همایش ملی الکترونیکی «پدافند غیرعامل در کشاورزی» برگزار ‌شد

دکتر جمال فیاضی دبیر اجرایی اولین همایش ملی الکترونیکی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان این‌که پدافند غیرعامل به‌عنوان یک مبحث کلان در بسیاری از حوزه‌ها حائز اهمیت است، اظهار کرد: با توجه به ماهیت دانشگاه و کار تخصصی آن در حیطه‌ علوم کشاورزی، در این همایش سعی بر آن شد که پدافند غیرعامل از دیدگاه کشاورزی بررسی شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دکتر جمال فیاضی دبیر اجرایی اولین همایش ملی الکترونیکی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان این‌که پدافند غیرعامل به‌عنوان یک مبحث کلان در بسیاری از حوزه‌ها حائز اهمیت است، اظهار کرد: با توجه به ماهیت دانشگاه و کار تخصصی آن در حیطه‌ علوم کشاورزی، در این همایش سعی بر آن شد که پدافند غیرعامل از دیدگاه کشاورزی بررسی شود.

وی با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل در قالب هرگونه عمل دفاعی بدون درگیری مستقیم و بدون سلاح جنگی، تصریح کرد: بسیاری از تهدیدات در دنیای امروز تهدید جنگی و تسلیحاتی نیستند بلکه امروزه تهدیدهایی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و… مطرح است که می‌تواند تولید و امنیت یک کشور را به مخاطره بیاندازد.

فیاضی با بیان این‌که امروزه کشورهای تراز اول دنیا شاید موضوع پدافند غیرعامل را در قالب برگزاری همایش مورد توجه قرار ندهند، اما از سال‌ها قبل طراحی زیربخش‌های مهم خود را براساس پدافند غیرعامل انجام داده‌اند، گفت: علاوه بر آن برخی از کشورها در این خصوص در ظاهر امر نیز بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کنند وی تصریح کرد: این موضوع اگرچه در کشور ما تا مدت‌ها مغفول واقع شده بود اما در چند سال اخیر مطرح شده است که باید نگاه پدافند غیر عاملی در کشور ایجاد شود؛ در بخش کشاورزی موضوع امنیت غذایی و در سطح کلان‌تر امنیت ملی در بحث پدافند غیر عامل مورد توجه است و به‌طور کلی در این بخش تهدیدات زیستی مورد پایش و رصد قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی اولین همایش ملی الکترونیکی پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی همچنین در خصوص لحاظ کردن محصولات تراریخته در محورهای این همایش، اظهار کرد: در حال حاضر محصولات تراریخته در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف می‌شود. البته این بدان معنا نیست که این محصولات را مورد بررسی قرار ندهیم اما چیزی که ثابت کند محصولات تراریخته برای سلامتی انسان یک تهدید است، وجود ندارد.

وی در خصوص نحوه برگزاری این همایش نیز با بیان این‌که باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنیم و نگاه بر این است که همایش‌ها را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنیم، گفت: در ساختار همایش الکترونیکی مقالات ارائه‌شده به همایش پس از داوری در سه رده معادل سخنرانی، معادل پوستر و مقالات ردشده ارزش‌گذاری می‌شوند؛ در این همایش همه‌ی مقالات پذیرفته‌شده روی پورتال دانشگاه بارگذاری می‌شود و در اختیار آحاد جامعه علمی قرار می‌گیرد.

فیاضی خاطرنشان کرد: محورهای این همایش شامل پدافند غیرعامل و نقش آن در تأمین امنیت غذایی، تحقق اثربخش پدافند غیر عامل در سایه اقتصاد مقاومتی، آینده‌پژوهی و کاربست روش‌های آن در پدافند غیرعامل بخش کشاورزی، چشم‌انداز پدافند غیرعامل و چالش‌های آن در بخش کشاورزی و مهندسی فرهنگی و نقش تقویت آن در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است که مقالات دریافتی در هر محور به‌طور جداگانه داوری شد.

وی با اشاره به دریافت حدود ۹۰ عنوان مقاله در دبیرخانه این همایش، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۱۵ درصد مقالات مردود اعلام شدند؛ همچنین از مقالات پذیرفته‌شده حدود ۱۰ درصد معادل سخنرانی و بقیه با ارائه گواهی پوستر ارزش‌گذاری شدند. فایل همه‌ مقالات پذیرفته‌شده در همایش برای دسترسی عموم جامعه علمی بر روی سایت دانشگاه قرار می‌گیرد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.