رئیس انجمن ژنتیک ایران: پیشرفت ایران در گرو دانش و فناوری

رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به اینکه دانش نوین و فناوری جدید می‌تواند هر نوع مشکلی را که بشریت درگیر آن است، حل کند، گفت: خوشبختانه ایران از لحاظ پیشرفت علم و فناوری در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این موضوع نشانگر سیر صعودی کشورمان به سوی قله پیشرفت است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، محمود تولایی یکشنبه 28 مرداد در نشست تخصصی نقش بیوتکنولوژی در طبیعت پاک، زندگی مفید و غذای سالم در استان همدان، اظهار کرد: آمارها نشان می دهد ایران در پیشرفت علم عملکرد در خور تحسینی داشته و با قرار گرفتن در دهک دوم رتبه برتری در زمینه علم و فناوری دارد.

وی افزد ایران دارای منابع عظیم نفت و گاز است.  اما متاسفانه با وجود داشتن این ثروت عظیم در تمام زمینه‌ها واردات داریم. این در حالیست که با استفاده از دانش و فناوری های نو مقدار واردات به شدت کاهش می یابد. ایران از نظر جغرافیایی در منطقه ای ویژه قرار گرفته است و موقعیتی عالی دارد.

وی با اشاره به اینکه عقب ماندگی کشورهای درحال توسعه به نفع استعمارگران است گفت: متاسفانه امروز 46 درصد از فقرای جهان، مسلمانان هستند. دانشمندان پرآوازه ای در ایران پرورش یافته اند که افتخار کل جهان هستند؛ ولی متاسفانه امروز به فراموشی سپرده شده اند. اما در بعضی مواقع از دانش نوین به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که گویا تا کنون این کلمه را نشنیده‌ایم، در صورتی‌که عمل به آن فقط نیازمند همت و تلاش است.

تولایی ادامه داد: ایران دارای ظرفیت و پتانسیل‌های فراوان در منابع طبیعی و غیرطبیعی اعم از منابع نفت و گاز و منابع خاک حاصلخیز است و این موضوع باعث شده در زمره مناطق جغرافیایی خوب و در معرض طمع و فرصت‌طلبی سایر کشورها به ویژه غربیان برای دستیابی به منابع ناب کشورمان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تداوم زندگی بشر نیازمند دانش و فناوری جدید و نوین است، تصریح کرد: امروزه به علت پیشرفت چشمگیر جامعه بشری در علم و دیگر زمینه‌ها اگر به فناوری و دانش نوین توجهی نداشته باشیم بشر به هیچ عنوان نمی‌تواند با مشکلات و پیشامدهای امروزی مقابله کند و در برابر مشکلات کمر خم می‌کند.

وی اضافه کرد: هزاره سوم را دوره تلألو علم و فناوری می‌دانند و اگر برای حل مشکلات و محدودیت‌هایی که امروزه گریبانگیر جامعه بشریت شده است از جمله محدودیت منابع آبی و خاکی و سایر محدودیت‌ها از دانش نوین کمک نگیریم، در واقع تیشه به ریشه خود زده‌ایم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران عنوان کرد: اگر ایران بتواند در دیگر زمینه‌های علم و فناوری از جمله داروسازی از دانش نوین استفاده کند، می‌تواند به کشوری تبدیل شود که منبع بزرگ تولید دارو و خودکفا است. در حال حاضر نزدیک به 94 درصد از داروهای مورد نیاز را در داخل تولید می کنیم و فقط 6 درصد واردات داریم، اما همین واردات کم هم مساوی با خروج ارز زیادی از کشور است.

وی با بیان ضرورت تقسیم کار ملی و اولویت‌بندی و تشخیص ظرفیت استان گفت: همانطور که بیان شد، کشور دارای ظرفیت فراوان است که با توجه و بررسی و تجزیه و تحلیل در هر استان و شناخت پتانسیل و همچنین نیازهای آن استان می‌توان پروژه و وظیفه‌ای به دانشگاه‌هایش سپرد؛ به طور مثال یزد یک استان کویری و خشک است که می‌توان برای تولید برق خورشیدی و کاشت گیاه کویری در آن سرمایه‌گذاری کرد و انجام این پروژه را به بخش خصوصی سپرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.