دبیر اجرایی کنگره بین المللی زراعت و اصلاح نباتات تبیین کرد؛

استقبال چشمگیر از کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات

دکتر محمد جعفرآقایی دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات در مصاحبه‌ای از شرایط و ویژگی‌های این کنگره که ۱۳ تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد گفت.

تدارکات و مقدمات برگزاری مطلوب همایش به چه ترتیبی فراهم خواهد شد؟

با سلام در خصوص برگزاری پانزدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات که انشاالله در شهریورماه سال جاری در کرج برگزار خواهد شد، برنامه ریزی انجام گردیده، فراخوان داده شده و به دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی هم اعلام گردیده است. در حال حاضر نیز به نسبت شرایط تعداد مناسبی شرکت کنند ثبت نام کرده اند. به زودی کمیته علمی روند بررسی علمی مقالات را آغاز خواهند کرد. انتظار داریم تا پایان خرداد ماه روند بررسی مقالات تمام شده و برای ارسال پذیرش‌ها و شروع چاپ و انتشار مقالات اقدام نمائیم.

برنامه شما برای همایش چیست؟

برای برگزاری کنگره استقبال خوبی از طرف اساتید، پژوهشگران و دانشجویان شده است. از تعدادی از اساتید برجسته داخلی و خارجی برای ارایه سخنرانی‌های کلیدی دعوت به عمل آمده است که برخی در سایت انجمن اطلاع رسانی شده است برخی موارد باقی مانده هم پس از قطعی شدن برنامه‌ها در سایت انجمن اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین تعدادی نشست و کارگاه در حاشیه برگزاری کنگره پیش بینی شده است که در سایت انجمن و کانال‌های رسمی انجمن اطلاع رسانی شده است. برای محل برگزاری کنگره با موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برای استفاده از سالن‌های همایش موسسه جهت برگزاری گنگره هماهنگی شده تا سالن‌های همایش این موسسه در زمان برگزاری کنگره مورد استفاده قرار گیرند. با موسسات پژوهشی و آموزشی مستقر در استان البرز نیز که در زمینه کنگره فعالیت دارند برای حمایت و همکاری و ارایه امکانات به شرکت کنندگان هماهنگی شده است.

چه تسهیلاتی برای آنها فراهم میکنید؟

شرکت کنندگان علاوه بر استفاده از سخنرانی‌های و تبادلات علمی که در کنگره برگزار خواهد شد امکان استفاده از جلسات نشست‌ها و همایش‌های حاشیه کنگره را خواهند داشت. بطور معمول در طول روز از شرکت کنندگان پذیرایی خواهد شد. برای شرکت کنندگانی که علاقمند به استفاده از نهار در محل کنگره باشند امکانات پذیرایی نهار در روزهای کنگره در نظر گرفته شده است. همچنین تلاش شده است برای شرکت کنندگان شهرستانی که باید در زمان برگزاری کنگره در کرج اقامت داشته باشند متناسب با امکانات کنگره امکانات اقامتی محدودی فراهم شود شرکت کنندگانی که به  استفاده از این امکانات نیاز دارند باید در زمان ثبت نام برای استفاده از پذیرایی نهار و امکانات اقامتی ثبت نام نمایند.

یکی از ویژگی های برجسته همایش را ذکر کنید.

اساسا کنگره زراعت و اصلاح نباتات یکی از بزرگترین کنگره‌های حوزه کشاورزی است که توسط انجمن های علمی غیر دولتی برگزار می شود. در دوره سیزدهم که کنگره در کرج برگزار گردید تعداد شرکت کنندگان و سطح عملی شرکت کنندگان بی نظیر بود و استقبال خیلی خوبی از کنگره صورت گرفت بطوریکه در تمام مدت برگزاری کنگره سالن اصلی محل اجرای سخنرانی‌های مملو از جمعیت بود و تاثیر بزرگی هم بر فضای عمومی نهادهای علمی و اجرایی حوزه کشاورزی داشت. انتظار می رود این کنگره نیز مورد استقبال اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و تولید کنندگان کشاورزی قرار گرفته و با توجه به شرایط بحران‌های اقلیمی و اجتماعی موجود که صنعت کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است بتواند راهگشای این صنعت در حوزه‌های مختلف علمی و اجرایی باشد.

به عنوان دبیر اجرایی همایش، پیشرفت کار را چگونه ارزیابی می کنید؟

البته به لحاظ پیشرفت فیزیکی کار به کندی پیش می رود. بویژه آنکه در ماههای اخیر چندین کنگره و همایش در حوزه کشاورزی و عناوین مشابه در کشور برگزار گردیده و دست‌اندرکاران این حوزه را به شدت مشغول کرده است و گاهی اساتید و پژوهشگرانی که انتظار می رفت همکاری بیشتری کنند از فرصت کافی برای آماده سازی مقالات و یا همکاری علمی و عملی برخوردار نبوده‌اند. اما خدا را شکر انتظار داریم برنامه ‌ها بخوبی اجرا شده و بتوانیم طبق برنامه زمانبندی شده کنگره را برگزار نمائیم.

مشارکت در برگزاری این همایش چگونه بوده است؟ آیا نهادهای ذی ربط و دست اندرکار استقبال کرده اند؟

بخش اصلی مشارکت کننده در برگزاری کنگره اساتید، پژوهشگران و دانشجویان هستند که تا کنون شاهد استقبال خوب آنان از کنگره بوده ایم. اما در سالهای اخیر حمایت نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی از همایش‌های علمی کم رنگ شده و این کنگره نیز طی سالیان متوالی بدون حمایت مستقیم نهادهای رسمی و تنها با اتکا به پشتوانه مادی و معنوی اعضای انجمن و با حمایت سازمانهای و نهادهای بخش خصوصی برگزار گردیده است. اما در هرحال این انتظار نیز وجود دارد که نهادها و سازمانهای دولتی مرتبط با موضوع نیز در حد وسع و امکانات خود از برگزاری کنگره حمایت نمایند.

آیا فراخوان مقاله برای همایش مورد استقبال قرار گرفته است؟ ارزیابی شما از مقالات ارسال شده چیست؟

همانگونه که پیشتر نیز عرض شد، در ماه‌های اخیر چندین کنگره و همایش با موضوعاتی مشابه با موضوع کنگره در کشور برگزار گردیده و بنابراین بخشی از شرکت کنندگان بالقوه کنگره در این همایش‌های شرکت نموده و مقالات و مطالب خود را عرضه نموده‌اند. با اینحال با توجه به گستردگی موضوعات و تعدد اعضای انجمن در سراسر کشور تعداد زیادی مقاله به کمیته علمی واصل گردیده و تعداد شرکت کنندگان قابل مقایسه با دوره‌های قبلی کنگره است و انتظار می‌رود در چند روز باقی مانده تا پایان فرصت ارسال مقالات تعداد زیادتری از علاقمندان در کنگره مشارکت نمایند.

شما چه توصیه ای برای افراد شرکت کننده دارید؟

با توجه  اینکه فرصت ثبت نام در کنگره رو به اتمام است توصیه می شود محققین و اساتیدی که قصد شرکت در کنگره را دارند هرچه زودتر نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و ارسال مقالات اقدام نمایند زیرا معمولا در ساعات آخر ثبت نام تراکم مراجعه به سایت افزایش یافته و گاها فرآیند ثبت نام با مشکل مواجه می گردد. همچنین شرکت کنندگانی که مایلند در زمان برگزاری کنگره از امکانات نهار و اقامت استفاده نمایند از هم اکنون در سایت کنگره ثبت نام نمایند.

منبع: +

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.