دیپلماسی علمی؛ برنامه و راهبردی جدی در وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: پیشرفت های چشمگیری در حوزه دانش بنیان داشتیم و دیپلماسی علمی را به طور جدی مدنظر داریم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم  در نشستی با رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، معاونان و مدیران گروه‌های علمی این پژوهشگاه ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای پژوهشگران اظهار کرد: در بازدید از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ژنتیک و نمایشگاه تولیدات و محصولات علمی و شرکت‌های نمونه دانش بنیان مرکز رشد این پژوهشگاه، پیشرفت‌های چشمگیری مشاهده شد و همه دیدیم که فعالیت‌های پژوهشگاه ژنتیک علاوه بر هدفمند بودن و رفع نیاز‌های جامعه، در بسیاری از موارد اشتغال زا هم بوده است.

وی افزود: عملکرد پژوهشگاه زیست فناوری در عرصه بین المللی قابل تحسین است و وزارت علوم هم دیپلماسی علمی را به عنوان برنامه و راهبردی جدی مدنظر دارد و با پیشرفت علمی و تلاش‌های پژوهشگران، محققان، استادان، دانشمندان و نخبگان جوان، جایگاه و رشد علمی کشور در حال ارتقا است.

غلامی گفت: امروزه دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای مردم و کشور عزیز اسلامی مان مایه امیدواری، امید به آینده و بالندگی هستند.

شناسایی بیش از ۳۰۰ نوع بیماری ژنتیکی پیش از تولد نوزادان

در این نشست، رئیس پژوهشگاه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک با ارائه گزارشی از عملکرد و توانمندی‌های این پژوهشگاه ژنتیک گفت: تلاش و کوشش علمی پژوهشگران در شاخه‌های مختلف پزشکی، گیاهی و صنعت و محیط زیست در زمینه حل مشکلات مردم و کشور است.

مطلبی افزود: به عنوان مثال در کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، ما قادر به شناسایی بیش از ۳۰۰ نوع بیماری ژنتیکی پیش از تولد نوزادان هستیم و این می‌تواند بسیاری از مشکلات آینده خانواده‌ها و درگیری پس از تولد را از بین ببرد و این حرکت در جهت پیشگیری پیش از ابتلا است و در سایر بخش‌ها نیز جهت حرکت و تولید محصولات و فناوری‌ها نیز در همین مسیر است.

وی گفت: فعالیت گروه‌های علمی پژوهشگاه نیز در راستای ماموریت‌های ملی و نیاز‌های علمی کشور است و در راستای فعالیت‌های علمی بین المللی نیز پژوهشگاه جایگاه ویژه‌ای را داراست که این مهم به اذعان رتبه بندی‌های معتبری که سالیانه منتشر می‌شود قابل بیان، استناد و مشاهده است.

مطلبی افزود: علاوه بر جایگاه منحصر به فرد پژوهشگاه به عنوان نقطه تماس (Focal Point) مراکز بین المللی نظیر (ICGEB)، (TWAS) و faba این پژوهشگاه با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور‌های همسایه، خاورمیانه، اروپا، آفریقا و قاره آمریکا تفاهم نامه مشترک علمی دارد و بر همین اساس از طرف وزارت علوم به عنوان قطب و نقطه اتصال ارتباط علمی با کشور آفریقای جنوبی در نظر گرفته شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.