کارشناس بهداشت و ایمنی مواد غذایی:

باید از مقدس نمایی محصولات غذایی ارگانیک پرهیز شود/خطر حضور سموم طبیعی در محصولات ارگانیک

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به اینکه نسبت دادن محاسن غلوآمیز و فواید درمانی کاذب به محصولات ارگانیک ازنظر علمی صحیح نیست، گفت: باید از مقدس نمایی محصولات غذایی ارگانیک پرهیز شود. وی افزود: باید به‌طور هدفمند در مسیر انجام تحقیقات به‌منظور آگاهی کامل از ملاحظات احتمالی ایمنی محصولات ارگانیک نظیر احتمال خطر حضور مایکوتوکسین‌ها، میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، سموم طبیعی گیاهی و غیره قدم برداشت،

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، دکتر بهادر حاجی محمدی با اشاره به اینکه فقدان باقیمانده کود و سموم سنتتیک در محصولات کشاورزی ارگانیک یک مزیت مهم  است، گفت: به‌طورکلی محصولات کشاورزی ارگانیک دارای فواید باارزشی هستند و وجود پاره‌ای از ملاحظات ایمنی آن‌ها نباید  مانعی در جهت تلاش برای توسعه و دستیابی مسئولانه و سالم به این محصولات تلقی شود.

وی افزود: درعین‌حال، اذعان به وجود احتمال خطر برخی از ملاحظات ایمنی محصولات ارگانیک و اطلاع‌رسانی شفاف در این باب از طریق رسانه‌های جمعی از حقوق مسلم مصرف‌کنندگان است.

دکتر حاجی‌محمدی اظهار داشت: قائل شدن ایمنی مطلق و یا تفاسیر شبیه به آن برای محصولات ارگانیک که توسط برخی از افراد مطرح می‌شود، به‌طور ناخواسته به ناآگاهی مصرف‌کنندگان در پیشگیری یا کاهش ملاحظات احتمالی این محصولات دامن می‌زند؛ چراکه بدیهی است که حتی مغذی‌ترین غذاها نیز عاری از ملاحظات ایمنی نبوده و به‌طورقطع محصولات کشاورزی ارگانیک نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

به گفته‌ی رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد اقداماتی نظیر نسبت دادن محاسن غلوآمیز و اجتناب از اشاره به ملاحظات احتمالی ایمنی محصولات ارگانیک، زمینه را برای نشر برخی باورهای غلط ازجمله قائل شدن خواص درمانی غیرحقیقی و القای نوعی تقدس کاذب برای این محصولات فراهم می‌کند که به‌هیچ‌وجه ازنظر علمی زیبنده نیست.

فوق تخصص سم‌شناسی مواد غذایی بابیان اینکه مقدس نمایی آسیب بزرگی برای محصولات غذایی ارگانیک است، اذعان داشت: در این صورت، صنعت ارگانیک مورد ظلم قرارگرفته و ممکن است اعتمادی که خوشبختانه تاکنون نسبت به این محصولات وجود دارد از بین برود که خود تبعات بعدی را به همراه خواهد داشت و بنابراین این مقوله نیازمند افزایش توجه دلسوزان صنعت ارگانیک است.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به اینکه باید به‌طور هدفمند در مسیر انجام تحقیقات به‌منظور شناخت و آگاهی کامل از ملاحظات احتمالی ایمنی محصولات ارگانیک نظیر احتمال خطر حضور مایکوتوکسین‌ها، میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، سموم طبیعی گیاهی و غیره قدم برداشت، ابراز داشت: ضمن تلاش در جهت کاهش یا رفع این ملاحظات، زمینه را فراهم کرد تا درنهایت آحاد مصرف¬کنندگان بتوانند با اطمینان از این محصولات استفاده کنند.

به گفته‌ی این مقام مسئول نامیدن یک ماده غذایی به‌عنوان ارگانیک به‌صورت یک ادعای صرف، آن محصول را ارزشمند نخواهد کرد؛ بلکه رعایت کامل موازین و الزامات ضروری در مراحل کشت و فراوری و نیز کنترل ملاحظات ایمنی آن، ضامن تولید صحیح یک غذای ارگانیک استاندارد است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا آموزش و اطلاع‌رسانی مستمر و همگانی به مصرف‌کنندگان از طریق رسانه‌های جمعی در خصوص فواید و ملاحظات ایمنی محصولات غذایی ارگانیک ضرورت بسیاری دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.