در همایش تخصصی ایمنی زیستی و تشخیص محصولات تراریخته مطرح شد:

مهندسی ژنتیک به حفظ و افزایش تنوع ژنتیکی کمک می کند/ مخالفان تولید محصولات تراریخته به جای هراس افکنی مستندات علمی ارایه دهند

همایش تخصصی ایمنی زیستی و تشخیص محصولات تراریخته دیروز 13 آذر در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با حضور جمع کثیری از متخصصین شناخته شده، اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. دکتر جلالی دکتری مهندسی ژنتیک از انگلستان و عضو هیات علمی این دانشگاه با اشاره به ضرورت به کار گیری از بیوتکنولوژی برای دستیابی به منفعت ملی عنوان کرد: مخالفان تولید داخلی محصولات تراریخته با پخش شایعات و طرح مسائل غیر علمی منافع ملی را هدف قرار داده اند.

 به‌ گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، همایش تخصصی کارگاه ایمنی زیستی و تشخیص محصولات تراریخته دیروز 13 آذر در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با حضور جمع کثیری از متخصصین شناخته شده، اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

دکتر مختار جلالی جواران دکتری مهندسی ژنتیک از دانشکاه لندن در انگلستان و  عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در مراسم افتتاحیه این نشست تخصصی با اشاره به اینکه مسائل غیر علمی که در حوزه بیوتکنولوژی از سوی دشمنان آگاه و دوستان کم اطلاع مطرح می شود منافع ملی ما را هدف قرار داده است، عنوان کرد: در این همایش متخصصینی که در حوزه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در سطح ملی و بین المللی شناخته شده  هستند حضور دارند تا بدون پیشداوری و فارغ از هیاهوی رسانه ای نظرات خود را در خصوص مسائلی که امروز در خصوص مهندسی ژنتیک در کشور مطرح است عنوان کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست تخصصی گفت: عده ای ادعا می کنند که بیوتکنولوژی  موجب کاهش تنوع زیستی می شود. در پاسخ باید گفت: آیا بیوتکنولوژی تازه شروع شده است؟ آیا طبیعت برای ایجاد تبادل ژنی از ما اجازه می گیرد؟
وی به هویج، کاهو و ذرت اشاره کرده و با بیان اینکه میوه ها و سبزیجاتی که امروز مصرف می کنیم هیچ شباهتی به اجدادشان ندارد، افزود: اگر در طبیعت مهندسی ژنتیک صورت نمی گرفت چنین محصولاتی امروز قابل مصرف نبودند. بیوتکنولوژی نه تنها موجب کاهش تنوع زیستی نمی شود بلکه ما قادر هستیم که با استفاده از این فناوری تنوع ژنتیکی را حفظ و حتی آن را افزایش دهیم.

دکتر جلالی در ادامه با اشاره به انقلاب سبز عنوان کرد: انقلاب سبز میلیاردها نفر را از گرسنگی نجات داد و  قرن بیست و یکم نیز قرن انقلاب سبز دوم است. وی افزود: علم منتظر ما نمی ماند و به هر روی مسیر خودش را طی می کند. همانطور که امروز نمی توان زندگی بدون الکتریسیته را تصور کرد در آینده بسیار نزدیک نیز نمی توانیم جهان را بدون بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک تصور کنیم.  

عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران به کاربرد گسترده بیوتکنولوژی اشاره کرد و گفت: امروز صنوبرهای تراریخته تولید شده اند که می توانند سرب را از خاک جذب کنند.  پلاستیک های تجزیه پذیری با استفاده از بیوتکنولوژی تولید شده است که باعث حاصلخیزی خاک هم می شوند و این امر با توجه به اینکه زباله های پلاستیکی یکی از معضلات جدی در آینده نزدیک خواهد بود اهمیت زیادی دارد.

 

دکتر جلالی به کاربرد بیوتکنولوژی در کشاورزی اشاره کرد و گفت:  در سال 2017 بیش تر از صدو هشتاد و شش میلیون هکتار زیر کشت محصولات زراعی تراریخته رفته است که این میزان بسیار قابل توجه است و همانطور که می بینیم به سرعت نیز در تمام جهان در حال افزایش  است.

وی تولید گیاهان تراریخته با عملکرد بالا را یکی از مهمترین کاربرد های بیوتکنولوژی در کشاورزی دانست و گفت: تا سال 2030 باید تولید محصولات غذایی به علت افزایش قابل توجه جمعیت تا پنجاه درصد افزایش یابد که بدون استفاده از فناوری نوین مهندسی ژنتیک ممکن نیست. وی در ادامه به تولید گباهان تراریخته با با کیفیت بالاتر و مقاوم به آفات و بیماری ها و تنش های شوری و خشکی اشاره کرد و افزود: اگرچه برای تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی به تمامی رشته ها در این حوزه نیاز داریم، اما با  به کار گیری  همه شیوه های سنتی و فراهم آوردن حدکثر عملکرد در واحد سطح، باز عامل محدود کننده پتانسیل ژنتیکی مطرح است که راه مقابله با آن مهندسی ژنتیک است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در خاتمه اظهار داشت: بهره برداری صحیح و همه جانبه از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک برای دستیابی به مفعت ملی ضرورت دارد. وی با انتقاد از  شایعه پراکنی مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته، به تصاویر جعلی و شایعاتی که پیرامون محصولات ترایخته منتشر می شود اشاره کرد و افزود: مسئله مهندسی ژنتیک یک مسئله علمی است و اگر کسانی به آن نقد دارند، یا باید یک مقاله علمی معتبر از یک نشریه معتبر ارائه کنند و یا نتایج کار تحقیقاتی خود را ارائه دهند، نه اینکه با مطرح کردن شایعات بی اساس به هراس افکنی بپردازند و منافع ملی را هدف قرار دهند.  

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.