مصرف زیاد سم در خاستگاه تولید سیب ایران

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: مشاهده لکه سیاه در باغات سیب استان در سال گذشته به علت استفاده زیاد از سموم بود.

به گزارش  مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از اقتصادآنلاین، عباسعلی روانلو در همایش تخصصی زیست فناوری و استراتژی نوآورانه که در سالن همایش‌های دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: آذربایجان غربی با دو مشکل شوری خاک و کمبود آب روبروست و با استفاده از مهندسی ژنتیک می‌توان از نابودی گیاهان منطقه جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه مشاهده لکه سیاه در سیب باغات استان در سال گذشته به علت استفاده از سموم زیاد بود، تصریح کرد: اگر علم زیست فناوری در استان اجرا می‌شد از مصرف سموم زیاد جلوگیری می‌شد و این مسئله بوجود نمی‌آمد.

روانلو با اشاره به اینکه دوره نوین بیوتکنولوژی با کمک علم ژنتیک در حال ایجاد تحول در زندگی بشر است خاطرنشان کرد: در حال حاضر با رشد بی رویه جمعیت، استفاده از بیوتکنولوژی فناوری و محصولات تراریخته همچون ذرت، برنج، سویا و گوجه فرنگی در حال افزایش است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی اظهار کرد: کاشت محصولات متنوع با ویژگی خاص، ایجاد مقاومت در برابر آفت‌ها و سموم، تولید محصولات با ویژگی دارویی و افزایش ارزش غذایی و بسیاری از موارد از جمله تولید گونه‌های اصلاح شده گیاهان به خصوص محصولات کشاورزی از جمله کاربردهای زیست فناورانه در بخش کشاورزی است.

سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید  شده است که میزان تولید سیب در استان نسبت به سال پیش از آن بیش از 453 هزار تن افزایش داشته است.  آذربایجان غربی با داشتن 53 هزار و 88 هکتار باغات سیب بارور، همزمان با اینکه از نظر سطح رتبه اول را به خود اختصاص داده، در راندمان تولید نیز حایز رتبه اول کشوری است.

آذربایجان غربی با تولید سالانه 1.2 میلیون تن سیب درختی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. این استان ۳۰ درصد از تولید 3.7 میلیون تنی سیب کشور را به عهده دارد. سیب این استان به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، و عراق صادر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.