معاون سازمان تحقیقات، آموزش، و ترویج کشاورزی:

استفاده از فناوری، ضرورت تامین امنیت غذایی

دکتر غلامحسین طهماسبی، طی بازدید معاون رئیس جمهور از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی وظیفه خطیر وزارت جهاد کشاورزی است.

قائم مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد در شرایط دشوار تحریم ها، تامین امنیت غذایی کشور اهمیت ویژه‎ای دارد و بسیار حساس تر از شرایط عادی است. سیاست ما استفاده از همه فناوری های برتر برای تامین امنیت غذایی است. بخشی از این فناوری ها را از خارج از کشور کسب کرده و بخشی را در داخل خلق می کنیم. استفاده از فناوری مسیر تامین امنیت غذایی را کوتاهتر می‎کند.

وی افزود: خوشبختانه برخلاف بسیاری از وزارتخانه ها از سال های بسیار دور در حوزه کشاورزی، فعالیت های تحقیقاتی وسیعی در حال انجام بوده؛ به طوری که در حال حاضر بالغ بر 2000 عضو هیات علمی، 5000 محقق، 12000 پرسنل و 20 موسسه تحقیقاتی در حوزه پژوهش های کشاورزی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: اگر چه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از جمله موسسات تحقیقاتی جوان در حوزه کشاورزی است، اما دستاوردهای مهمی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی داشته است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه ضرورت استفاده از فناوری های برتر در بخش کشاورزی از حوزه هایی مثل انرژی و بهداشت کمتر نیست، اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر برخی مشکلات، پیشرفت های پژوهشگران را تحت تاثیر قرار داده که حمایت از آنها ضروری است.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل مشکلات و محدودیت های موجود در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی به جای کسب فناوری ناگزیر از خلق دانش هستیم، اظهار داشت: با توجه به حساسیت های کار در زمینه موجودات زنده تمرکز ما ابتدا بر حل مشکلات زیست محیطی است. به نژادها و ارقام بومی و حفظ ذخایر ژنتیکی اهمیت ویژه ای می دهیم.

دکتر طهماسبی ضمن گلایه از جریان سازی ها علیه تولید ملی گفت: متاسفانه موضوع محصولات تراریخته حالت سیاسی به خود گرفته است به طوری که برخی تولید ملی را به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی مطرح می‎کنند. در حال حاضر 15 میلیون تن سویا وارد می کنیم که 10 میلیون تن آن تراریخته است. 

طهماسبی با اشاره به واردات گسترده خوراک طیور از جمله ارقام تراریخته ذرت و سویا خاطرنشان کرد: در دولت دکتر روحانی برای اولین بار کمیته ای در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تا واردات در چارچوبی مشخص باشد و محصولاتی وارد شوند که در مبدا استفاده و در کشورهای توسعه یافته، پذیرفته شده باشند.

وی بیان کرد: به زودی مجوز تولید پنبه تراریخته صادر خواهد شد. به این ترتیب تولید ملی پنبه به عنوان اولین محصول تراریخته پس از بررسی های دقیق در وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان حفاظت محیط زیست تحقق می‎یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.