در مصاحبه با دبیر اجرایی سومین کنگره بين‌المللي و پانزدهمین کنگره تغذيه ايران

تراریخته به کمک “تغذیه پایدار برای زندگی شاد و فعال” می آید

سومین کنگره بين‌المللي و پانزدهمین کنگره تغذيه ايران در روزهای 28 تا 30 آذر در تهران برگزار خواهد شد.

دکتر جلال الدین میرزای رزاز دبیر اجرایی “سومین کنگره بين‌المللي و پانزدهمین کنگره تغذيه ايران” در گفت و گوی اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران توضیحاتی راجع به این دوره از کنگره بیان کرد.

 

** مطلع شدیم که سومین کنگره بين‌المللي و پانزدهمین کنگره تغذيه ايران قرار است در روزهای 28 تا 30 آذرماه 1397 با شعار “تغذیه پایدار برای زندگی شاد و فعال” برگزار شود؛ آیا تفاوتی با دوره های قبلی کنگره دارد؟

کنگره تغذیه هر دو سال یک بار برگزار می شود و امسال کنگره با عنوان “تغذیه پایدار برای زندگی شاد و فعال” در سطح بین المللی برگزار خواهد شد، تفاوت اصلی این کنگره با دوره های قبل شاید تم اصلی و شعار آن باشد که طی آن شاهد یک رخداد بزرگ علمی با رویکرد جدید به زندگی خواهیم بود. شاید برای اولین بار باشد که تأثیر پذیری زندگی از تغذیه در این سطح مطرح می شود. امیدواریم بتوانیم توجه مردم را به این بهانه به این مهم جلب کنیم و برداشت کلی مردم از علوم تغذیه که در افکار عمومی به چاقی و لاغری خلاصه می شود را تغییر دهیم.

** هدف از برگزاري این كنگره چيست؟

هدف از برگزاری این کنگره ترویج دیدگاه های جدید و فرهنگ سازی مردمی است. این کنگره ماهیت علمی و پژوهشی دارد. در این رویداد دستاوردهای جدید علمی در سطح جهانی مطرح و به چالش کشیده می شود تا به علم روز نزدیک تر شود. در کنار این هدف، توجه به زندگی شاد و فعال مردمی و بستر سازی تحول زندگی بر پایه تغییر افکار به سمت لذت بردن از زندگی نیز هدف است. هیچ چیز به اندازه تغییر این باور که تغذیه تنها برای رفع گرسنگی است و نقشی در زندگی ندارد نادرست است. تغییر این باور نادرست در حال حاضر ضروری است. بر خلاف تصور غالب، علم به زندگی و اصول آن دارای تعربف واحد و درستی نیست. علم، در دوره کنونی پیشرفت بسیاری کرده است. اما این پیشرفت باعث سردرگمی و تعبیرهای موقعیتی هم شده است. سردرگمی ها در انتخاب ها مشخص می شود. به بیان روشنتر ظاهراً تاثیر تکنولوژی و علم جدید موفق آمیز بوده ولی مهم این است که علم را دستمایه تعریف موقعیتی کرده اند، موقعیت فعلی ایجاب می کند به جای حکومت علمی مطلق، مدیریت افکار، باورها، تجربه، و علوم جدید و تجربه های گذشته را نیز بر عهده بگیریم.

کنگره تغذیه حاصل ماه ها تحقیق و پژوهش، برنامه ریزی، صرف وقت و انرژی است و هدف مهم مدیریت دستاوردهای علمی در حوزه تغذیه را دنبال می کند.

** تغذیه چقدر و چگونه بر سلامت انسان موثر است؟

سلامت و تغذیه قبل از اینکه تأثیر متقابل داشته باشند هم مسیر و در یک راستا هستند. دنیایی از بار سلامت در تغذیه نهفته است، رشـد، طـول عـمـر، تـنـدرسـتی، آرامش اعصاب و روان، خلق و خوی و رفتار، توانمندی و قدرت، تکثیر نسل و تولید مثل و… همه به نوعی وامدار تغذیه سالم هستند. این مسئله را می توان از دو بعد علمی و اعتقادی کنکاش کرد. در بعد علمی بر اساس مستندات، ابوعلی سینا صدها سال پیش نوشت که غذای شما داروی شما و داروی شما غذای شماست. امروزه علوم جدید ثابت کرده اند که تغذیه سالم تا حدود هفتاد درصد از بیماری های غیر واگیر (NCD) مثل دیابت، بیماری های قلب و عروق، سرطان، چاقی و …… را کاهش می دهد. از نگاه اعتقادی و باورهای دینی نیز، قریب به دویست و پنجاه آیه قرآنی و دهها روایت معصومین (علیهم السلام) در مورد غذا و تغذیه وارد شده است. همچنین نام گذاری پنجمین سوره قرآن به مائده (سفره غذایی(، از صفات خـداوند، رزاق و مطعم بودن، سوگند خداوند به غذا (والتین والزیتون)، درخواست مائده آسـمـانـی تـوسـط حـضـرت عیسی و درخواست غذا توسط حضرت موسی (ع) هر کدام مهر تاییدی بر اهمیت غذا و تغذیه هستند.

