور مخالفان این محصولات سعی در بی خطر نشان دادن محصولات تراریخته به هر طریق ممکن داشتند و با احساسی و غیرمنطقی برشمردن مخالفان محصولات تراریخته سعی در ایجاد جو منفی داشتند، در پاسخ یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه چرا سایت bch فاقد اطلاعات است، در  حالیکه می دانیم براساس قانون bch موظف به ثبت و در دسترس قراردادن همه اطلاعات برای عموم مردم است و وقتی تا زمانی که چنین مساله مهمی محقق نشده، چگونه می توان به شفافیت و پایش این محصولات در کشور امیدوار بود؟

در پاسخ به این سوال کارشناسان ابراز داشتند که صد و بیست رویداد در وارد کشور برگزار شده، ولی هنوز فرصت ثبت نداشته ایم، جای سوال است که چگونه بعد از ده سال هنوز bch فرصت ثبت این وقایع را نداشته است.

یا در پاسخ به این سوال که چرا اطلاع رسانی انجام نمی‌شود و مردم حق دارند که بدانند محصولی که مصرف می‌کنند تراریخته است یا ارگانیک؟ امیدی نیا، رییس آموزشکده محیط زیست که از موافقان جدی تراریخته محسوب می‌شود اظهار داشت: مردم حق دارند که درباره سبب زمینی و توت فرنگی و…هم اطلاعات داشته باشند، حالا این وسط شما آمدید گیر داده اید به این محصولات!

 کارشناسان سازمان محیط زیست ضمن تائید بر حق عموم بر اطلاع داشتن از سلامت کلیه محصولات مورد مصرف، اصل برخورد احتیاط آمیز و رعایت این اصل در ورود همه تکنولوژی ها و فناوری های جدیدرا مطرح کرده  و ابراز داشتند که با توجه به اینکه مخالفان این محصولات هم دلایل و مدارک و مستندات علمی برای ارایه دارند باید به دور از این هیجاناتی پژوهش‌های علمی انجام دهند  و نتایج پژوهش‌ها  به صورت آزاد در اختیار رسانه ها و مردم قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد با حضور عیسی کلانتری که به شکل علنی موافقت خود را با تولید محصولات تراریخته در کشور اعلام کرده است، فضایی باز برای موافقان تراریخته در سازمان ایجاد شده است و آنان سعی دارند با ایجاد جو روانی علیه مخالفان جلوی ابراز نظرهای کارشناسی مخالفان این محصولات را بگیرند.

BCH چیست؟

اطاق تهاتر ایمنی زیستی که بنا بر متن قانون تمامی مسائل اعم از صادرات مشخصات ایونت و اینکه این محسول از چه آزمایش هایی گذر کرده است شفاف سازی می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که تمام کشورهای عضو کارتاهنا بنابر قانون ذکر شده پروسه های یاد شده را در bch ضبط می کنند اما این مساله در ایران رعایت نمی شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.