همایش ایمنی زیستی و تشخیص محصولات تراریخته برگزار شد

همایش ایمنی زیستی و تشخیص محصولات تراریخته در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. دکتر سیروس زینلی رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در این همایش ضمن تشریح ضرورت به کارگیری فناوری های نوین برای ایجاد امنیت غذایی در کشور گفت: به نظر می رسد در قضیه تراریخته دست هایی وجود دارد که تلاش می کند کشور وابسته بماند.

همایش ایمنی زیستی و تشخیص محصولات تراریخته دیروز در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با حضور جمع کثیری از متخصصین شناخته شده، اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

دکتر سیروس زینلی رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در این نشست ضمن تشریح ضرورت به کارگیری فناوری های نوین برای ایجاد امنیت غذایی در کشور گفت: تولید محصولات تراریخته فقط با هدف تولید محصول بیشتر و با کیفیت تر نیست. بلکه در زمینه تولید دارو هم هست. وی ادامه داد: برای مثال در چین برنج تراریخته ای تولید شده است که حاوی آلبومین است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران خاطر نشان کرد: اکثر ایرانی ها به صورت ژنتیکی کمبود ویتامین D دارند. و ی تاکید کرد: همان گونه که با کمبود ید در کشور مقابله کردیم مسلما باید امروز هم در غذای ما ویتامین D  قرار بگیرد. وی ادامه داد: مهندسی ژنتیک بهترین روشی است که با استفاده از آن می توان محصول تراریخته حاوی ویتامین D تولید کرد.

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: ما امروز ما در بیوتکنولوژی در استاندارد کشور خودمان بسیار پیشرو هستیم. وی تشریح کرد اشاره به استاندارد کشور بدین خاطر است که در کشور ما حمایت از بیوتکنولوژی همواره به صورت قطره چکانی صورت گرفته است و چه از سوی دولت چه از سوی بخش خصوصی کمتر مورد حمایت بوده است. اما با این حال بسیار در بیوتکنولوژی پزشکی پیشرفت کرده ایم.

وی گفت: اولین بار مجموعه سینا ژن در کشور موفق شد یک دارو را در اروپا به ثبت برساند و این بدین مفهوم است که اکنون ما م یتوانیم این دارو را در اروپا بفروشیم و این دستاورد بزرگی است.

 دکتر زینلی ادامه داد: در غفلت دشمن، ما توانستیم در بیوتکنولوژی پزشکی پیشرفت کنیم. اما در بخش کشاورزی دشمنان ما به موقع وارد عمل شدند و نتوانستیم در بیوتکنولوژی کشاورزی این پیشرفت ها را داشته باشیم. امروز غذای دام و طیور ما کاملا وابسته به واردات است و یکی از بزرگترین وارد کنندگان محصولات تراریخته هستیم.

متاسفانه مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته یا از روی نا آگاهی یا بخاطر ماموریتی که دارند در خصوص محصولات تراریخته دروغ می گویند.
عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران  از مردم خواست رزومه علمی کسانی که با تولید ملی محصولات تراریخته مخالفت می کنند را  مطالعه کنند. آیا این مخالفان تاکنون فعالیت علمی قابل توجهی داشته اند و خدمتی به کشو کرده اند یا خیر.

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران در خاتمه با بیان اینکه امنیت غذایی کشور مادامی که وارد کننده محصولات تراریخته هستیم در خطر است، افزود: به نظر می رسد در قضیه تراریخته دست هایی وجود دارد که تلاش می کند کشور وابسته بماند.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.