** نقش فناوری های نو به ویژه بیوتکنولوژی و بخش مهم آن یعنی مهندسی ژنتیک را در تحقق شعار کنگره چگونه ارزیابی می کنید؟

در بعد غذا و تغذیه نقش بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک که امروزه در غالب محصولات تراریخته ارائه می شود، بسیار برجسته شده است. محدویت منابع آب و خاک، افزایش جمعیت کره زمین و معضلاتی نظیر گازهای گلخانه ای و …. همه و همه باعث شده اند توجه ویژه ای به افزایش بهره وری کشاورزی از طریق بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک شود. در این میان جایگاه انجمن تغذیه و نهادهای غیر دولتی و علمی دیگر در پاسخ به شبهاتی که در اذهان مردم به وجود آمده شاید از هر زمان دیگری مهم تر به نظر آید. به همین دلیل یکی از میزگردهای مهم این کنگره به موضوع محصولات تراریخته اختصاص داده شده است.

میز گرد محصولات تراریخته با حضور دانشمندان صاحب نظر در این زمینه در سالن اصلی کنگره برگزار خواهد شد.

** شرکت کننده ها و مخاطبین کنگره تغذیه از کدام رشته ها و گرایش هایی هستند؟

با توجه به ماهیت علمی- تخصصی این کنگره، تمام اساتید و دانشجویان رشته تغذیه با گرایش های مختلف می توانند در این کنگره شرکت کنند.

** مشارکت در برگزاری این همایش چگونه بوده است؟ آیا نهادهای ذی ربط و دست اندرکار استقبال کرده اند؟

استقبال از رویکردهای علمی بیشتر اوقات با چالش ها و مشکلاتی رو به رو است. با کمک عزیزانی که اهمیت برگزاری این همایش را درک کرده اند و استعانت خداوند متعال این مشکلات رفع شده است و با روحیه جمعی و همکاری طلبی که در بین بعضی نهادها است استقبال خوبی از کنگره شده است.

** ارزیابی شما از مقالات ارسال شده چیست؟

خوشبختانه فراخوان مقاله با استقبال رو به رو شد وکار داوری مقالات از طریق اعضاء محترم هیئت علمی سراسر کشور انجام و نتیجه  اعلام گردید  همینطور ثبت نام در کنگره چند ین بار تمدید گردید.

** پیش بینی شما در مورد تعداد افراد شرکت کننده در این همایش چگونه است؟ چه تسهیلاتی برای آنها فراهم می کنید؟

تا کنون حدود هزار و پانصد نفر از سراسر کشور برای شرکت در کنگره ثبت نام کرده اند. برنامه ریزی های این دوره از کنگره با توجه به نظر سنجی های دوره های قبل انجام شده است. سعی شده علیرغم محدودیت های مالی پذیرایی و امکانات رفاهی برای شرکت کننده ها به نحو احسن تامین شود.

** شرکت کننده های خارجی از کدام کشورها در این کنگره حضور خواهند داشت؟ این دانشمندان در چه رشته هایی تخصص دارند؟

حدود پانزده نفر از اساتید صاحب نام و برجسته در حوزه علوم تغذیه از استرالیا، آمریکا، کانادا، انگلستان، اتریش به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در این همایش شرکت خواهند کرد.

همچنین برای اولین بار شرکت کنندگانی از کشورهای ترکیه، لبنان‌، سیرالئون و گرجستان باهزینه شخصی برای شرکت در کنگره ثبت نام کرده اند.

** برجسته ترین ویژگی این دوره از کنگره چیست؟

ویژگی برجسته این دوره همایش برگزاری آن در زمانی است که دقیقاً باید بستر کهنه علم با چیرگی تفکر کلیشه ای عدم تأثیر تغذیه بر روحیات زندگی برچیده شود و روح نشاط و بالندگی مردمی تغذیه شود.

** شما چه توصیه ای برای افراد شرکت کننده دارید؟

این کنگره فرصتی است برای علم پژوهی آگاهانه برای زندگی درست و خلاقانه، به همین دلیل کسانی که در این کنگره شرکت می کنند از این فرصت به خوبی استفاده کنند هر علمی زمانی ارزش دارد که عملاً به اجرا گذاشته شود، علمی که فقط به سخن است مخصوصاً در حوزه تغذیه کارایی چندانی ندارد، تغذیه اساس زندگی و حیات بشری است و حیات وجودی و وجود بخشی حیاتی لازم وملزم یک متخصص تغذیه است که به علم و دانش روز آگاه و مسلط باشد.

سخن آخر اینکه علوم تغذیه در کشور و خصوصا نظام سلامت کشور سالهاست که مغفول مانده است. نگاه ویژه مسئولین نطام سلامت کشور درمان محور است واین انفجار بار بیماری ها که امروز شاهد آن هستیم نتیجه غلبه همین دیدگاه در چند دهه گذشته است. وقتی ارائه خدمات مشاوره تغذیه تحت پوشش بیمه ای سلامت کشور نیست می توانید به عمق فاجعه بیشتر پی ببرید. امیدوارم این کنگره بهانه ای برای تغییر این نگرش در نظام سلامت کشور باشد.

تهیه و تنظیم: احمد نوروزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.