نقش گیاهان تراریخته در اشتغال‌زایی

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که علت تاکید مقام معظم رهبری در اعلام نام‌گذاری سال‌های مختلف کشور با عناوین اقتصاد و اشتغال در چیست:

۱۳۸۰: اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی

۱۳۸۹ : همت مضاعف، کار مضاعف

1۳۹۰ : جهاد اقتصادی

۱۳۹۱ : تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

۱۳۹۳ : اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی

۱۳۹۵:اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل

۱۳۹۶:  اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال

[1397: حمایت از کالای ایرانی]

 تولید ملی، اشتغال‌زایی و به دنبال آن رشد اقتصادی از عناصر بسیار مهم در پیشرفت و استقلال هر کشور بشمار می‌رود، اما در این میان افرادی نیز وجود دارند که تولیدات ملی کشور که به دست دانشمندان جوان کشور تولید می‌شود را مانع کسب و کار و تجارت خود می‌بینند و هر روز با کارشکنی و ایجاد شایعات بی‌پایه و اساس سعی بر خانه‌نشین کردن جوانان دانشمند کشور بویژه در صنعت بیوتکنولوژی دارند.

 علم بیوتکنولوژی دارای چندین شاخه می‌باشد، یکی از این شاخه‌ها رشته بیوتکنولوژی کشاورزی است که از رسالت‌های این رشته می‌توان به تولید گیاهان تراریخته، دام‌های تراریخته و کشاورزی مولکولی اشاره نمود.

طبق اعلام رییس محترم انجمن ژنتیک ایران جناب آقای دکتر محمود تولایی در کشور عزیزمان ایران نزدیک به 60 دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و کارگروه علمی و حدود 15000 نفر از اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان در حوزه بیوتکنولوژی و 25 مرکز در بخش بیوتکنولوژی کشاورزی در حال فعالیت‌اند و سالانه از کشور بودجه دریافت می‌کنند. همچنین دکتر حمیدرضا طهوری رئیس کمیته فناوری، تولید و تجاری‌سازی ستاد توسعه زیست‌فناوری بیان داشتند که در حدود 500 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های پزشکی، دارویی، کشاورزی و تجهیزات در کشور در حال ارائه خدمت رسانی‌اند. با وجود این حجم از سرمایه‌گذاری در کشور بویژه در بخش بیوتکنولوژی کشاورزی، طبق اعلام معاون دفتر پژوهش سازمان محیط‌زیست، سالانه حدود 5 میلیارد دلار محصولات ترایخته از قبیل: ذرت، سویا، کلزا و پنبه وارد کشور می‌شود.

حال آیا انتظار نباید داشت پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش بی‌وقفه، نتایج علمی دانشمندان بیوتکنولوژی کشاورزی در تولید ملی گیاهان سالم تراریخته بر سر سفره مردم عزیز ایران گشاینده مشکلات باشد و گامی باشد در جهت بکارگیری جوانان تحصیل کرده و نیل به اهداف والای مقام معظم رهبری؟

رتبه ایران در بیوتکنولوژی

بر اساس اعلام ستاد توسعه زیست‌فناوری، ایران در دنیا از لحاظ تولید محصول در حوزه زیست‌فناوری در سال 1396 رتبه اول در خاورمیانه و رتبه هفدهم در دنیا را دارد و ۱۶ کشور بالاتر از ایران، تنوع محصول و بازار بهتری دارند. پیشرفت این کشورها بیشتر به این دلیل است که زودتر از ایران تحقیقات خود را آغاز نموده‌اند

نقش بیوتکنولوژی کشاورزی

طبق گزارش سال 2017 توسط سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، در بیست و دومین سال تجاری‌سازی موفق محصولات تراریخته در دنیا، سطح زیر کشت این محصولات در 24 کشور بیش از ۱۰۰ برابر رشد داشته است. بیش از 17 میلیون کشاورز در 24 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه در سراسر دنیا به استقبال تولید محصولات کشاورزی مهندسی ژنتیک رفته و با رضایت کامل از کارایی و کسب منافع اقتصادی بالای این محصولات هر سال زمین‌های خود را به زیر کشت محصولات تراریخته می‌برند.

همه کشورهایی که به کشت و تولید محصولات تراریخته روی آورده‌اند، به اهمیت تولید این محصولات در کشور خود و تاثیری که این محصولات روی وضع اقتصادی و خودکفایی غذایی کشورشان گذاشته است، کاملا واقف هستند و کشت و تولید این محصولات در زمین‌های خود را ادامه می‌دهند.

باید با خودباوری و تکیه بر نیروی دانشمندان جوان بیوتکنولوژی کشاورزی از تولید ملی محصولات تراریخته حمایت کنیم و راه را بر واردات بی‌رویه ببندیم.

 

دکتر امین صادقی، متخصص بیوتکنولوژی کشاورزی
منبع: هفته نامه سیاسی، اجتماعی، تحلیلی راه توسعه

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.